Har sen tidigare en Wallbox PulsarPlus för att ladda bilen.
Är med smart meter och powerboost. Inte så hemma på de grejerna, men det sitter något under proppskåpet som jag antar är det?
Har nu fått igång min solcellsanläggning med en
Grovatt 10KTL3-XH
Skulle vilja köra solelen direkt till bilen när det är möjligt.
Står på wallbox sidan att man ska sätta wallboxen i eco läget.
Så långt kommer jag.
Då står det att växelriktaren ska vara i export mode?
Där blir jag osäker. Finner inget i växelriktaren om det.
Kan jag lika gärna skippa detta och ladda bilen när solcellerna levererar?
 
K
L Letherface skrev:
Har sen tidigare en Wallbox PulsarPlus för att ladda bilen.
Är med smart meter och powerboost. Inte så hemma på de grejerna, men det sitter något under proppskåpet som jag antar är det?
Har nu fått igång min solcellsanläggning med en
Grovatt 10KTL3-XH
Skulle vilja köra solelen direkt till bilen när det är möjligt.
Står på wallbox sidan att man ska sätta wallboxen i eco läget.
Så långt kommer jag.
Då står det att växelriktaren ska vara i export mode?
Där blir jag osäker. Finner inget i växelriktaren om det.
Kan jag lika gärna skippa detta och ladda bilen när solcellerna levererar?
Jag tolkar det som att du inte behöver göra något då din anläggning redan exporterar strömmen som du inte förbrukar själv.

Anledningen är nog att det i andra länder kanske inte är någon vinst i att exportera strömmen. Då har du smart-mätare som är kopplad till växelriktaren och begränsar produktionen till din förbrukning. Då kan inte mätaren på din wallbox detektera att su producerar något och kommer inte ladda något.

Hade du haft energilagring så hade växelriktaren först fyllt batteriet före den börjat exportera. Vilket är då den börjar ladda bilen. Så behöver man en digital koppling mellan laddare och växelriktare för att kunna prioritera rätt.
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Försöker fortfarande att få igång laddningen till bilen från solcellerna. Vilket ska gå med den laddbox jag har.
Lite dumt att inte ladda bilen när det är minuspris på elen. Det jag köper är det ju inte minuspris på.
Lastbalanseraren ska tydligen registrera överskottet av solenergi, som då ska skicka det till bilen.
Har haft kontakt med installatören av laddboxen, som ska komma och kolla. Laddboxen sattes upp förra året. Året innan solcellerna.
Men undrar om det inte är killen som kopplade in solcellerna som ska komma och kolla istället?
I min shinephone app (Grovatt) visar det ingen energi in i huset. Bara ut på nätet? Se bild.
Någon som har en bra lösning på lager?
 
  • Appgränssnitt som visar solenergi produktion över tid med topp under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha någon avkänning för Wallboxen så den vet att du har solceller och överskott.

Att du inte ser egenförbrukning i appen beror troligtvis på att du inte har någon smartmätare till växelriktaren.
 
Det är det som lastbalanseraren ska känna av. Nån powerboost funktion i den. Om jag förstått det rätt?
Laddboxen sattes i Eco läget. Då ska den få solel när det är överskott på det.
Lastbalanseraren ska visa ett negativt tal när det är överskott på energi.
 
L Letherface skrev:
Det är det som lastbalanseraren ska känna av. Nån powerboost funktion i den. Om jag förstått det rätt?
Laddboxen sattes i Eco läget. Då ska den få solel när det är överskott på det.
Lastbalanseraren ska visa ett negativt tal när det är överskott på energi.
Har du någon lastbalanserare?
 
Jo. Lastbalanserare har jag.
 
L Letherface skrev:
Jo. Lastbalanserare har jag.
Vad heter den? Är det någon mätare från Wallbox eller är det ex en Tibber Pulse?

Har du ställt in den så den vet att du har solceller?
 
Det är en Carlo Gavazzi som blev installerad samtidigt som wallboxen monterades.
Vet inte hur man navigerar i menyn på den.
Om det är någon inställning
 
  • Digital strömmätare med display, energiförbrukning i kWh, märke Carlo Gavazzi, säkringar, text "SMARTMETER LADDBOX".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Letherface skrev:
Det är en Carlo Gavazzi som blev installerad samtidigt som wallboxen monterades.
Vet inte hur man navigerar i menyn på den.
Om det är någon inställning
Du måste in i appen för din laddbox och ställa in. Den där mätaren skickar bara till laddboxen hur mycket el som går in/ut på din anslutning mot elnätet och talar om det för laddboxen.
 
