S Sofinor skrev:
Tänker du på min tråd från 2020? Våran privatekonomi har ändrats markant sedan dess.
Nej, jag läste i den senaste tråden, där du var bekymrad för att era bilar sänkte det möjliga lånelöftet. Jag tolkade det som att du fortfarande tyckte att lånelöftena var för dåliga.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fast det är ju 160kvm boyta. Det är inte för stort för 4 personer.
De 140 kvadraten biyta behöver förmodligen värmas upp och underhållas också.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Tror vi hjälpt TS att förstå att det finns inget enkelt svar, säger som farbror Barbro "Det finns inga genvägar till det exakta priset" bara en massa parametrar som påverkar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det enda riktiga är att fråga vad pumpen har dragit under ett år. Kan nämna att vi energieffektiviserade vårt mindre hus där vi konsumerade ca 21 000, detta år är estimatet på 9000 varav värme/vatten ca 3000. När man kör en bra pump med lågtemp är normalt inte värmen den största konsumenten längre, men hur det står till här kan du bara veta om du får värdena från pumpen.
 
Mycket beror ju på husets ålder, och möjligen vilka besparingsåtgärder som gjorts.

Om detta är ett äldre hus, så är förbrukningen inte orimlig. Är det dessutom så att delar av huset värms med direktel, så påverkar även det kraftigt.

Jag skulle nog förutsätta att den deklarerade förbrukningen är i stort sett korrekt. Att det pågått byggnadsarbete borde inte påverkat förbrukningen jättemycket. Det skall i så fall vara om man gjutit betongplatta för en nyutbyggnad, och sedan forcerat härdningen genom att köra värmefläktar, innan det finns isolerade väggar på utbyggnaden.

Som referens kan jag nämna vår förbrukning. Hus på 220 kvm boyta, drygt 100 kvm delvis uppvärmd källare. Byggt 1931, men utbyggt. Lite olika iolseringsstandard i olika delar av huset.

Vi förbrukade 48 000 kwh innan vi satte in bergvärme, nu ligger vi på ca 18 000 kwh, och har högre temperatur. Tidigare var det takvärme från 70 talet. Den fungerade bara till 60 - 70% vissa rum hade ingen fungerande värme. Nu har vi bra temperatur i hela huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog förutsätta att den deklarerade förbrukningen är i stort sett korrekt. Att dte pågåt byggnadsarbete borde inte påverkat förbrukningen jättemycket. Detr skall i så fall vara om man gjutit betongplatta för en nyutbyggnad, och sedan forcerat härdningen genom att köra värmefläktar, innan det finns isolerade väggar på utbyggnaden.
.
Håller med. Det kommer inte slå många kW neråt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag läste i den senaste tråden, där du var bekymrad för att era bilar sänkte det möjliga lånelöftet. Jag tolkade det som att du fortfarande tyckte att lånelöftena var för dåliga.
Nej jag vart bara väldigt förvånad över att de sänkte med 400 k för en bil utan lån .
 
Faktorer att beakta är även hur stor värmepump och hur djup borrhål anläggningen har. Försök få fram data från värmepumpens dator på hur mycket elpatrondrift som krävts. Vissa lever ju med felaktig dimensionering som kräver mycket elpatron.

Vi har golvvärme i markplanet c 110-112 kvm, radiatorer i källaren som är utvändigt isolerad med dränskivor, samt garage där vi har runt+10 vintertid. Vi är 5 i familjen, varav äldste sonen flyttat hemifrån, så vi är 4 som bor här , Gävleborg vid kusten. Ligger på 12000-12500 kWh /år. Ingen separat mätare på bergvärmen men någonstans runt 6000kWh räknar jag att vår uppvärmning kostar+ nån kubik ved. Huset är tegelhus från mitten 70tal, bara bytt till 3 glas fönster samt isolerat källaren utvändigt vid omdränering.

Nackdelen med golvvärmen i markplanet är att innetempgivaren får sin data från markplanet .Med radiatorer i källaren blir komforten där då lidande. Uppe har vi +21 grader och i källaren (gillestugan) har vi runt+17 . Vi har inte lågtempradiatorer i källaren, i garaget har vi det. En kväll i gillestugan blir ju mysig med en värmande brasa, men inte så ofta det sker.

