Hej alla!

Jag ska roa mig med att dra nytt avlopp i tvättstugan.

Vilket material funkar som bädd och packning?

Stenmjöl? Har dock en del markfukt så vill inte ha något som suger fukt egentligen. Men det är sten längre ner och rören ligger ytligt.

Makadam? Är ju lite flisigt men det skadar kanske inte rören, det är ju inga jordmassor ovanpå som rör sig utan det är grunt och inomhus.

Jag har en massa runda större stenar i äggstorlek, det är ju inte godkänt utomhus, men funkar det inomhus?

Andra förslag?

Måste man förresten padda bädden, eller räcker det att stampa till det? Måste det vara helt millimeterjämnt med perfekt stöd under varje rördel?

Tack på förhand!
 
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Jag ska roa mig med att dra nytt avlopp i tvättstugan.

Vilket material funkar som bädd och packning?

Stenmjöl? Har dock en del markfukt så vill inte ha något som suger fukt egentligen. Men det är sten längre ner och rören ligger ytligt.

Makadam? Är ju lite flisigt men det skadar kanske inte rören, det är ju inga jordmassor ovanpå som rör sig utan det är grunt och inomhus.

Jag har en massa runda större stenar i äggstorlek, det är ju inte godkänt utomhus, men funkar det inomhus?

Andra förslag?

Måste man förresten padda bädden, eller räcker det att stampa till det? Måste det vara helt millimeterjämnt med perfekt stöd under varje rördel?

Tack på förhand!
Jag skulle lägga ned avloppsrör (för mark, dvs de bruna) på makadam alla dagar i veckan. Padda det skulle jag inte göra för kortare avstånd, men trycka till det är nog bra så det inte rör sig för mkt.
"runda" (antar du menar typ gårdsgrus) lär nog funka utmärkt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle lägga ned avloppsrör (för mark, dvs de bruna) på makadam alla dagar i veckan. Padda det skulle jag inte göra för kortare avstånd, men trycka till det är nog bra så det inte rör sig för mkt.
"runda" (antar du menar typ gårdsgrus) lär nog funka utmärkt.
Tack för input!
Har runda stenar, men inte små som gårdsgrus, utan stora som ägg
Men står i branschregler att man får ha max 22 eller 32 mm, frågan är om det gäller inomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.