Hej,

Jag bor i ett radhus och grannen håller på att bygga ut. Han kommer att bygga ett rum mot min vägg där jag har två ventilationshål för min bastu i min yttervägg (fotot visar en ventil).

Vit, horisontell plankvägg med rund ventilation i överdelen på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bastun så finns ventilation i taket. Det är en spalt mellan bastutaket och det vanliga innertaket. Det är denna spalt som ventilerar ur genom ventilationshålen mot grannen.

Träpaneler och takbjälkar inomhus med en öppning till ett mörkt utrymme ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi använder även bastun som torkrum för tvätt. En normal relativ luftfuktighet när det hänger tvätt där är 60-70%. Grannen kommer att bygga med en luftspalt mellan husen så det är inte helt ihopbyggt.

Finns det några risker med detta? Tänkte att när varm fuktig luft kommer ut i en kall luftspalt utomhus t.ex. Eller om det blir sämre ventilation i luftspalten i mitt bastutak med risk för fuktskador?

Jag kan inte svara på om det är över eller undertryck. Men skulle gissa att det sugs in luft i dom flesta normala fall då vi har mekanisk ventilation i huset, men när det är varmt (bastu igång) att det blir en konvektionseffekt och då att luften kan gå åt andra hållet.

mvh

andreas
 
Redigerat:
Hej,

Synd att du inte får svar. Spontant skulle jag säga att så länge luftspalten som grannen säger sig bygga inte är mindre (i cm2 räknat) än dina två ventilkanaler, borde det vara OK.

Men eftersom jag bara är lekman i området, skulle jag gärna vilja att någon annan i forumet ger sin syn på detta.
Någon som känner sig manad?

/Martin
 
Sålänge det är minst 10 centimeter emellan så är det lugnt. Mindre än det så börjar det bli tveksamt, speciellt om ni använder det som torkrum med just risk för kondens på antingen din eller hans vägg. I långa loppet finns det ju en liten risk för påväxt/fuktskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.