MultiMan
AGM kräver högre laddspänning för att blir fulladdat, så det skiljer absolut. Ctek-laddare kör 14,8V på AGM och 14,4 på vanliga bly/syra om jag minns rätt. Gör man fel blir inte batteriet fulladdat.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
AGM kräver högre laddspänning för att blir fulladdat, så det skiljer absolut. Ctek-laddare kör 14,8V på AGM och 14,4 på vanliga bly/syra om jag minns rätt. Gör man fel blir inte batteriet fulladdat.
Nej det stämmer inte.
AGM är bara att syran är bunden i en glasfiber matta så den inte är flytande, man kan vända upp&ner på batteriet utan att syran rinner ut och man kan ladda med aningen högre ström men i övrigt är skillnaden minimal, det är i grunden bly-syra.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
MultiMan
Charging AGM Batteries

Despite what you may have been told, all 12v batteries are not the same! Wet Lead Acid, AGM, Carbon AGM and GEL batteries all charge and behave differently. To get the full benefits from an AGM battery it takes a little bit of research and time to check your existing charging method each step of the way.

Most Caravans and Motorhomes up until 2017 come factory fitted with non-AGM charging systems and to make things worse some manufacturers will state that they ‘may be suitable’ for charging AGM batteries – they simply aren’t, but why? If you take a look at the datasheets and technical specifications for AGM batteries on our website, you will see that we publish specific charge settings and this ultimately centres around voltage. AGM batteries are designed to require 14.6v – 14.8v when performing a full charge from a state of discharge, whereas standard lead acid batteries need 13.8v – 14.4v, hence this is what most onboard chargers are designed to deliver – not the 14.6v – 14.8v that AGM requires.
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
En BMW som batteriet inte funkar till 100% kan ge en massa konstiga problem.
På min bil som används sällan och, och batteriet inte verkar vara i toppskick, slutar en massa funktioner att fungera.
Har den stått en vecka är startmotorn lite seg, det är ju normalt, men när jag lägger i backen fälls inte höger spegel, backsensensorerna kan hänga sig, skärmen visar fel saker mm.
Har jag haft batteriladdaren på funkar allt.
Läste en tråd om en som hade en 5 serie med massa konstiga problem, alla svarade "Byt batteri"
Han hade istället dragit ur kabeln till batteriövervakningen, den sitter på minuspolen på BMW.
Han återkom i tråden 2 år senare, problemen försvann, och han hade fortfarande samma batteri.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Nja, det handlar nog inte om att maximera livslängden.
Det är inte livslängden jag (primärt) pratar om, utan att det vore trist om den stoppar motorn vid ett rödlyse om det inte finns tillräckligt med kräm i batteriet för att starta motorn igen. Och motsvarande om man kör parkeringsvärmaren. Trist att komma till en varm bil som inte går att starta (hände ju ofta när funktionen var ny).

Men när det nu finns ett BMS gör den säkert massa olika grejer för att optimera olika parametrar.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Vad är en parkeringsvärmare som går på startbatteri för något, har aldrig hört talas om det?
På 70-talet hade jag en ebersprächer i min volvo 164 som faktiskt drog ur batteriet när jag sov i bilen 10 mil syd om Hamburg en natt när jag insåg att jag missar färjan till Göteborg...
Tack till ADAC som kom och hjälpstartade helt gratis :cool:
 
Redigerat:
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Vad är en parkeringsvärmare som går på startbatteri för något, har aldrig hört talas om det?
Du har haft en själv men aldrig hört talas om det? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har haft en själv men aldrig hört talas om det? :thinking:
Jag visste inte att det heter parkeringsvärmare, jag har alltid kallat det för bensindriven kupévärmare, att värma upp en parkering har jag aldrig haft behov av ;)
 
C
D Dilato skrev:
Jag visste inte att det heter parkeringsvärmare
Nä, det som kallas parkeringsvärmare är väl den moderna vidareutvecklingen där man kan slå på värmen på distans via en "app". Men den grundläggande principen är väl samma. Så vitt jag vet, har inga sådana moderniteter på mina bilar :rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
har du en smartladdar så kan du mata 12v i polskorna och ta bort dem från batteriet och sedan sätt dit nytt batteri och inget har hänt ^^
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Veronica.
HogeN HogeN skrev:
har du en smartladdar så kan du mata 12v i polskorna och ta bort dem från batteriet och sedan sätt dit nytt batteri och inget har hänt ^^
Varför killgissa på detta vis? Särskilt när det redan konstaterats i tråden att det inte är vare sig nödvändigt eller lämpligt.

