Hej!
Behöver en ny slipmaskin "en deltaslip" (tror jag) som jag kan använda för att slipa bort gammal färg på antika möbler, dörrfoder, lister etc i en sekelskifteslägenhet. Har en nätansluten slipmaskin "en slipmus" (Black & Decker KA2000) som jag trivs ganska bra men den dammar alldeles för mycket.

Funderar på att uppgradera till något riktigt bra, är trött på maskiner som är halvbra. Slipmaskiner som är anslutna till dammsugare kräver väl byggdammsugare vilket jag inte har och är ganska dyra i inköp? Skulle ni rekommendera denna?

https://www.proffsmagasinet.se/mask...x-ode2-100-deltaslip-260-w-utan-vaska-3100314

Eller något annat???

Tacksam för råd.
 
Redigerat:
Är dammet ditt största problem? Isåfall hade jag definitivt köpt en dammsugare och en slip som går att koppla till den. En hyfsad dammsugare kanske kostar 1500, för 1500 till får du nog en hyfsad slip.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Är dammet ditt största problem? Isåfall hade jag definitivt köpt en dammsugare och en slip som går att koppla till den. En hyfsad dammsugare kanske kostar 1500, för 1500 till får du nog en hyfsad slip.
Ja, slipdammet blir ett problem när man står inomhus och har astma. Det blir väldigt mycket slipdamm snabbt. Man behöver en byggdammsugare som klarar slipdammet. Men du har rätt det lutar åt en Deltaslip ansluten till dammsugare. Typ denna: https://3abyggdelen.se/produkt/fest...rEtk5LPlczTfBl106UjlOwQaVmRiC6kRoCZYIQAvD_BwE
 
Köp en riktigt bra dammsugare tex feestool midi de kostar runt 4-5k.
Sedan en slip som går att koppla på utsug så är du hemma.

Köp till så du får deras "släta" slang.
Har haft div dammsugare genom åren men i budget under 5k så har jag inte hittat någon bättre.

https://www.festool.se/produkter/dammsugare/industridammsugare/574832---ctl-midi-i

Okej lite dyrare men kör min i jobbet nästan varje dag i 5 år o funkar kanon fortvarande, jag dammsuger tom med den hemma i källaren tex..
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
P
Esther_R Esther_R skrev:
Hej!
Behöver en ny slipmaskin "en deltaslip" (tror jag) som jag kan använda för att slipa bort gammal färg på antika möbler, dörrfoder, lister etc i en sekelskifteslägenhet. Har en nätansluten slipmaskin "en slipmus" (Black & Decker KA2000) som jag trivs ganska bra men den dammar alldeles för mycket.

Funderar på att uppgradera till något riktigt bra, är trött på maskiner som är halvbra. Slipmaskiner som är anslutna till dammsugare kräver väl byggdammsugare vilket jag inte har och är ganska dyra i inköp? Skulle ni rekommendera denna?

[länk]

Eller något annat???

Tacksam för råd.
För antika möbler är det nog bäst att använda ett kemiskt färgborttagningsmedel, så att inte formen blir förändrad på möbeln.
T.ex. Internationals Interstrip.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Köp en riktigt bra dammsugare tex feestool midi de kostar runt 4-5k.
Sedan en slip som går att koppla på utsug så är du hemma.

Köp till så du får deras "släta" slang.
Har haft div dammsugare genom åren men i budget under 5k så har jag inte hittat någon bättre.

[länk]

Okej lite dyrare men kör min i jobbet nästan varje dag i 5 år o funkar kanon fortvarande, jag dammsuger tom med den hemma i källaren tex..
Tack! Duger denna tror du? Eller kanske bättre att satsa på en ny... https://www.tradera.com/item/302429/596458935/festool-damsugare-tcl-26e-cleantec-med-sugslangen-
 
Esther_R Esther_R skrev:
Tack! Duger denna tror du? Eller kanske bättre att satsa på en ny... [länk]
Svårt att säga nåt om skicket på en begagnad, men det är en mycket bra dammsugare om den fungerar som den ska.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Svårt att säga nåt om skicket på en begagnad, men det är en mycket bra dammsugare om den fungerar som den ska.
Håller med det är bäst att köpa en ny med garanti och kvitto osv.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
För antika möbler är det nog bäst att använda ett kemiskt färgborttagningsmedel, så att inte formen blir förändrad på möbeln.
T.ex. Internationals Interstrip.
Jag har testat det, blir för kladdigt att hantera i en lägenhet tyvärr.
 
P
Esther_R Esther_R skrev:
Jag har testat det, blir för kladdigt att hantera i en lägenhet tyvärr.
Man målar på kladdet på en mindre del och virar Gladpack om och låter det sitta ett bra tag, sen är det bara att dra av och torka rent.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Färgborttagning. Inte slipa. Då blir det bäst.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Kantlist Kantlist skrev:
Färgborttagning. Inte slipa. Då blir det bäst.

Ok, jag gillar inte färgborttaning, tycker inte färgen släpper ordentligt trots plastfolie och så är det så förbannat kladdigt. Men vilket märke använder du kanske har jag använt fel sorts medel?
 
P Peter787 skrev:
Man målar på kladdet på en mindre del och virar Gladpack om och låter det sitta ett bra tag, sen är det bara att dra av och torka rent.
Ok, vilken sort har du använt? Det jag provade funkade inte så bra. Massor av färg satt kvar.
 
Jag tycker man ska ta färg på gamla saker med skrapa och vid behov varmluft eller speedheater. Kan inte tänka mig att det går att slipa utan att skada profilerna.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
P
Esther_R Esther_R skrev:
Ok, vilken sort har du använt? Det jag provade funkade inte så bra. Massor av färg satt kvar.
Som båtägare kändes det naturligt att använda Internationals Interstrip, har mest tagit bort fernissa/klarlack och det har fungerat bra.
Kan ju bero på kemin i färgen också naturligtvis...
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.