Hej!
Jag vet att denna fråga är lite som "hur långt är ett snöre"...
Men chansar ändå ifall någon har någon ide eller input.
Ett hus till salu, 160 kvm + 140 kvm biarea.

Bergvärmepump, vattenburen golvvärme på entréplan.

Årlig el förbrukning: 22 600 kwh/år

7 pers/hushåll just nu.

Driftkosnad : 75 000 kr. Varav el 66 000 kr.

Enkligt uppgifter på mäklarsidan.

El område 3.

Enkligt mäklaren är elkostnaden så pass hög för att bygge och renovering pågått de senaste året. och denna kostnad kommer då gå ner nu när det är klart.

Vad kan man tänkas att de går ner med per år? Förstår att det är en sjukt knepig fråga och hur långt är ett snöre... Men kan man ränka med
5 000 , 10 000, 15 000 kr? Vad kan anses som åt de rimliga hållet liksom?
Skulle bara vilja ha en fingervisning...
 
Du måste ta fram vad huset beräknar förbruka i energi med bergvärme, här bör det finnas en kalkyl vid dimensionering av anläggningen.
Värms hela huset av bergvärmen, 300 kvm till normal inomhus temp?
Sedan svårt igen, vilken temp vill ni ha inne? Gissar på dimensionering gjorts för 20 grader och energiberäkning.
Sedan det svåra, vad blir elpriset? Jag vågar inte gissa utifrån senaste två åren.
Så inget svar bara nya frågor.
 
Redigerat:
D
Jag skulle ha bett om att få uppgifter hur elförbrukningen har varit tidigare, före aktuellt bygge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du måste ta fram vad huset beräknar förbruka i energi med bergvärme, här bör det finnas en kalkyl vid dimensionering av anläggningen.
Värms hela huset av bergvärmen, 300 kvm till normal inomhus temp?
Sedan svårt igen, vilken temp vill ni ha inne? Gissar på dimensionering gjorts för 20 grader och energiberäkning.
Sedan det svåra, vad blir elpriset? Jag vågar inte gissa utifrån senaste två åren.
Så inget svar bara nya frågor.
Tack för svar, nu vart de mer frågor för mig också är helt novis på just detta...
 
D datja skrev:
Jag skulle ha bett om att få uppgifter hur elförbrukningen har varit tidigare, före aktuellt bygge.
Tack snälla, de ska jag göra
 
Man behöver också mer information om huset, var det står, antal våningar, när det är byggt och isolerat etc. för att kunna uppskatta energibehovet. "Elområde 3" är alldeles för stort med helt olika energibehov.
 
J Josth skrev:
Man behöver också mer information om huset, var det står, antal våningar, när det är byggt och isolerat etc. för att kunna uppskatta energibehovet. "Elområde 3" är alldeles för stort med helt olika energibehov.
Tack för svar. Inser nu att min fråga va lite dummare än ett snöre fråga . Men nu har jag lärt mig en hel del , de är inte så bara haha. och vet lite mer vad jag ska kolla efter och fråga efter
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Tack för svar. Inser nu att min fråga va lite dummare än ett snöre fråga . Men nu har jag lärt mig en hel del , de är inte så bara haha. och vet lite mer vad jag ska kolla efter och fråga efter
Och dina förutsättningar var ovanliga, brukar finnas energivärden att utgå från.
 
Tommty
som sagt tidigare, mer information behövs.

Men enbart nu så låter det väldigt högt, du skriver enbart vattenburna element på entréplan, det vill säga det är endast här som bergvärmen används. Resten känns rimligt att det är direktverkande el sålänge det inte finns en pool som värms upp året runt eller elbil.

Sen om 7 pers bott där innan så borde förbrukningen också minska naturligt, om ni är mindre än 7 pers som flyttar in vill säga.

Skott från höften kanske Bergvärmen ligger på 8000-10000 kWh.

Frågor:
Vad är det för hustyp? källare? anatal våningar?
Byggår?
Var i elområde 3? Göteborg, Gävle eller någonstans däremellan?
Vad är det som har renoverats som har gjort att elkostnaderna har ökat?
När installerades bergvärmen?
 
Det finns en ”jämför elförbrukning”-funktion här på byggahus (kolla långt ut åt höger bland rubrikerna i det gröna fältet längst upp på sidan). Där kan man söka och kolla vad andra med liknande hus och uppvärmning har. Sen får du försöka gissa vad elpriset blir i framtiden om du vill ha svaret i kronor istället för kWh ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I din andra tråd berättar du att ni är 2 vuxna och 2 barn, och att det här med bolån hänger på gärdsgården sas. Min ödmjuka åsikt är att 300 kvadratmeter är för stor boyta för 4 personer, dels blir det förmodligen dyrt i inköp och sedan blir driftskostnaderna höga, vilket sänker lånelöftet på det aktuella objektet ännu mer.
(Ber om ursäkt om jag missat något barn!)
 
  • Wow
Mattias_Jo1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I din andra tråd berättar du att ni är 2 vuxna och 2 barn, och att det här med bolån hänger på gärdsgården sas. Min ödmjuka åsikt är att 300 kvadratmeter är för stor boyta för 4 personer, dels blir det förmodligen dyrt i inköp och sedan blir driftskostnaderna höga, vilket sänker lånelöftet på det aktuella objektet ännu mer.
(Ber om ursäkt om jag missat något barn!)
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I din andra tråd berättar du att ni är 2 vuxna och 2 barn, och att det här med bolån hänger på gärdsgården sas. Min ödmjuka åsikt är att 300 kvadratmeter är för stor boyta för 4 personer, dels blir det förmodligen dyrt i inköp och sedan blir driftskostnaderna höga, vilket sänker lånelöftet på det aktuella objektet ännu mer.
(Ber om ursäkt om jag missat något barn!)
Fast det är ju 160kvm boyta. Det är inte för stort för 4 personer.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I din andra tråd berättar du att ni är 2 vuxna och 2 barn, och att det här med bolån hänger på gärdsgården sas. Min ödmjuka åsikt är att 300 kvadratmeter är för stor boyta för 4 personer, dels blir det förmodligen dyrt i inköp och sedan blir driftskostnaderna höga, vilket sänker lånelöftet på det aktuella objektet ännu mer.
(Ber om ursäkt om jag missat något barn!)
Tänker du på min tråd från 2020? Våran privatekonomi har ändrats markant sedan dess.
 
M mrsnhp skrev:
Det finns en ”jämför elförbrukning”-funktion här på byggahus (kolla långt ut åt höger bland rubrikerna i det gröna fältet längst upp på sidan). Där kan man söka och kolla vad andra med liknande hus och uppvärmning har. Sen får du försöka gissa vad elpriset blir i framtiden om du vill ha svaret i kronor istället för kWh ;)
Tack snälla (y)
 
Det borde bli så att totala elförbrukningen minskar med uppåt 5000 kWh/år om det istället för 7 personer flyttar in bara 4 personer. Då räknar jag med schablonen för hushålls-el för en familj och det betyder mycket i förbrukning hur många personer som bor i huset. Varmvattnet kommer också att minska förbrukningen men betyder inte lika mycket eftersom det görs med värmepumpen som spar energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.