Har en AEG Favorit 5270 I-M (911 234 398 01) som börjat ta in vatten i diskutrymmet när den är avstängd. Misstänker att det är inloppsventilen som är problemet.

Är det byte av inloppsventilen/påfyllnadsventilen som gäller eller kan den rengöras?

Googlade lite men hittar inte någon ventil i reservdelslistorna hos AEG. Någon som vet vilken ersättningsventil jag bör beställa?

@electrluxaren eller annan?
 
Troligtvis skit i ventilen, har du inte tummen mitt i handen går det skruva isär den, blås/skölj av delarna. Sitter ett gummimembran som nog inte tätar.
 
A
arneri68 arneri68 skrev:
Har en AEG Favorit 5270 I-M (911 234 398 01) som börjat ta in vatten i diskutrymmet när den är avstängd. Misstänker att det är inloppsventilen som är problemet.

Är det byte av inloppsventilen/påfyllnadsventilen som gäller eller kan den rengöras?

Googlade lite men hittar inte någon ventil i reservdelslistorna hos AEG. Någon som vet vilken ersättningsventil jag bör beställa?

@electrluxaren eller annan?
En sån pärla!!!
över 20 år still going strong! IOFS en genuin AEG från den tiden Nurnbergfabriken fanns kvar
Tyvärr har de flesta delarna utgått, och så även inloppsventilen, den håller ju inte så många år och många har blivit utbytta så det är nog 10-år sedan denna utgick som reservdel.

Men inloppsventilen är felet oavsett vad vissa oupplysta vill påskina.

Svårigheten här är att den är integrerad med inloppsslangen så båda måste ändras för att passa. Inget man gör som tekniker då man förändrar maskinens helhetsgodkännande men som entusiast kan man gott lägga lite tid på detta. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur du skulle kunna göra och vilken ventil som passar fysiskt (utgående slanganslutning).

Ev går ventilen att dela beroende på om den är svetsad eller inte, men går den att dela så ser du plungern med gummi i änden som hålls tät med hjälp av en fjäder och runt den ett gummimembran som du ser är sprucket. om du nu tar en ny liknande ventil och bryter isär denna för den går definitivt inta att dela oskadad så kan du ta membranet från denna (troligen) och transplantera detta till din befintliga, fjäder och plunger är nog bättre i den befintliga än i den nya så ser du inga uppenbara defekter så behåll dessa.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
En sån pärla!!!
Svårigheten här är att den är integrerad med inloppsslangen så båda måste ändras för att passa.
Det sitter två slangar på ventilen utöver anslutningen, den ena har slangklämma, den andra inte. Är den utan slangklämma någon form av avluftning eller retur?

Att plocka isär ventilen är utanför min komfortzon. Du får ingen ide av bilderna vilken ventil med skruvfattning som passar?

Eltek-brand vattenflödessensor med sladdar, etiketter och justeringsreglage på randig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand som håller en vattenventil eller kran med slanganslutningar mot en randig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
arneri68 arneri68 skrev:
Det sitter två slangar på ventilen utöver anslutningen, den ena har slangklämma, den andra inte. Är den utan slangklämma någon form av avluftning eller retur?

Att plocka isär ventilen är utanför min komfortzon. Du får ingen ide av bilderna vilken ventil med skruvfattning som passar?

[bild]

[bild]
NEJ ingen ventil av i dag passar man måste bygga om
Om den går att ta isär så går man ta bort magneten först och skruva loss den del som magneten sitter på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.