Akta dig så inte några ”återskapa våtmarkerna” aktivister upptäcker dig och limmar fast dig på din uppfart eller så.
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 11 till
  • Laddar…
Stocktaub Stocktaub skrev:
Akta dig så inte några ”återskapa våtmarkerna” aktivister upptäcker dig och limmar fast dig på din uppfart eller så.
Har varit medlem i en massa år, har aldrig vare sig kommenterat eller gillat ett endaste inlägg på dessa år. Din kommentar fick både en tumme upp och en kommentar!

Mer såna som dig på alla forum och internet blir en bättre plats!
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
K Kristoffer Fält skrev:
Har varit medlem i en massa år, har aldrig vare sig kommenterat eller gillat ett endaste inlägg på dessa år. Din kommentar fick både en tumme upp och en kommentar!

Mer såna som dig på alla forum och internet blir en bättre plats!
 
H Hoff83 skrev:
Såklart jag har blandad ihop siffror jag räknade på m2 inte m3 . 1 m3 jord väger 1.2 ton hade råkat räkna på m2 . Tyckte det lät orimligt mycket med nästan 30 ton
Du behöver alltså 60 säckar jord. Om du bor i ett område där Coop har utkörning så kan du prova att beställa från dem. Jag beställde 12 säckar häromdagen för en utkörningsavgift på 49kr och då fick jag dessutom veckans matinköp med i samma leverans.

De tar 99kr för 3 säckar plantjord, så då hamnar du under 2000kr plus en frakt på 49-79kr beroende på tid när du vill ha hemkörning :)

Jag vet inte om de har någon gräns hur många säckar du kan beställa på en gång, budkillen kanske inte blir så glad över 60 säckar - ring o fråga. Att beställa det i 2-3 omgångar borde inte vara något problem iaf
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
På Byggmax får du 4 säckar 40 L Hammenhögs plantjord för 100 kronor.
Hammenhögs och Weibulls är varumärken från samma tillverkare, econova.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
O
D Dilato skrev:
På Byggmax får du 4 säckar 40 L Hammenhögs plantjord för 100 kronor.
Hammenhögs och Weibulls är varumärken från samma tillverkare, econova.
Jag hade kört på det här! Först 60 säckar med plantjorden. Sedan sått i gräs. I slutet av augusti hade jag sedan toppdressat och jämnat till när marken har satt sig.
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
Plantjorden i de billiga säckarna innehåller mycket lite kväve men det brukar finnas erbjudande om kogödsel på samma ställen som har 4 jord för 99 och då kan man.för gräs blanda typ två säckar plantjord med en kogödsel.
 
  • Gilla
Hoff83 och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade kört på det här! Först 60 säckar med plantjorden. Sedan sått i gräs. I slutet av augusti hade jag sedan toppdressat och jämnat till när marken har satt sig.
Det lät ju faktiskt inte som en dum idé. Tack för tipset
 
Z z_bumbi skrev:
Plantjorden i de billiga säckarna innehåller mycket lite kväve men det brukar finnas erbjudande om kogödsel på samma ställen som har 4 jord för 99 och då kan man.för gräs blanda typ två säckar plantjord med en kogödsel.
Om det är priset som avgör innehållet så kan jag tipsa om den här jorden,
https://www.gardenstore.se/e-29811-hp-planteringsjord-helpall-hammenhogs-54st-x-40-l
den måste vara toppenkvalitet med tanke på att priset är 94,80 / säck (samma säck som kostar 25 kronor styck på Byggmax och EKO i 4-pack). ;)

Den är bra till potatis (vilket jag odlar i blå ikeakassar, 7 kronor/kasse som lätt rymmer en säck jord är oslagbart billigt för odlingscontainer).
https://www.xn--trdgrdslabbet-cfbr.se/basta-jorden/#Hammenhog_Planteringsjord_40l
 
B
Jag hade köpt jord i bulk på trädgårdsfirma på en släpkärra. Har man inte släpkärra kan man låna eller hyra billigt. Närmare 2 m3 får man plats med på min utan större problem.

