Min mamma är i husletartagen och jag brukar hänga med lite som smakråd & sådär på visningar.
Jag kan lite grann, men det här med krypgrunder är jag ingen expert på alls.

Huset hon nu bjudit på har genomgått besiktning av Anticimex, med anmärkning just på grunden (varningstriangel med utropstecken = brister med betydande risk för skador).

Ni som kan detta - vad tycker ni om nedanstående? Hur åtgärdar man? Kostnader?

Huset är byggt 1985, 1-plan, 98 kvm. Grundkonstruktion: Krypgrund med grundmurar av betonghålsten och bjälklag av trä. Betongplatta på mark i pannrummet.
Sluttande tomt. Markförhållanden: "Berg finns i dagen"

Tack på förhand!


"Blindbotten består av Asfaboard och en svag lukt av asfaboard känns i grunden. Syllarna är tryckimpregnerade och ligger på en tjärpapp. Plastfolien täcker marken bitvis bristfälligt. Ett mindre förråd med träväggar och trägolv finns i krypgrunden.

Golvbjälklaget ovan den uteluftsventilerade krypgrunden riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer, rötsvamp etc)som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön."
 
Ingen som har nån kommentar på besiktningsmannens anmärkningar? Ni verkar ju vara ett gäng krypgrundskunniga härinne så jag hade hoppats på bra svar/synpunkter...
 
Vad jag kan se så låter det helt ok. De anmärkningar dom gjort är mer av standardanmärkningar som man gör på alla krypgrunder eftersom de är "riskkonstruktioner" avseende fukt. Det är lite konstigt att man inte mätt fukthalten på något sätt.

Mitt råd är. Bjud på huset om ni vill ha det. När ni skriver kontraktet så lägg in en klausul som gör att ni får en vecka på er att själva kolla huset. Ta dit en egen besikningsman från ett annat företag (kostar cirka 5000 :), köparen och säljaren förljer sedan med runt och kan med egna ögon se vad det är besiktningsmannen anmärker på. Hittas något allvarligt fel kan man backa ur köpet utan att förlora handpenning eller något sådant.

Man bör komma ihåg att anticimex också säljer avfuktningsanläggningar.
 
Tack LOS för ditt svar! Jag har vidarebefodrat infon till min mamma, nu återstår att se hur det går med budgivningen.

Vad kostar en avfuktare, på ett ungefär?
 
På min mors hus med torpargrund kostade det 50.000 kr. Nån företag från Helsingborg installerades. Fungerar fintfint. Hörs knappt.
 
Vad en avfuktare kostar varierar ganska kraftigt. Är man beredd att göra lite jobb själv så kostar en sorbtions avfuktare ca 13 000. (Munters homedry eller AceTec.) Det är väldigt lätt att installera. Tom jag med tummen mitt i handen fixade det så.... (Förutom dragning av el till grunden som kostade ca 600 kr ink moms hos den lokala elektrikern)

Anticimex lösning kostar ca 40-45k tror jag.

Kondensavfuktare är billigare
 
Man kan också åtgärda fukten med hjälp av uppvärmning. Trygghetsvakten är ett fabrikat och det finns även solvärmesystem. Det finns att läsa om på denna utmärkta länk som Mange bistod mig med tidigare.

http://www.lfs-web.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.