Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig men vilka delar jag måste använda för att dra ut vatten till mitt växthus.
Jag ska dra ut ett PEM-rör 20mm till växthuset men vet inte hur jag ska få ihop det med utkastaren.

Jag har en utkastare som på bilden. Från den ska jag ha en vattenfördelare. I den ena förgreningen ska jag ha en vanlig trädgårds slang och från den andra ska en bevattnings dator. Efter den en bit trädgårdsslang. Sen nu till mitt problem. Vad behöver man för att koppla ihop PEM-röret till trädgårds Metallisk tappningsventil med svart handtag och väggfäste, industriellt utseende, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital vattentimer, LCD-skärm, inställningsknappar, Gardena, trådgårdsskötsel, bevattningssystem, svart med orange detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gardena vattenfördelare för trädgård, två utlopp, justerbara kranar, grå och orange färg, varumärkeslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slangen. Går den ens att lösa?
 
Går utmärkt att ansluta 20mm pem, inga som helst problem med svängradien. Har man grävt väldigt grunt och vill ha slangen spikrakt upp mot fördelaren sätter man bara en vinkel. Varför köpa ett dyrt kit om man har grejerna och bara behöver köpa en eller två kopplingar?
 
Aha okej. Tack. Du hjälpte mig jätte mycket nu :) Varför jag vill ha en trädgårdsslang i mellan är för att jag lättare ska kunna ta bort fördelaren på hösten. Om man har PEM röret direkt så tror jag att det blir svårt att ta bort den. För röret är väll ganska hård. Eller tänker ja fel tro?
 
E etompau skrev:
PEM-slang direkt mot fördelare lär inte bli bra.
Slangen är mycket styv och inte lämplig att koppla direkt mot utkastaren.

Kanske ska du börja med ett startpaket:
[länk]

Köp PEM-slang efter behov, använd trädgårdsslang mellan fördelare/dator och den nergrävda kopplingsdosan.
Såg dit svar nu och det var som ja kände att pem-slangen är för hård. Det startpaketet som du länkade till är det för att koppla in till pemrör- (dum fråga ja vet)
 
F faf skrev:
Går utmärkt att ansluta 20mm pem, inga som helst problem med svängradien. Har man grävt väldigt grunt och vill ha slangen spikrakt upp mot fördelaren sätter man bara en vinkel. Varför köpa ett dyrt kit om man har grejerna och bara behöver köpa en eller två kopplingar?
Vilken vinkel tänker du på isf?
 
Som det sägs, du kan göra det billigare och enklare med en direktansluten PEM-slang. Skulle dock säga att det krävs lite handlag för att få det bra. Startpaketet gör det enklare att få ihop en lösning.
En inloppsventil, och två uttagsventiler med diverse kopplingar ingår. PEM-slang får du köpa separat.

Ja, de ingående kopplingarna i paketet är avsedd för PEM-slang.
 
  • Gilla
Maarriiaa
  • Laddar…
F faf skrev:
Då är en trädgårdsslang mellan en bra lösning. En sådan här koppling på pemslangen, gängtejp o h en gardenahane så kan du koppla trädgårdsslang mellan :) [länk]
Gud va bra! :) Tur det finns så många som kan hjälpa till. Ja hade nog annars köpt en massa som ja inte hade haft användning för. :)
 
engs
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.