Jag är precis i startgroparna för bastubygge och börjar inse att det finns lika många teorier som bastubyggare om hur det ska gå till. Har läst igenom Tylös och Harvias koncept och de har inte direkt många likheter. Båda menar att den andra är kass. Vore intressant med några kommentarer härifrån.

Bastun byggs intill befintligt nyrenoverat badrum och kommer att mäta ca 205 x 125. Två väggar är 10 cm blåbetong innerväggar, en vägg 10 + 10 blåbetong med luftspalt mellan mot grannen (radhus) och sista väggen reglad 45x45 med plyfa, gips och fuktspärr mot badrummet. Granitgolv. Lättbetongväggarna är målade och har tidigare varit förråd. Dörren blir glas.

Jag vill gärna behålla så stor del av ytan i rummet som möjligt och inte lägga ner onödigt mycket jobb. Kommer att användas ca 1 gång per vecka, så jag kan kompromissa lite uppvärmningsekonomi mot yta och mindre jobb.

Om jag följer Tylös rekommendationer ska jag regla och isolera ovanpå blåbetongen med luftspalt mellan betong och isolering. Även finska rekommendationen är extra isolering, men då med folie eller plast mellan. Har frågat runt lite bland annat på bastubutiken och en van finskt bastubyggare. De tycker att jag kan regla direkt på blåbetongen. Finska byggaren säger att jag måste ha bastufolie bakom och bastubutiken säger att jag absolut inte får ha det, eftersom fukt kan stängas in bakom. Tänkte ha liggande panel med luftspalt bakom. Den ökade värmeavledningen pga mindre isolering kompenseras med större aggregat 6 kw på 5 m3.

Ventilation tänkte jag köra Tylös koncept med självdrag tilluft under aggregat och frånluft uppe. Har inget FTX ännu (men det är på gång i och för sig) och det blir jobbigt att dra kanaler i vägg.

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar, eller låter det vettigt?
 
Kom igen nu, är det ingen som har någon kommentar? Själv har jag klurat vidare under dagen och letat all info jag kommer över. Har läst tidigare kommentarer här, Anders G:s rapport, Harvias, Tylös och Sveriges Skogsindustriers bastubyggartips. Hittar inget om lättbetong, bara en massa om kakel, vilket ju leder bort värmen bra mycket effektivare än den blå lättbetongen?

Skillnaden mellan Harvia och Sveriges skogsindustrier verkar vara alumit vs masonit, annars likvärdigt. Och Tylö hoppar över både luftspalt och fukt/ång-spärr.

Det säkraste verkar vara att gå på klassiska finska modellen som jag tolkat som att jag ska regla upp och isolera mineralull min 50 mm direkt mot befintlig vägg, alumit direkt mot isoleringen, stående läkt för luftspalt och liggande panel på det, ventilerad uppe och nere ut i basturummet. Väggen mot badrummet borde jag väl inte sätta alumit på, eftersom det sitter fuktspärr i badrummet?

Hur mycket sämre blir det om jag nöjer mig med befintlig lättbetong som isolering? Den funkar ju som isolermaterial i ytterväggar. Alltså alumit eller masonite direkt på blåbetongen, stående läkt och luftspalt och sen liggande panel? Samma koncept alltså, fast ingen extra isolering förutom befintlig blåbetong. Jag gissar att skillnaden blir lägre uppvärmningstid, vilket kan kompenseras med större aggregat. Frågan är bara hur mycket större i så fall?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon med kunskap eller erfarenhet kan hjälpa till.
 
Ursäkta, jag menade inte bastubutiken ovan, utan bastuspecialisten (i Bromma).
 
Nu har jag läst lite till och fortsätter att resonera med mig själv. Bör alltså undvika Tylö-modellen eftersom jag bygger direkt mot väggar (i och för sig i befintligt rum...)

Tre väggar blåbetong utan fuktspärr. Frågan här gäller mineralull eller inte? Även om jag bara kör 45 mm på varje vägg tappar jag en märkbar del av ytan i rummet. Oavsett mineralull eller inte blir det då alumit eller masonite tätt innan läkt och sist panelen ventilerad på läkt. Frågan här blir egentligen hur mycket mer kräm i aggregatet jag behöver ha utan extra isolering? Tänkte köra 6 kw. Frågan är då om det räcker?

Och sen var det sista väggen med regel - plyfa - gips - fuktspärr. Här blir det mineralull 45 mm. Kan jag inte sätta masonite här med luftspalt mot mineralullen ventilerad mot golvet i bastun? Eller är det här ok att köra Tylö-modellen eftersom det är mot badrummet? Eller en kompromiss, luftspalt mellan panel och isolering, men ingen fukt/ångspärr?

