Hej,

Vi fogade en vägg igår med vitt kakel och upptäckte efter rengöring att kaklet såg ut att ha skadats. Det såg flammigt/repigt ut på vissa delar av vissa plattor.

Vi använde en "styv" "fog"-svamp. Kan vi ha gnuggat för hårt? Sköljt vattnet för sällan? Någon som har varit med om detta tidigare?

Går det att "reparera" skadan?
 
Jag har svårt att tro att ni skulle ha repat plattorna, jag skulle tro att det är fogrester som syns.
 
Vi har iof bara testat att ta bort resterna med vatten och svamp eller torr trasa, men det ser lika flammigt ut.
Vi märkte detta när vi bara skulle fintorka med torr trasa, men det blev ingen skillnad med våt trasa heller.

Något tips på vad jag kan testa?
 
hur länge lät ni fogen sitta från det ni började foga tills ni började "tvätta" bort fogresterna?Skulle gissa på att det
är fog som är kvar jag med......
/
M
 
Vi lät fogen sitta i ca 20-35 min, sedan gjorde vi skapligt rent med fuktig styv svamp, och även våt trasa efter en timma från fogstarten tills det såg ganska fint ut. Sedan tog vi torr trasa efter ytterligare 2-3 timmar då vi såg detta. Då testade vi igen med fuktig trasa, men det blev ingen skillnad.

Frågan är då om vi kan testa med något för att få bort denna "yta" om det nu inte är repor.
 
låter som om ni har gjort det ungerfär "by the book" så det var konstigt att det är kvar isf. Jag har aldrig varit med om att någon har "repat" glaserat kakel....måste nog mycket till...men ni kan ju prova köpa kakel/klinker-rent...minns inte exakt vad det heter...jag använde det i badrummet eftersom jag la skrovlig "natursten" på golvet och då är det nästintillt omöjligt att få bort alla fogrester:D...och det etsar bort fogrester....man gnider in- låter verka- torkar bort......kan vara värt att prova...funkar inte det så
har ni kanske lyckats repa plattorna.......
/
M
 
Jag får åka förbi och köpa lite kakel/klinker-rent idag då, får hoppas på det bästa :)

Tack för tipset
 
Säker på att det inte bara är en tunn hinna intorkad fog? Kan vara lite knepigt att få bort då en våt trasa bara tunnar ut skiktet ytterligare. Testat att gnugga lätt med en torr trasa eller trassel?
 
Tack för alla tips. Jag testade ikväll med badrumspray för rengöring och det försvann. Vilken lättnad :)

Det var, som ni trodde, enbart en hinna som låg på kaklet och som inte gick bort enbart med vatten vid den tidpunkten som vi testade. Nu kan jag lugnt fortsätta att foga de andra väggarna :)
 
Polermaskinen man använder till bilen (med duk modell tjockare) fungerar ypperligt att polera kakel med..
 
Jag har faktiskt varit med om att jag repat glaseringen. Det var ett mkt litet parti över ett handfat men ändå tråkigt. Det var antagligen ett dåligt parti kakel som jag fick. När jag köpte kaklet fick vi lov att sortera ut plattor pga att många var repiga. Tänkte inte på det i affären men det retade mig efteråt att jag inte reagerade på det.
 
  • Gilla
Åbacka
  • Laddar…
matt eller blank yta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.