Jag är på jakt efter dom inomhusventiler som går att öppna i några olika lägen genom att man drar i ett snöre.
Det brukar vara tre olika lägen, och om man drar till det fjärde läget så stängs ventilen när man släpper snöret (undrar om någon förstår vad jag menar). Det brukar vara en fyrkantig platta som öppnas och stängs.
Dom ska sitta i vårt nya växthus där jag sparat ur sju ventilationsöppningar i tegelgrunden.
Jag hittar inget på nätet, men i ärlighetens namn vet jag inte vad jag ska söka på.

Det skulle förståss funka med tallriksventiler men det blir för jobbigt att skruva och skruva.

Eller har ni någon ide hur man istället skulle kunna öppna och stänga sju stycken 200x200mm hål på ett enkelt sätt?
 
Tack för svaret, men hur jag än letar så hittar jag inte min ventil på dessa sidor.
Det går förstås bra även med andra ventiler som går snabbt att stänga och öppna.
Det fanns något på fresh.se med snarlik funktion, men den var för liten i dimension (jag behöver 200x200) dessutom satt det ett rör på för genomföring i vägg, som var ännu vekare än ventilen.
Jag tar även emot tips på alternativa lösningar.
 
Borde ju gå att tillverka egna. Typ såna som brukar sitta i garage dörrar som man justerar genom att skuta igen.
 
Bra idé.
Dock är insidan på tegelmuren så pass skrovlig och ojämn (jag murade med ca 100 år gammalt tegel) att det är svårt att få gejdrarna riktigt paralella. Men man kan ju förstås bocka till dom i en grövre, sammanhängande, plåt.
Jag ska nog prova....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.