Någon här som har tagit isär mindre Bosch och fått liv i dem? För min del är det en äldre, från ca 2012, slagskruvdragare, blå Bosch borstlös 10,8v.
Inte jättemycket använd, tog några år innan jag upptäckte förträffligheten med slagskruvdragare.

Men, idag, efter någon timmes skruvande då jag byggde ett rullbord av gammalt tryckt virke, så la den av. Lampan tänds när man trycker in reglaget, men inget mer. Batteriet är laddat och indikerar korrekt.

Tog upp den men kunde inte se någon säkring.

Någon som skruvat i samma/liknande maskin och fått ordning på den?
 
MultiMan
Är det motor med kolborstar så är det troligaste felet. Går oftast att byta men inte på alla. Sök på din modellbeteckning så kommer du säkert hitta hjälp med tänkbara fel och reservdelar. Bosch har iaf tidigare haft mycket bra sprängskisser och reservdelslistor.
Min sista Bosch innan jag bytte till Makita dog på samma sätt när kolen tog slut men de gick inte att byta på ett enkelt sätt, så jag kastade den.
 
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vi hade några blå bosch skruvdragare där avtryckaren lade av. Sitter en mosfet eller något liknande inbyggt i den som brann upp.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det motor med kolborstar så är det troligaste felet. Går oftast att byta men inte på alla. Sök på din modellbeteckning så kommer du säkert hitta hjälp med tänkbara fel och reservdelar. Bosch har iaf tidigare haft mycket bra sprängskisser och reservdelslistor.
Min sista Bosch innan jag bytte till Makita dog på samma sätt när kolen tog slut men de gick inte att byta på ett enkelt sätt, så jag kastade den.
Som jag skrev; den är borstlös. Så inga kol att byta. Ren och fin invändigt.
 
Redigerat:
pjgb pjgb skrev:
Vi hade några blå bosch skruvdragare där avtryckaren lade av. Sitter en mosfet eller något liknande inbyggt i den som brann upp.
Sitter ingen elektronik i själva avtryckaren på den här tror jag, men på kretskortet under ser det ut som det runnit lite ifrån typ en dålig kondensator, men ser inga sådana, utan enbart små ytmonterade platta små saker.
Närbild på kretskort med komponenter och lödningar, i någons hand, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J johan_paz skrev:
Sitter ingen elektronik i själva avtryckaren på den här tror jag, men på kretskortet under ser det ut som det runnit lite ifrån typ en dålig kondensator, men ser inga sådana, utan enbart små ytmonterade platta små saker.
[bild]
Skadan kommer från att det runnit in vatten på kretskortet. Så om Du inte kan hitta ett nytt kretskort som reservdel så är maskinen skrot. Att försöka tvätta kortet från korrosionsprodukter är dömt att misslyckas. Alla vattenskadade kretskort är en brandrisk om matningsspänning är tillgänglig. Plocka ur batteriet direkt innan reparation (om möjlig)
 
  • Wow
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Skadan kommer från att det runnit in vatten på kretskortet. Så om Du inte kan hitta ett nytt kretskort som reservdel så är maskinen skrot. Att försöka tvätta kortet från korrosionsprodukter är dömt att misslyckas. Alla vattenskadade kretskort är en brandrisk om matningsspänning är tillgänglig. Plocka ur batteriet direkt innan reparation (om möjlig)
Då det inte går att ta isär maskinen utan att ta ut batteriet så är det knappast något problem.

Denna maskinen har dock aldrig varit ute i regnväder vad jag vet, den la av vid hårt arbete i tryckt virke en solig dag (i förrgår)

Själv har jag tvättat väldigt många kretskort från diverse kemikalier när jag jobbade med att tillverka just dessa. Ser inte bekymret att ta bort alla eventuellt strömledande rester som ligger mellan lödpunkterna. Kretskortet i sig är ju skyddat av bromerande flamskyddsmedel och kan egentligen inte börja brinna, tål många hundra grader värme innan något händer.

Finns för övrigt komplett avtryckare med kretskort för ca 750:- när jag letade, men då man kan få en ny maskin för ca 1000 så är det inte så intressant.

Ska se om jag kan hitta något nummer på den komponenten som ser lite bränd ut, kan ju vara en bra början om den finns på Elfa.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.