Denna offert fick jag på mässan och jag undrar om jag skall slå till!



TH Pro 5000 Grundpaket och anslutning till larmcentral
1 st Centralenhet inkl inbyggd siren
1 st Separat manöverpanel
1 st Magnetkontakt för entrédörr
1 st Rörelsedetektor (PIR)

Extra tillbehör

1 st Rörelsedetektor (PIR)

1 st Magnetkontakt
1 st Fjärrkontroll med hotlarm
1 st Trådbunden inomhussiren

samt installation

Totalt 2205 kr månadsabonnemang 240 kr.

Detta är ju bra pris, men kan man få ännu bättre från Securitas , GS4 osv...
 
Det faktum att sirenen är inbyggd i centralenheten tyder inte på hög kvalitet.
 
hmmm är det därför de även rekommenderade som tillbehör

1 st Trådbunden inomhussiren?

Trodde TH 5000 (Max pro tror jag märket var) Pro var vad alla använde
 
De tillverkarna som verkligen tänker på säkerheten sätter inte sirenen i centralapparaten. Då talar man ju om för eventuella tjuvar var centralapparaten sitter. Centralapparaten skall sitta för sig, skiljd från sirener och kodpaneler.

Ingen erfarenhet av det aktuella larmet dock.
 
Junk då den inte verkar kunna sända varken Robofon, Sia 0-1 osv.. Vilket innebär att du Aldrig kan ansluta det en larmcentral om man så skulle önska i framtiden.. Sen anser jag själv att enbart GSM uppringning är riskabelt då GSM-nätet har störningar mellan varven..
 
frohike skrev:
Junk då den inte verkar kunna sända varken Robofon, Sia 0-1 osv.. Vilket innebär att du Aldrig kan ansluta det en larmcentral om man så skulle önska i framtiden.. Sen anser jag själv att enbart GSM uppringning är riskabelt då GSM-nätet har störningar mellan varven..
Frågan är om jag är intresserad att betala en månadskostnad för att en väktare eventuellt dyker upp om1-2 timmar och sätter upp lite tejp över den krossade rutan....:)

Nej!

Ville dock veta om någon har erfarenhet att detta larm ur kvalite aspekt.

//Micke
 
Larm med dekaler för att avskräcka...samt någon sorts akustisk larm...jag tror inte att uppkopplingen till larmcentralen ger något mervärde...mht.inbrott
Branddetektor på varje våning med uppkoppling till larmcentral...absolut!!! här finns nog det största värde i uppkoppling till larmcentral.
...........tycker jag

FLKR
 
flowerman: Du får betala run 80-100 kr/mån för en förbindelse till larmcentral. Där du själv bestämmer hur ev åtgärd vid larm skall gå till. Ex, vid brandlarm skall du ringas upp. svarar inte du, ringer dom grannarna. Och efter det kanske man har bestämt att väktare/brandkår skall tillkallas. och vid överfallslarm så skall alltid väktare åka. Vid inbrott så skall du ringas. någon annan i familjen, grannarn osv.

Fördelen i det hela är att du har någon som kan ordna med kontakten ifall du skulle va bortrest med att exempelvis åka ut och täcka en krossad ruta eller vad som.

Men ur kvalite aspekt. Nej Trådlösa larm i intergrerade förpakningar håller ingen vidare kvalité.
Nackdel nr 1. Du har Alltid en inpasseringstid. Att ha en intergrerad central siren osv gör att du förlorar Alla fördelar med larmet. 2 snabba slag å centralen är i spilror. Finns inget larm som går över normal telelina som hinner ringa upp på den tiden.
Jag förespråkar alltid ett delat montage. där centralen är satt i en direktlarmad zon.
I nuläget rekomenderar jag bara 1 fabrikat när det kommer till trådlöst. Det första är Bosch Easy och det andra är Bosch 7200. Men i första hand Bosch Easy då du slipper massa stora klumpar på dörrarna (Finns nämligen infälda trådlösa magneter) Detektorerna är varken större eller anorlunda än vanliga IR. Det har stöd för alla vanliga funktioner med även möjlighet till egna lösningar. Man kan blanda trådbundet och trådlöst hur man vill