Jag kan tycka att det känns som att en 40l påse med jord 1år senare snarare har blivit 20 liter, när den komposterats färdigt och blivit mer kompakt, så jag tycker alltid att det brukar behövas mycket mer jord än man tänker sig från början.

Jag brukar annars köra på metoden med billig jord och sedan gödsla den så det blir bra jord. Men det går säkert att leta fram en tillverkare som har prisvärd jord som också är näringsrik. Gödsel får man gratis här där jag bor. Det är många hästgårdar som vill bli av med gödsel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hoff83 skrev:
Det lät ju faktiskt inte som en dum idé. Tack för tipset
Missa inte mitt tips om Coop också… ;)
3 för 99 förvisso, men det är rätt svårslaget att få det kört till tomtgränsen för nästan inget :)

Det är ingen av de stora byggvaruhusen som kör ut jord vad jag kunnat hitta
 
S sarrigato skrev:
Missa inte mitt tips om Coop också… ;)
3 för 99 förvisso, men det är rätt svårslaget att få det kört till tomtgränsen för nästan inget :)

Det är ingen av de stora byggvaruhusen som kör ut jord vad jag kunnat hitta
Det ska jag kolla upp har möjlighet att låna släpvagn också så slulle kunna hämta själv. Nu hade inte byggmax hos mig nån jord på lager hemma heller
 
B BSOD skrev:
Jag hade köpt jord i bulk på trädgårdsfirma på en släpkärra. Har man inte släpkärra kan man låna eller hyra billigt. Närmare 2 m3 får man plats med på min utan större problem.

Jag kan tycka att det känns som att en 40l påse med jord 1år senare snarare har blivit 20 liter, när den komposterats färdigt och blivit mer kompakt, så jag tycker alltid att det brukar behövas mycket mer jord än man tänker sig från början.

Jag brukar annars köra på metoden med billig jord och sedan gödsla den så det blir bra jord. Men det går säkert att leta fram en tillverkare som har prisvärd jord som också är näringsrik. Gödsel får man gratis här där jag bor. Det är många hästgårdar som vill bli av med gödsel.
Finns några som säljer i närområdet 750kr/släp . Räknat det blir 3-4 vändor i så fall . Men då är det matjord jag kollat upp . Vet om jag har nån trädgårdsfirma som säljer annat än i säckar
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Någorlunda jämnt bara.

2. Dressjord är till för att lägga ett tunt lager ovanpå gräsmattan när den varierar i höjd eller som jordförbättring men det är inte en lämplig jord för gräs att växa i. Det vanliga är nog att man hämtar eller beställer ett lastbilslass matjord eller gräsmattejord från företag som säljer jord på det sättet. Det är trots allt minst 2,5 kubikmeter du behöver.
Hej
när vårt område byggdes så leverades trädgården "färdig till 10 cm under färdig yta", Det vara alltså upp till oss att göra resten. Vi ville ha gräsmatta så då erbjöds "gräsmattejord" vilket då är mera dränerad (mera sand) i än ren matjord. Så jag skulle påstå att 10 cm är rätt och att det sakll vara jord för ändamålet, baserat på den tidigare erfarenheten.
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
när vårt område byggdes så leverades trädgården "färdig till 10 cm under färdig yta", Det vara alltså upp till oss att göra resten. Vi ville ha gräsmatta så då erbjöds "gräsmattejord" vilket då är mera dränerad (mera sand) i än ren matjord. Så jag skulle påstå att 10 cm är rätt och att det sakll vara jord för ändamålet, baserat på den tidigare erfarenheten.
kvirre kvirre skrev:
Hej
när vårt område byggdes så leverades trädgården "färdig till 10 cm under färdig yta", Det vara alltså upp till oss att göra resten. Vi ville ha gräsmatta så då erbjöds "gräsmattejord" vilket då är mera dränerad (mera sand) i än ren matjord. Så jag skulle påstå att 10 cm är rätt och att det sakll vara jord för ändamålet, baserat på den tidigare erfarenheten.
Hittar liksom ingen som verkar ha just gräsmattejord. Har fått bra pris på matgjort men frågan är om den innehåller stenar kvistar osv då dom benämnde den som anläggningsjord/matjord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.