God kväll!

Jag har precis fått igång mina solceller och ett Huawei Luna2000 batteri. Det verkar som att batteriet laddas fullt för att sen skicka ut det till nätet (trots att solen skiner och cellerna producerar för fullt). Så nu när solen gått ner köper jag el från nätet för att ladda upp batteriet.

Ville bara kolla om någon har ett likadant batteri och vet om det är någon inställning jag missat? Jag vill att batteriet laddas upp utav solen och sedan nyttjas den elen när solcellerna inte producerar tillräckligt.

Ha en fin helg!
 
K
Står det på maximum selfconsumption i appen?
 
K knightjocke skrev:
Står det på maximum selfconsumption i appen?
Ja, det var inställt på det från start.
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar batteristatus, driftläge, laddningsinformation och förbrukningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
N Nazmit skrev:
Ja, det var inställt på det från start.
Hur ser grafen ut? På såld, förbrukning, produktion osv?
 
K knightjocke skrev:
Hur ser grafen ut? På såld, förbrukning, produktion osv?

Såhär såg det ut igår. Så även när solen skiner och cellerna producerar töms batteriet. När solen sen gick ner började jag köpa el för att fylla upp batteriet (på den dyraste timmen).

Tänkte kolla om någon kanske haft samma problem här innan jag ringer supporten.
 
  • Solenergistatistik app, daglig energiproduktion och konsumtion, batterianvändning, inga intäkter, datumanpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox
Du kan ändra detta på fusion solar portalen. Vill minnas att jag skrev hur i en annan tråd, låt mig kolla.
 
Maalox
Här har du det:


  1. Jag loggar in på FusionSolar portalen, därefter:

    Device Management > Dongle 1 > Configuration.

    Under EMS Control. ändra till TOU (Time of Use). Då kan du ställa in scheman för in respektive urladdning, huruvida du vill att överbliven produktion skall gå till att ladda batteri eller säljas etc
 
Maalox Maalox skrev:
Här har du det:


  1. Jag loggar in på FusionSolar portalen, därefter:

    Device Management > Dongle 1 > Configuration.

    Under EMS Control. ändra till TOU (Time of Use). Då kan du ställa in scheman för in respektive urladdning, huruvida du vill att överbliven produktion skall gå till att ladda batteri eller säljas etc
Tack! Ska prova detta. ”Maximum charge power of grid” stod på 30, är det korrekt? Helt novis på detta

När jag ändå har en tråd kan jag passa på och fråga en till sak. Appen visar att all energi går till huset (trots vi inte har något som förbrukar igång). 6-10kw kan det visa som går till huset. Misstänker att appen visar fel på Grid och Load. Kan det vara så? För Tibber visar negativ förbrukning.
 
  • Appgränssnitt för övervakning av solenergi i hemmet med realtidsdata om produktion och förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox
Nu gissar jag men jag tror elektrikern har gjort fel i inställning på smart mätaren, att skall vara ett negativt värde istället för ett positivt (eller tvärt om). Just nu visas din produktion som förbrukning
 
K
Din smart-mätare är felvänd. De kan ändra det på fjärr i programmeringen. Tycker dock det är mer rätt att montera dem rätt från början. Nu finns risk att framtida elektriker rättar till det fysiskt och då blir programmeringen fel igen.

Man ska inte behöva greja med tou när det är felkopplat.
 
Tack för svar!

Jag kontaktar supporten imorgon och ber dem se över kopplingen.
 
Hej, tänkte höra om du skulle kunna bjuda på en uppdatering om hur det gått och vilka inställningar du kör på. Har liknande anläggning och samma funderingar. Mvh Manne
 
K
Holypain Holypain skrev:
Hej, tänkte höra om du skulle kunna bjuda på en uppdatering om hur det gått och vilka inställningar du kör på. Har liknande anläggning och samma funderingar. Mvh Manne
Är det en helt ny anläggning? Har du några grafer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.