ett hett tips är att lägg ut en köpes annons, folk som bygger pool och damm vill ju bli av med sin jord..
 
A Alexn72 skrev:
ett hett tips är att lägg ut en köpes annons, folk som bygger pool och damm vill ju bli av med sin jord..
A Alexn72 skrev:
ett hett tips är att lägg ut en köpes annons, folk som bygger pool och damm vill ju bli av med sin jord..

Nu börjar jag bli tjatig det får ni ta . Men nu har jag fått tag i ren matjord (inga stenar kvistar rötter eller nått) är det nått man skulle kunna använda eventuellt gödsla eller blanda i sand . Har inte sett den ej så vet inte exakt hur den ser ut . Siktad genom fiberduk
 
O
H Hoff83 skrev:
Nu börjar jag bli tjatig det får ni ta . Men nu har jag fått tag i ren matjord (inga stenar kvistar rötter eller nått) är det nått man skulle kunna använda eventuellt gödsla eller blanda i sand . Har inte sett den ej så vet inte exakt hur den ser ut . Siktad genom fiberduk
Kommer fungera galant antagligen! Det bästa vore ju att få liknade jord som ligger i resten av gräsmattan för att det ska växa likadant.

En delvis brun gräsmatta med en grön kvadrat formad av frodigare gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars kan det bli som det är här hemma!
 
O Ossian K Olsson skrev:
Kommer fungera galant antagligen! Det bästa vore ju att få liknade jord som ligger i resten av gräsmattan för att det ska växa likadant.

[bild]

Annars kan det bli som det är här hemma!
Dwt där spg mi dre kul ut Du grävde inte ur nånting? Jag har ju dels fyllt ett hål samt grävt ur ner till 10 cm så jag får ett tjock lager jord att så i
 
O
H Hoff83 skrev:
Dwt där spg mi dre kul ut Du grävde inte ur nånting? Jag har ju dels fyllt ett hål samt grävt ur ner till 10 cm så jag får ett tjock lager jord att så i
Nej, ingen urgrävning utan det är grus under och sedan 3-5 cm tjockt lager jord på.

Men som jag skriver i inlägget så. Var det ett aktivt val då jag går på gräsmattan även på vintern när det är blött.
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
BirgitS
H Hoff83 skrev:
Nu börjar jag bli tjatig det får ni ta . Men nu har jag fått tag i ren matjord (inga stenar kvistar rötter eller nått) är det nått man skulle kunna använda eventuellt gödsla eller blanda i sand . Har inte sett den ej så vet inte exakt hur den ser ut . Siktad genom fiberduk
Låter ju som mycket bra matjord och lämplig att så gräs i. Lite kogödsel går väl att blanda i. Men övrig gödning först när gräset har växt till sig.

Sand gör ju bara mattan torkkänsligare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Låter ju som mycket bra matjord och lämplig att så gräs i. Lite kogödsel går väl att blanda i. Men övrig gödning först när gräset har växt till sig.

Sand gör ju bara mattan torkkänsligare.
Låter bra bara läst att blanda i sand kan vara bra för dränering sant att gräsrötterna letar sig ner bättre var därför jag undra om det hehe . Som sagt är novis och har snarare bruna fingrar än gröna
 
BirgitS
Fingrarna blir grönare med åren :D
Mer dränering är ungefär samma sak som torkkänsligare ;) kan ju vara bra om det är lera man har möjligen men då brukar proffsen rekommendera att man blandar upp leran med mullämnen (t.ex. barkmull) i stället.
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fingrarna blir grönare med åren :D
Mer dränering är ungefär samma sak som torkkänsligare ;) kan ju vara bra om det är lera man har möjligen men då brukar proffsen rekommendera att man blandar upp leran med mullämnen (t.ex. barkmull) i stället.
Haha ja det är väl så Fått bra med hjälp här av er alla i alla fall . Väldigt tacksam för det
 
H Hoff83 skrev:
Hittar liksom ingen som verkar ha just gräsmattejord. Har fått bra pris på matgjort men frågan är om den innehåller stenar kvistar osv då dom benämnde den som anläggningsjord/matjord
verkar kunna heta nåt annat också:
"Molnsätra Växtjord A är en fabrikstillverkad kvalitetsjord, jorden innehåller endast kända rena material sorterad efter AMA Jord A. Jorden är mineralgödslad och färdig för anläggning av gräsmattor, buskar, häckar och träd. Fungerar även bra till potatis.

Växtjord A är en mineralbaserad jord med fraktioner från ler upp till mellangrus enligt siktkurva för AMA jord A. Efter vattning kan jorden uppfattas som grusig på ytan vilket är normalt."

Växtjord A kan hämtas på släp alternativt levereras direkt hem till dig i lösvikt med tippbil eller kranbil.

och så är förstås frågan om var man bor om det är i närheten...
 
kvirre kvirre skrev:
verkar kunna heta nåt annat också:
"Molnsätra Växtjord A är en fabrikstillverkad kvalitetsjord, jorden innehåller endast kända rena material sorterad efter AMA Jord A. Jorden är mineralgödslad och färdig för anläggning av gräsmattor, buskar, häckar och träd. Fungerar även bra till potatis.

Växtjord A är en mineralbaserad jord med fraktioner från ler upp till mellangrus enligt siktkurva för AMA jord A. Efter vattning kan jorden uppfattas som grusig på ytan vilket är normalt."

Växtjord A kan hämtas på släp alternativt levereras direkt hem till dig i lösvikt med tippbil eller kranbil.

och så är förstås frågan om var man bor om det är i närheten...
52 mil enkel väg dit , känns så där
 
H Hoff83 skrev:
52 mil enkel väg dit , känns så där
:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.