Lite inne på att måla min matta i köket, bor i hyresrätt och vill inte lägga ut pengar på en ny matta,
men lite osäker på om det blir bra? Någon som har testat?
 
Att måla på ett linoleumgolv går bra men det går åt h.....e om det är plast.
Anders
 
Jag har målat på plastmatta, och det gick fint! Men i färgaffären var de jätteskraja när jag kom och ville ha tips om vilken färg jag skulle köpa, de ville mer eller mindre ha skriftlig friskrivning... Men som sagt det gick bra, tror att det stod på färgburken att man kunde ha den till linoleum också.
 
Det sa dom i färgaffären att om det var plastmatta så var det risk att färgen ALDRIG torkade..
Blev det bra, du som testat? Rädd för att det ser lite för "hemmagjort" ut!! Vad tog du för färg, jag vill ha vitt. Många frågor.. men lite osäker om jag vågar. Och vad min värd kommer säga..
 
Jag gjorde en provmålning först, där det inte gjorde så mycket om katastrofen infann sig... Men det gick bra som sagt. Jag valde ganska mörkt grå för att måla över en mossgrön randigt melerad plastmatta i badrummet. Väggarna var mintgrönt laminat med "Virrvarr" på, och blått porslin (*urk*), Resultatet blev vita väggar, mörkgrått golv och det blåa porslinet kvar.

Vad beträffande om det ser hemmagjort ut, så syns det nog definitivt i vårt badrum, men det för att pigmentet i färgen inte gick att få helt jämt fördelad, därför syns färgskiftningar och penseldrag. Vi valde att bryta färgen i affären och det verkar ju inte ha varit helt lyckat. Men om du vill måla vitt så borde det ju inte vara några problem! (Om din plastmatta nu inte är av den typen som inte går att måla).
 
Tack snälla för ditt svar, imorgon ringer jag min värd och ser vad han säger!!
Wish me luck!

/fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.