Men framförallt alla dom här billiga larmen är i stora lag av Otroligt dålig kvalité rent materialmässigt.
Man kan nästan lika det med att ta en 199 kr Batteridriven skruvdragare och jämnföra den med en Hitachi. Det är 2 olika världar.
 
frohike skrev:
Men ur kvalite aspekt. Nej Trådlösa larm i intergrerade förpakningar håller ingen vidare kvalité.
Nackdel nr 1. Du har Alltid en inpasseringstid. Att ha en intergrerad central siren osv gör att du förlorar Alla fördelar med larmet. 2 snabba slag å centralen är i spilror. Finns inget larm som går över normal telelina som hinner ringa upp på den tiden.
Jag förespråkar alltid ett delat montage. där centralen är satt i en direktlarmad zon.
I nuläget rekomenderar jag bara 1 fabrikat när det kommer till trådlöst. Det första är Bosch Easy och det andra är Bosch 7200. Men i första hand Bosch Easy då du slipper massa stora klumpar på dörrarna (Finns nämligen infälda trådlösa magneter) Detektorerna är varken större eller anorlunda än vanliga IR. Det har stöd för alla vanliga funktioner med även möjlighet till egna lösningar. Man kan blanda trådbundet och trådlöst hur man vill
Jag har funderat på Bosch Easy till min lya. Vad jag kan utläsa från manualen så är det kabeldragning som gäller mellan manöverpanel och centralenhet även med det trådlösa systemet? Och att denna kabel ska vara över tre meter lång, är detta ett krav eller en rekommendation?

Fråga två: Fungerar det bra med IP-telefoni, eller kan det bli problem där? Jag har UPS-matning på modemet så strämförsörjning ska inte vara något bekymmer.

Jag håller med om sirenen, det ska ju verkligen inte sitta på centralenheten, det är det största problemet vi har med "bygglarmen" som vi använder, några slag med yxan så hinner inte centralenheten skicka signal varken till utvändiga sirener eller väktarna...
Shit vad jag börjar förakta knarkare i mitt jobb... Precis efter semestern klättrade dom upp i kranen och klippte matningen, en 30m lång 125A-kabel....

Christian S: Jag har fått en offert på 8700 för Bosch Easy med installation, en deckare, en magnetkontakt och en siren.
 
I det larmet jag funtar på är det en separat manöverpanel och dubbla sirener. Centralenheten sätts i larmad zon där tjuven ej kan hitta det ;-) Manöerpanelen är ju bara en dosa vid dörren som tjuven kan slå sönder bäst dom vill.

Vad missar jag?
 
Stringfellow Hawke: Finns inget krav på att kabel mellan central och manöverpanel skall vara 3 meter. Det krav som finns är att det är en tvinnad kabel och aldrig under .5 kvadrat då ljudet i panelen blir lidande. Men somsakt det är bara mellan central och manöverpanel som det finns krav på kabel,

Anledningen till att man än så länge inte rekomenderar larm via IPtelefoni är just för strömavbrott. Men som du har det med UPS så är det ju inga problem. Faktum är att man ligger just nu i startgropparna att börja lansera IP-larmsändare på allvar. SOS har mer eller mindre just lanserat den tjänsten. Fördelen är att du får en larmöverföring som som nästan är lika säker som en Multicom lina :) Vilket är riktigt bra.
 
Finns flera problem med IP-telefoni. Om man t.ex. har en GSM-sändare som är satt att ta över utifall den vanliga telefonin går ner så är det inte säkert att denna detekterar att IP-telefoning går ner t.ex. p.g.a. att leverantörens servrar inte går att nå (och det läget kan uppstå av många orsaker -- allt från rena kabelbrott till att DNS-servrar slutar att svara). IP-telefonin är alltså långt ifrån idealisk att sända larmtrafik över. En ren IP-larmsändare (som inte går över IP-telefoni) är bra mycket bättre men är inte speciellt vanliga än så länge.
 
sandhall: De är ju somsakt ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.