Puh, det börjar gå runt i huvudet och imorgon ska bygget igång :)
 
läste precis din monolog, du har samma problem som jag har....såvitt jag förstod så borde du ha börjat, eller?

isåfall hur går det, vilken väg tog du?

micke
 
Det jag har lärt mig av bastubyggande är att man ska bygga den som ett rum i rummet. Är det en kall vägg/yttervägg så ska det vara en luftspalt.

Tvärsnitt innervägg. 13 Gips,70 regel,70 isolering,5 masonit, 22luftspalt, liggande panel.
Tvärsnitt Yttervägg: 30 luftspalt, 70 regel, 70 isolering, 5 masonit, 22 luftspalt, liggande panel.

Att tänka på vid luftspalt mot yttervägg är att spänna t. ex. ståltråd bakom reglarna så att inte isoleringen faller ut och ligger an mot den kalla ytterväggen.

Ventilationen tar man in under aggregatet och släpper ut så långt bort som möjligt i samma rum som man tog luften i. Ibland kan man tvingas lägga ett rör ovan som leder luften tillbaka till detta rum.
 
Jodå, jag har börjat. Efter ytterligare diskussioner och råd från bastuspecialisten och en bygg-ingenjör blev det "Tylömodellen" av enklaste variant. Det blev stående 45-reglar, 45 isolering och liggande panel direkt på det. Eftersom ingen av mina väggar är yttervägg hoppade jag över luftspalt. Väggarna bygger då totalt 60 mm inkl panel. Taket blir sänkt till 220 cm och får 145 mm isolering.

Jag kommer som sagt använda bastun ca 1 gång per vecka och känner inget behov av att kasta vatten på väggarna, så jag räknar med att det ska funka utan fuktproblem. Alternativet med luftspalt och ångspärr byggde helt enkelt för mycket och sabbade inredningen i bastun. Och alternativet utan isolering med bara luftspalt och ångspärr verkar kräva ett riktigt stort aggregat som inte fick plats med angivna säkerhetsavstånd.

Det lär väl ta några år innan jag märker om det blir fuktproblem, så jag kan inte dirkekt bidra med erfarenheter på detta område. Det vore ändå skumt och Tylö och bastuspecialisten rekommenderar en konstruktion som skapar fuktproblem.

Ventilationen blir inluft under glasdörren och ut i en genomföring genom väggen ut i badrummet högst upp i hörnet.
 
Du bör inte använda aluminit som folie eftersom det är tveksamt om den är godkänd för användning i Sverige.
Anledningen är att folien leder ström och har du en elektrisk installation och får ett elfel så kan folien blir strömförande och detta är inte särskilt lyckat. Aluminit kan användas i en vedeldad bastu där ingen el är installerad överhuvudtaget. Anledningen till att K-Rauta säljer folien är att de måste ha den i sortimentet från Harvia, men de avråder bestämt från att använda aluminit i bastubyggnader där el är indragen.
Istället rekommenderar de en särskilt plastfolie som har bättre egenskaper än den vanliga byggplasten.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Joije, tror Du gör rätt! Fick jag välja skulle jag hellre ha ventilerad panel, men ryms inte det så får det bli Tylö. Tror att det är viktigt med isolering och särskilt i taket. Det påpekar Harvia och en parallell är tilläggsisolering av vinden som ju lönar sig. Det är bekvämt om bastun kan värmas snabbt. Beträffande risken med fukt så borde den bli mindre om man använder bastun på rätt sätt, t ex torkar bastun (med aggregatet) efter badande med flitigt vattenkastande. Vidare har jag erfarenhet av att Tylös ventilationsmodell funkar bra även om man får stora tempskillnader mellan tak och golv. Vore kul att testa Harvia med utsug under övre laven, men då får man nog ansluta till frånluftsutsug via spirorör e dyl (avsvalnande luft i röret). Kan iofs kanske ge kondens. Har inte hittat kanalfläkt som tål 125 grader. Annars vore det ett alternativ för att tvinga ner den varma luften .
 
Jag ska oxå börja bygga bastu.

Har 20 cm tjocka betongväggar, och 150mm cellplast isolering utanpå.

Behövs även luftspalt på insidan väggar i bastun?

Har betongbjälklag som tak (med isolerad terrass ovanpå) och undertak (blir väl trä och 20cm luftspalt). Ska undertaket isoleras?

Utluften kommer att gå ut mot intilliggande toa. Är det ok eller ska luften ut utomhus?
 
Något man kanske ska tänka lite på med bastu i kombination med tung vägg är värmelagringsförmågan. Betongväggen kommer att äta mycket värme och det kan kosta i uppvärmning längden förutom att man kanske är tvungen att gå upp i effekt på aggregatet.
 
K
Genom att bygga ett rum i rummet så isolerar man bort värmelagringsförmågan i betongen. Samma princip som när folk får för sig att tilläggsisolera på insidan i tex källare. Vansinnigt egentligen, men inte ur bastusynpunkt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.