D
Hej,

Min moped, PGO från 2004, startade oregelbundet. Ofta inte på första försöket när den stått någon vecka. Ibland inte på flera dagar trots utspridda försök.

Förgasaren rengjordes men problemet kvarstod.

När jag kände på koppen till förgasaren var den fuktig av bensin. Inte så att den droppade m en något mer än fuktig.

Lämnade in den på reparation och de menar att en förgasare kan läcka om "nålen inte sluter till i flottören". För mig låter det helt obegripligt, vad säger ni?
 
Ja, det är väl standardfelet om en flottörförgasare "flödar" bensin? Förr i tiden kunde man även få punka på flottören, men de är väl gjorda i nån sluten cellplast nu för tiden...

Men det i sig borde inte påverka hur lätt motorn startar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Min kompetens inom motor är obefentlig, säger du det så är det så. Jag har ingen aning.

Men man kan kanske tycka att de borde bytt flottörnålen för ren det var redan förgasaren.

Alltså min förhoppning är ju att den komemr starta och gå nu när jag hämtar den men känner mig lite oroad efetrsom de endast tycks ha rengjort förgasaren.
 
Flottörnålen tätar inte och då flödar det över. Testa att ställa om nålen, finns en ring du kan flytta i några spår på nålen. Hjälper inte detta kan du testa en ny nål. Alternativt kolla så att flottören rör sig som den ska och att allt är rätt ihopsatt. Finns ett litet bleck under flottören som måste ligga rätt för att inte haka upp allt.
 
D
Vet ni! Den informationen jag får av er är oerhört värdefull, tack!

kommer kunna göra en bättre diskussion med verkstaden om felet kvarstår…..
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Missade att den var svårstartad ibland. Kolla tändstiftet. Har den flödat och öst in soppa så kan det ha strulat till stiftet. Borsta lätt med en stålborste och rengör med t-sprit efteråt. Torka av och låt det torka några minuter och testa.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack!

Ska bara lyckas lokalisera var det sitter :) Förra gången jag letade bröt jag av automatchoken (bevisar min oduglighet när det komemr till motor). Verksatden får visa när jag hämtar upp den i em.

Det är precis det jag tror hänt, det har flödat bensin och kladdat till stiftet och det är just därför det ofta fungerat om jag väntar en tid men att starta.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Det sitter längst fram på cylindern. Leta efter en svart gummihatt med en kabel på. Dra av gummihatten så ser du stiftet (y);)
 
När började problemet?
Det är inte så enkelt att såpass mycket bensin avdunstar på en vecka så att den inte startar direkt?

Bensinkranen öppnar inte förrän efter motorn snurrar eftersom den är vacuumstyrd.
Vad säger manualen? Kan man flöda, prima förgasaren (Jfr motorsåg) ?

Flottörnålen ska du nog inte lägga så mycket tid på att försöka justera.
I trotteln (den som öppnar hålet för bränsle/luft-blandningen) sitter däremot en justerbar nål, men den justerar mager/fet blandning.
 
D
Jag köpte mopeden av brorsan i slutet av förra sommaren. Ju oftare man kör den ju mindre problem blir det men om den inte används på 1-2 veckor kan man ge sig fan på att den inte kommer starta på första försöket, eller på andra. Då får man låta den stå och göra nya strtförsök varje timme. Tillslut brukar den starta.

Kan du utveckla det där med avsdunstningen, avdunstar från tanken menar du eller i förgasaren?

Kan man flöda, prima förgasaren (Jfr motorsåg) ?

Hur gör man då? Ska kolla manualen....
 
galento

Kan detta vara till nån hjälp ?
 
När mopeden inte startar är det läge att kontrollera om tändstiftet är torrt eller blött.

D Derbyboy skrev:
Kan du utveckla det där med avsdunstningen, avdunstar från tanken menar du eller i förgasaren?
En motor behöver lite extra bränsle för att starta lätt. (Fetare blandning).
Lite extra luft gör också gott om det är rätt blandningsförhållande.

Om det är lite låg bränslenivå i förgasaren så får motorn svårare att suga upp bensinen.

En annan viktig detalj är choke för att underlätta kallstart. Den kan vara utförd på lite olika sätt.
På min tid var den mekanisk och ströp luftflödet.
På en PGO är den automatisk elektrisk

Elektrisk automatchoke med kabel och kontakt, svart, prissatt till 349.00 svenska kronor, tillgänglig för köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite felsökningshjälp för PGO Ligero
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/pgo_ligero_servicemanual.pdf

Flödesschema för felsökning av motorns startsvårigheter med orsaker och åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nu har jag hämtat den, kört den 3 mil på släp. Skulle provstarta den…….gick igång men det krävdes några försök.

Tiden får utvisa om det blivit bättre.

meken rekommenderade noll gas vid kallstart
 
D Derbyboy skrev:
Nu har jag hämtat den, kört den 3 mil på släp. Skulle provstarta den…….gick igång men det krävdes några försök.

Tiden får utvisa om det blivit bättre.

meken rekommenderade noll gas vid kallstart
Där har meken rätt. Min pgo startar bäst på noll gas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.