Jo. Fast det har jag gjort.
Ställer laddboxen i Eco läget. Då väntar den på "grön" el.
Det är bara det att den bara väntar. Den får aldrig någon signal om grön el.

Från wallbox supporten:
Jag har fått återkoppling från teknikern som inte kan se att lastbalanseraren registrerar något överskott av energi (solenergi). Detta ska visas genom ett negativt tal på skärmen samt att lampan ska vara orange. Han rekommenderar att du tar kontakt med din installatör så att de kan dubbelkolla installationen så att lastbalanseraren registrerar överskottet.
 
L Letherface skrev:
Det är en Carlo Gavazzi som blev installerad samtidigt som wallboxen monterades.
Vet inte hur man navigerar i menyn på den.
Om det är någon inställning
Hej, kollade wallbox och kanske inte går med den du har.

Samt så är mätaren troligen kopplad direkt till laddaren (vet ej husets/växelriktaren användning). Ser ut att man kan ha så för MID (hålla reda på vem som laddat vad. Finns även något som kallas powerboost som ser ut att hålla koll på husets el, du kanske fattas denna? Svårt att tyda vad du har samt vad som behövs.

https://support.wallbox.com/en/know...power-meter-for-your-charging-infrastructure/

https://support.wallbox.com/en/knowledge-base/how-to-activate-and-use-eco-smart/

Skulle starkt rekommendera att kontakta installatören av wallboxen och försöka reda ut det med dem.
 
  • Skärmklipp, kompatibilitetshänvisning Carlo Gavazzi mätare, versionsymboler, instruktion, Wallbox Academy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Har kontaktat installatören av laddboxen.
Kommer eventuellt nästa vecka.
Men har allt som verkar behövas:
Wallbox
Lastbalanserare/smartmeter
Powerboost
Får se vad dom säger när dom varit här.
 
L Letherface skrev:
Ja. Har kontaktat installatören av laddboxen.
Kommer eventuellt nästa vecka.
Men har allt som verkar behövas:
Wallbox
Lastbalanserare/smartmeter
Powerboost
Får se vad dom säger när dom varit här.
Vad bra o hoppas det löser sig!
 
K
L Letherface skrev:
Försöker fortfarande att få igång laddningen till bilen från solcellerna. Vilket ska gå med den laddbox jag har.
Lite dumt att inte ladda bilen när det är minuspris på elen. Det jag köper är det ju inte minuspris på.
Lastbalanseraren ska tydligen registrera överskottet av solenergi, som då ska skicka det till bilen.
Har haft kontakt med installatören av laddboxen, som ska komma och kolla. Laddboxen sattes upp förra året. Året innan solcellerna.
Men undrar om det inte är killen som kopplade in solcellerna som ska komma och kolla istället?
I min shinephone app (Grovatt) visar det ingen energi in i huset. Bara ut på nätet? Se bild.
Någon som har en bra lösning på lager?
Om du inte valt till en smart-meter till installationen av din growatt kan du se vad du säljer och huset använder. Annars saknar du förutsättningarna för att får den datan.

Gällande smart-metern till laddaren. Så måste den sitta allra först efter din nätägares mätare. Annars fungerar den inte som tänkt. Det står 16000kwh i mätaren, vad kan du matcha det värdet emot? Så mycket du har laddat, husets förbrukning tex.

Det kan vara så att mätaren satt först innan de installerade solcellerna men att man byggt om och satt solcellerna före mätaren. Eller att den installerats på fel plats redan från början. Eller att man aldrig fick kontakt mellan mätare och laddare, men då borde dina huvudsäkringar gått, eftersom den inte kunnat lastbalansera korrekt

Enligt det buffyin skriver så har du rätt mätare. Men ingen erfarenhet av laddaren så kan inte säga hur det ska se ut i själva appen när man har kontakt med mätaren och om den kan visa om du importerar eller exporterar när du laddar. Men i manualen till mätaren kan du utläsa hur mätaren visar import/export i display
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.