F
F Fideliox skrev:
Kan det verkligen ge någon märkbar sänkning av energiförbrukningen med reflektor bakom element?
Någon som testat och mätt?

[länk]
Om jag minns rätt har den frågan varit uppe här i forumet för några år sedan. Slutsats: minimal effekt. Gör 10 st. upphopp och släng in några pinnar i brasan i stället om du fryser, ger mer bang for the bucks ;=)
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Väggen bakom radiatorn blir kallare och läcker därmed ut mindre värme. Men det handlar ju bara om en kvadratmeter per radiator av husets kanske 200 kvadratmeter klimatskal mot uteluften...
Så visst funkar det i teorin, men den praktiska nyttan är ganska begränsad.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Har man en dåligt isolerad yttervägg/källarvägg/garagevägg kan det faktiskt göra en märkbar skillnad är min erfarenhet. En större del av radiatorns effekt kommer rummet tillgodo istället för att försvinna direkt ut genom väggen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Väggen bakom radiatorn blir kallare och läcker därmed ut mindre värme. Men det handlar ju bara om en kvadratmeter per radiator av husets kanske 200 kvadratmeter klimatskal mot uteluften...
Så visst funkar det i teorin, men den praktiska nyttan är ganska begränsad.
Ja det låter vettigt. Jag kanske tänker fel nu men om det blir varmare, blir inte pumpen mindre effektiv? Eller den kompenserar kanske och ger lägre framledning då iof.

J Josth skrev:
Har man en dåligt isolerad yttervägg/källarvägg/garagevägg kan det faktiskt göra en märkbar skillnad är min erfarenhet. En större del av radiatorns effekt kommer rummet tillgodo istället för att försvinna direkt ut genom väggen.
Jag har ca 200mm isolering i bostadsväggarna och 100mm i garaget. Kanske för mycket för att det skulle vara lönt?

De hade ju faktiskt lite test protokoll länkade på btggmsx annonsen. Men svårt att säga hur det är hos en själv hemma, inte i labb miljö.
 
Redigerat:
200 mm isolering i väggarna är mycket välisolerat. Möjligen skulle det kunna göra en viss liten skillnad i garaget. Jag kände på ytterväggens temperatur bakom elementet och det kändes väldigt varmt mitt i vintern för elementet fick jobba för fullt för att hålla värmen i garaget. Med en reflektorplåt bakom så upplever jag att termostaten i elementet började slå på och av på vintern istället för att ligga på jämnt och ständigt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.