På mitt hus är det en fasad med målad masonite och springläkt, så det på håll ser ut som ett klassiskt hus med träfasad så att säga. Rött med vita knutar och allt.

Masoniten är dock satt med skarvarna utan överlapp, kanske gjorde man så?
Men nu med tiden så har ju detta gått isär, masoniten blivit lite vågig med mera, så jag skulle ju vilja sätta nåt i/över dessa skarvar.
Om några år kanske jag byter fasaden, men det är en senare fråga.

I min fantasi så finns det en övermålningsbar tejp som fäster bättre än färg själv. Men verkligheten ser nog annorlunda ut gissar jag..
Så vad gör man? "Spacklar" över med nån mjukfog? Slår på plåt/masonit med tätning under den?

Jag räknar med att det kan synas lite, men det ska också målas över.
 
En bredare list över skarvarna är enklast och måla. Masonit användes förr,var ett billigt sätt att få det se ut som panel. Masoniten har blivit våt rakt igenom och då bular den sig.
 
Ja det känns som en list av nåt slag som täcker skarven och sitter över bägge skivorna är vägen att gå.
Nåt kladd på undersidan som tätar emot, eller räcker det med att snickarfoga den och måla över det sen kanske?
 
Kanske en list som går över skarven några centimeter på varje sida räcker, ingen smack bakom, bara spika så den blir tajt om det går.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.