Har fått en offert för solceller på taket och för att förstå om det är en bra affär försöker jag fylla i SolelkalkylenEnergimyndigheten.se men blir inte klok på hur jag fyller i den baserat på informationen (se bif bild) jag fått i offerten från leverantören?!
Ett svenskt dokument med information om solpanelssystem: kostnader, besparingar, årlig avkastning och återbetalningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det viktig information jag saknar i offerten? ...eller kan jag räkna om de siffrorna jag fått till att passa in i kalkylen?
 
Den årliga produktionen är inte helt fel om panelerna visar mot SO-SV.
Däremot är den uppskattade besparingen helt beroende på en massa faktorer som din leverantör inte känner. Beror ju helt på till vilken pris du kan sälja din sol-el, om du konsumerar din sol-el själv under dagen och slipper köpa dyr el från nätet osv.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den årliga produktionen är inte helt fel om panelerna visar mot SO-SV.
Däremot är den uppskattade besparingen helt beroende på en massa faktorer som din leverantör inte känner. Beror ju helt på till vilken pris du kan sälja din sol-el, om du konsumerar din sol-el själv under dagen och slipper köpa dyr el från nätet osv.
Tack! Panelerna vetter mot öst resp väst. Leverantören har inte heller tagit hänsyn till eventuell kostnad för de 200 000 kr som ska investeras tex räntekostnad för att låna dem. Tycker att Solelkalkylen på Energimyndigheten.se tar hänsyn till en hel del bra saker men vet inte hur jag ska lyckas fylla i den med den informationen jag tillgår?!
 
  • Gilla
Knip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.