Batteriet kan vara urkopplat i en månad, utan att det är något problem att montera ett nytt. Du får ju givetvis ställa om klockan, men i övrigt är det inget som händer. Ja koda om det nya batteriet, om samma storlek och styrka, så är det bara att byta ut en siffra i artikelnumret.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
N
Jag trodde också det skulle behövas några särskilda åtgärder när batteriet byts (annat märke än Audi). Pratade med min bilmek (auktoriserad verkstad) och han berättade att det enda som behövs efter att det nya batteriet monterats är att låta bilen stå sex timmar (min fick stå över natten) så bilen får "lära sig" det nya batteriet. Funkade hur bra som helst. Fick även slå in koden i radion.
Eftersom bilen har start/stoppfunktion köpte jag ett Varta AGM. Då jag kör mest korta sträckor fick jag även rådet att kompletteringsladda batteriet några gånger om året. Köpte en bra laddare från CTEK till detta.
Det gamla batteriet var sju år och inte slut men med tanke på de korta körsträckorna och start/stopp bytte jag i förebyggande syfte. Det batteriet hade jag aldrig komplettringsladdat och det var heller inget AGM.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag trodde också det skulle behövas några särskilda åtgärder när batteriet byts (annat märke än Audi). Pratade med min bilmek (auktoriserad verkstad) och han berättade att det enda som behövs efter att det nya batteriet monterats är att låta bilen stå sex timmar (min fick stå över natten) så bilen får "lära sig" det nya batteriet. Funkade hur bra som helst. Fick även slå in koden i radion.
Eftersom bilen har start/stoppfunktion köpte jag ett Varta AGM. Då jag kör mest korta sträckor fick jag även rådet att kompletteringsladda batteriet några gånger om året. Köpte en bra laddare från CTEK till detta.
Det gamla batteriet var sju år och inte slut men med tanke på de korta körsträckorna och start/stopp bytte jag i förebyggande syfte. Det batteriet hade jag aldrig komplettringsladdat och det var heller inget AGM.
Enkelt sett så har ett gammalt batteri mycket lägre kapacitet än ett nytt. Det kan nog alla vara överens om, eller hur? Säg att ett gammalt batteri har 100 Ah, ett gammalt har bara 40Ah kvar.

När du nu har ett gammalt batteri i bilen, som bilens laddningssystem VET är 8 år gammalt och bör ligga runt 40Ah så ingår det i bilens laddcykel att batteriet ÄR halvkasst. Den låter det alltså inte laddas ur lika långt innan det laddas igen, likaså låter inte bilen parkeringsvärmaren starta om spänningen sjunker för lågt. Denna gräns höjs när bilen vet att batteriet är äldre och äldre. Så den kanske låter batteriet tappa 50%, 20Ah.

Byter du nu till ett nytt batteri så kommer den fortsätta tro att batteriet är gammalt. Den kommer nu jobba mellan 80-100Ah. Dessutom är det tyngre att ladda slitna batterier så för att kunna nå full laddning får den ladda lite hårdare, alltså överladdas batteriet.

Gör man på detta sätt lär man förr eller senare få diverse el-problem, såsom att parkeringsvärmaren inte startar, den tappar klockminnet osv.

Modernare bilar har möjligen kommit längre än så här och kan monitorera batteriernas status bättre, men OM det finns funktion för att registrera in nytt (eller annorlunda typ/storlek på) batteri så är det av en anledning!
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag visste inte att det heter parkeringsvärmare, jag har alltid kallat det för bensindriven kupévärmare, att värma upp en parkering har jag aldrig haft behov av ;)
Eftersom den inte alltid är bensindriven och inte bara värmer kupén så har det väl blivit mer praktiskt att prata om parkeringsvärmare, även om den inte bara används när bilen är parkerad.
 
N
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Enkelt sett så har ett gammalt batteri mycket lägre kapacitet än ett nytt. Det kan nog alla vara överens om, eller hur? Säg att ett gammalt batteri har 100 Ah, ett gammalt har bara 40Ah kvar.

När du nu har ett gammalt batteri i bilen, som bilens laddningssystem VET är 8 år gammalt och bör ligga runt 40Ah så ingår det i bilens laddcykel att batteriet ÄR halvkasst. Den låter det alltså inte laddas ur lika långt innan det laddas igen, likaså låter inte bilen parkeringsvärmaren starta om spänningen sjunker för lågt. Denna gräns höjs när bilen vet att batteriet är äldre och äldre. Så den kanske låter batteriet tappa 50%, 20Ah.

Byter du nu till ett nytt batteri så kommer den fortsätta tro att batteriet är gammalt. Den kommer nu jobba mellan 80-100Ah. Dessutom är det tyngre att ladda slitna batterier så för att kunna nå full laddning får den ladda lite hårdare, alltså överladdas batteriet.

Gör man på detta sätt lär man förr eller senare få diverse el-problem, såsom att parkeringsvärmaren inte startar, den tappar klockminnet osv.

Modernare bilar har möjligen kommit längre än så här och kan monitorera batteriernas status bättre, men OM det finns funktion för att registrera in nytt (eller annorlunda typ/storlek på) batteri så är det av en anledning!
Det varierar säkert från bilmärke till bilmärke. I mitt fall finns inget behov av några särskilda åtgärder vid batteribyte än det jag skrev tidigare d.v.s. låta bilen stå i sex timmar så att den "lär sig" det nya batteriet och dess prestanda. Jag utgår från att en servicetekniker på en auktoriserad bilverkstad för mitt bilmärke vet vad han pratar om.
Givetvis finns BMS på min bil.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.