Tv antennens vara eller icke vara har kommit på agendan hemma. Utan att gå in i diskussionen streaming etc: Går det att flytta in en utomhusantenn på vinden? Är det helt döfött med signal (har betongpannor) eller finns det några risker? Vad skiljer inomhusantenner mot utomhus?
 
Jag har den på vinden. Funkar bra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja jag började rota igenom recensioner på kjells utomhusantenner och det verkar som att det bara är att testa.
 
Den ligger helt lös på en plastback sen har jag en enkel förstärkare med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Funkar ofta alldeles utmärkt. Flyttade upp vår häromdagen och har även tidigare haft antennen på vinden. Använder då en vanlig utomhusantenn modell större.

Visst påverkas signalen av tak/väggar och höjd över terrängen, men är mottagningsförhållandena goda ryms det inom marginalen. Det man får tänka på är sådana faktorer som snö på taket. Idealiskt sett "tittar" antennen relativt rakt ut genom en vindsgavel tänker jag mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det blir en avsevärd försämring av att ha TV-antennen inne på vinden jämfört med om den är högt placerad utomhus. Men har man bara en TV och bor ganska nära sändaren kan det räcka ändå med lite flax.
 
Jag har tre tv apparater.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
Allt hänger på mottagningsförhållanden (avstånd till mast, terrängförhållanden, kvalitet på antenn och kabel o.s.v.).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju också mycket på vad man har för tak. Är det plåttak är det bara att glömma.

Sedan, ni vet väl att TV-licensen är borttagen? :)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi använder tv nästan uteslutande för streaming. Men nån gång om året så kollar vi på gammaldags tv och då har vi en lite bärbar antenn vi sätter bredvid. Funkar utmärkt :)
 
C
N Nalleman64 skrev:
Allt hänger på mottagningsförhållanden (avstånd till mast, terrängförhållanden, kvalitet på antenn och kabel o.s.v.).
Precis. Dock noterar jag att fri sikt är avgörande. Egentligen är antennens höjd över marken och avståndet till sändaren av sekundär betydelse så länge man har fri sikt till sändaren. Då kan du få utmärkt signalstyrka även med stora avstånd och enklare utrustning.

Dvs. har du redan fri sikt blir knappast mottagningen bättre av att placera antennen högre. Och omvänt spelar det ingen roll att du bor nära sändaren om sändaren skyms av ett berg.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Precis. Dock noterar jag att fri sikt är avgörande. Egentligen är antennens höjd över marken och avståndet till sändaren av sekundär betydelse så länge man har fri sikt till sändaren. Då kan du få utmärkt signalstyrka även med stora avstånd och enklare utrustning.

Dvs. har du redan fri sikt blir knappast mottagningen bättre av att placera antennen högre. Och omvänt spelar det ingen roll att du bor nära sändaren om sändaren skyms av ett berg.
Så är det här! Bor nära sändaren inte ens en mil fågelvägen men det finns ett berg och skog emellan. Inomhusantenn är bara att glömma precis som enklare utomhusantenner.
Jag har lika lätt att få in en sändare tio mil bort eftersom det är fri sikt åt det hållet.
 
Har bra signalstyrka och kör men en liten platt aktiv antenn ovanför TV:n bakom en tavla
 
Vi linjärtittar nästan aldrig.
Har en kapslad utomhusantenn som vi bara ställer upp tillfälligt inomhus i så fall.
Bor 35 km fågelvägen till Nässjö.
Men det är inte bara avståndet som avgör utan terräng, hinder och hur loberna ser ut och är riktade från sändarmasten.
I allmänhet stackar man antennerna så att loberna riktas ungefär mot horisonten. Därför är det inte givet att det är en fördel att bo alldeles intill en mast.
 
Gjorde slag i saken och flyttade in den på vinden nu i helgen, förra ägaren hade tydligen redan kopplat in en signalförstärkare, lät den sitta kvar och allt fungerade utmärkt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.