Svartvit ritning av husplan, innehåller text, rumsmarkeringar, måttangivelser, dörrar samt möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en del outnyttjad yta i källarplan och funderar på att inreda för gäster, hemvändande barn och kanske någon uthyrning på sikt.
Men vi har kört fast när det gäller planeringen. Gillestugan är mitt i källarplan och har dåligt med fönster. Huset är också souterräng så det är knepigt att såga upp nya fönster om man inte schaktar. Skickar med en bild på de små fönster som idag är de enda som finns i gillestugan.
Någon som inrett en liknande källare och har tips/bilder? Hur kan man få in ljus på bästa sätt?
Träbänk, blomkruka, två fönster, gröna fönsterluckor, gult huvs, grå vägg, grus, grönska.
 
T ThorwaldH skrev:
[bild]Vi har en del outnyttjad yta i källarplan och funderar på att inreda för gäster, hemvändande barn och kanske någon uthyrning på sikt.
Men vi har kört fast när det gäller planeringen. Gillestugan är mitt i källarplan och har dåligt med fönster. Huset är också souterräng så det är knepigt att såga upp nya fönster om man inte schaktar. Skickar med en bild på de små fönster som idag är de enda som finns i gillestugan.
Någon som inrett en liknande källare och har tips/bilder? Hur kan man få in ljus på bästa sätt?
[bild]
En klassisk ljusbrunn funkar. Går att göra olika storlekar på. Du kan ju sätta ut åtminstånde två lika fönster till längre bort till högerni bild.
Bild på betongkonstruktioner i mark, möjligen fundament eller källarfönster, vid byggarbetsplats. Opersonlig och suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ThorwaldH och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T ThorwaldH skrev:
Vi har en del outnyttjad yta i källarplan och funderar på att inreda för gäster, hemvändande barn och kanske någon uthyrning på sikt.
Åtminstone när det gäller uthyrning så finns det regler att ta hänsyn till som krav på takhöjd, ventilation, utrymningsvägar etc.

Som gäst har jag inte haft något problem med att sova ett par nätter i en källare med just ett par små källarfönster.
 
  • Gilla
ThorwaldH
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
En klassisk ljusbrunn funkar. Går att göra olika storlekar på. Du kan ju sätta ut åtminstånde två lika fönster till längre bort till högerni bild.
[bild]
Ja
Jag har funderat på något åt det hållet. Måste dräneras ordentligt förstås. Kan kanske vara något.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone när det gäller uthyrning så finns det regler att ta hänsyn till som krav på takhöjd, ventilation, utrymningsvägar etc.

Som gäst har jag inte haft något problem med att sova ett par nätter i en källare med just ett par små källarfönster.
Var kan man hitta sådana regler månntro?
 
BirgitS
T ThorwaldH skrev:
Var kan man hitta sådana regler månntro?
Boverkets kunskapsbank
 
  • Gilla
ThorwaldH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.