Slutligen, lita aldrig på en mäklare ! Undersök själv !
 
Tack alla för svar. Lärt mig en hel del av er, tack. Har inte hunnit undersöka närmare men va in och kollade och de har nu ändrat uppgifterna markant.

Ny står det så här.
El: 23 680 kr
Vatten och avlopp: 1 334 kr
Försäkring: 5 000 kr
Renhållning: 2 550 kr
Beskrivning: Elkostnaderna är baserade på energideklarationen då de faktiska kostnaderna är missvisande p.g.a. byggnationen som pågått senaste året.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det låter orealistiskt lågt med bara 23680 kr för hushålls-el till en familj och hålla ett hus på 300 kvm varmt även om det är med värmepump. Dels har man en fast avgift för el-anslutningen på några tusen kronor per år och sedan tillkommer kWh som jag räknar med kommer att ligga på i snitt 2,50 kr/kWh inkl. nät, skatter och moms i SE3 under vinterhalvåret då allra största delen av förbrukningen sker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det låter orealistiskt lågt med bara 23680 kr för hushålls-el till en familj och hålla ett hus på 300 kvm varmt även om det är med värmepump. Dels har man en fast avgift för el-anslutningen på några tusen kronor per år och sedan tillkommer kWh som jag räknar med kommer att ligga på i snitt 2,50 kr/kWh inkl. nät, skatter och moms i SE3 under vinterhalvåret då allra största delen av förbrukningen sker.
Kände också att de låter väldigt lågt. Nästan inga av alla (vad som känns som tusentals :crysmile:) hus har haft i närheten så låga kostnader .

Blir mer o mer ointresserad av de huset även om läget är himla bra.
 
Att ange elförbrukningen i kronor är ju helt värdelöst. Står det ingenstans hur många kWh det har gått?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Men i första inlägget står det ju 22 000 kwh.
 
kisumisu
S Sofinor skrev:
Hej!
Jag vet att denna fråga är lite som "hur långt är ett snöre"...
Men chansar ändå ifall någon har någon ide eller input.
Ett hus till salu, 160 kvm + 140 kvm biarea.

Bergvärmepump, vattenburen golvvärme på entréplan.

Årlig el förbrukning: 22 600 kwh/år

7 pers/hushåll just nu.

Driftkosnad : 75 000 kr. Varav el 66 000 kr.

Enkligt uppgifter på mäklarsidan.

El område 3.

Enkligt mäklaren är elkostnaden så pass hög för att bygge och renovering pågått de senaste året. och denna kostnad kommer då gå ner nu när det är klart.

Vad kan man tänkas att de går ner med per år? Förstår att det är en sjukt knepig fråga och hur långt är ett snöre... Men kan man ränka med
5 000 , 10 000, 15 000 kr? Vad kan anses som åt de rimliga hållet liksom?
Skulle bara vilja ha en fingervisning...
Det svårt svara precis.

Men själv bor jag i 150kvm Norrland där vi ibland kan ha -30 ute.

Jag hade direkt el, eldade dagligen på vintertid i bakugn och hade runt 17-18 inne på övervåningen och nere vars bakugnen är hade man allt från 18 till 26. Elförbrukning på ca 25 000kwh.

Skaffade bergvärme och elbil samma år. Har +22 i samtliga rum och förbrukning ca 15 000kwh plus jag har inte behövt köpa ny ved. Sparar i både ved, bensin och ändå även på el (y)

Så flyttar jag så är bergvärme ett måste!
Luftvärmepump eldstad är ju bara komplement medans vattenburen bergvärme kan du skicka värmen överallt på mycket enkelt sätt.

Men mycket beror på dem som bor i huset också och vad du har i huset. Har sett hus där man har vattenburet system och ändå envisats att ha eldriven golvvärme. Sedan kanske det finns elbastu. Spa. Elbilsladdning osv allt går ju på el.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Men i första inlägget står det ju 22 000 kwh.
Ja, det står även:

Driftkosnad : 75 000 kr. Varav el 66 000 kr.

Men nu är tydligen elkostnaden 23 680 kr istället? Har man sänkt förbrukningen kraftigt, skaffat ett ovanligt förmånligt avtal eller låtit bli att betala hälften av räkningarna?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.