Lite positivt i vart fall är att tåtarna kommer ut ur taket.

Lite fallhöjd, som gör att man blir loss- kopplad om det skulle gå fel vid inkopplingen.

Är väl det enda positiva... En uppföljning vore säkert på sin plats.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Såvida du inte har haft personlig kontakt med TS och kanske sett deras anläggning, så ja.

Nej, det vet du inte. Det två ledarna kan förutom fas och nolla vara tändtråd av något slag, skyddsledare av något slag, nattsänkningstråd till elradiator, trådar som tillhör ett helt annat system som t.ex DALI eller något helt annat som man inte inser.

En möjlig kombination som fick lampan att lysa kan t.ex vara tändtråd från en annan strömbrytare som TS inte känner till och tändtråd till en annan lampa som det sitter ett glödljus i.


100% säkert är det inte, det kan finnas flera trådar som har nollpotential i dosan. Blå kan vara en skyddsledare.

Risken ligger i vilka ledare som lampan är inkopplad mot.
Det finns också en viss risk i att andra ledare kanske ska vara ihopkopplade för att ge rätt funktion eller säkerhet.

---

Du har gjort en bra analys som säger att det med 99% sannolikhet är rätt kopplat. Du kan få några tiondelar till om du vill. Jag säger ingenting om det. Men du kan (ingen kan) genom mätning (med lampan) säkert säga vad dessa trådar har för funktion. Det krävs lite anläggningskännedom för att dra dessa slutsatser.

Så jag tycker ändå att man skulle ha ställt lite kontrollfrågor först, och inte börjat med "prova svart o blå". Från vår synvinkel vet vi ingenting om denna anläggning, ålder, skick, eller när det senast satt en fungerande lampa där i taket. Att lampan lyser är inget kvitto på att det är rätt kopplat.

Och, VARFÖR skulle man bry sin hjärna med att fundera på risken med att koppla på chans här??

Eftersom TS inte vet vilka trådar som ska användas så är det dessutom ett behörighetskrävande arbete att koppla in denna lampa.
Risken finns ju även att alla fyra trådarna var spänningslösa, och TS lampa går på batteri, utan att hon märkt det.
Eller det kan ju även vara 12V sladdar, vilket även TS lampa också är.
Men även om man är på säkra sidan, så kan ju mätapparater vara trasiga och visa fel värde. Så med andra ord hjälper det ju inte heller att mäta enligt ditt resonemang.
Visst ska man vara försiktig. Men någon måtta på osannolika saker får det väl ändå lov att vara. Enligt ditt resonemang går det ju inte använda eller koppla el överhuvudtaget.
 
A AG A skrev:
Men någon måtta på osannolika saker får det väl ändå lov att vara. Enligt ditt resonemang går det ju inte använda eller koppla el överhuvudtaget.
Håller inte med.

Det är givetvis extremt osannolikt att det inte är så som det har gissats i tråden.

Men antag att du vore elektriker som kommer hem till TS för att undersöka det här. Antag att det första du ser är att hela huset är fullt med "smartahus" prylar, att det går signalledare med styrsignaler till varenda dosa (klenspänning). Antag att det visar sig att det vi alla trodde var en nolla på beskrivningen, i själva verket är en styrledare från en klenspänningsapparat (det blir överslag mot signaljord som får lampan att lysa) det blir även överslag mot en lampknapp som hör till klenspänningssidan, så man får en stöt om man rör den.

Detta är ett extremt osannolikt scenario. Men man kan tänka sig massor med helt orimligt osannolika scenarier, den dag en olycka sker så "Ahaaa, det var klenspänningsapparater inblandade också, klart att den där blåa tråden går dit", något som du som erfaren elektriker ser på 10 sekunder efter att du kommit in i huset. Men som vi som läser tråden omöjligen kan ana. Men OM man ser något väldigt ovanligt, så kanske det inte längre är så himla osannolikt att färgerna betyder något helt annat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det enda du och andra som läser tråden vet är att det kommer ut fyra trådar från taket. Ni drar slutsatser utifrån vad det skulle kunna vara för trådar endast utifrån färg och vad som brukar finnas i en takdosa, och att TS lyckats få lampan att lysa med en kombination. Det funkar i åtminstone 99% av fallen. Det jag undrar är varför ni vill att TS ska ta den 1-procentiga risken att det är något fuffens när det är så enkelt att få ned risken med en faktor på 100.

Vad som kan gå fel med att chans-koppla fyra okända trådar klarar varken du eller jag att reda ut, men yttersta konsekvensen kan bli elchock eller brand. Men för all del, förena era krafter och försök att via oss att inga farliga alternativ återstår.

Det stora fel som begåtts här är att lämna de fyra trådarna i taket när förra lampan demonterades, eller vad som nu satt där. Det är dumt och oansvarigt. Eftersom TS frågar är det troligen förra ägaren som lämnade detta efter sig. Det är sådana tokigheter som förhindrar att man släpper lite mer på behörighetskraven.
Med ditt resonemang bör man vara rädd för allt, lite som Murphy lag. Oavsett så har du rätt i ditt resonemang, vi ska inte ta förgivet att installationen är korrekt men du behöver inte vara så arg
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så med andra ord hjälper det ju inte heller att mäta enligt ditt resonemang.
Jag har inte förordat mätning. Jag förordar väldigt sällan mätning. Jag brukar förorda visuell kontroll när man behöver ta reda på hur en krets är kopplad, så även i denna tråd.
A AG A skrev:
Men någon måtta på osannolika saker får det väl ändå lov att vara.
Kashew Kashew skrev:
Med ditt resonemang bör man vara rädd för allt, lite som Murphy lag.
Ni missar poängen - det kostar bara en eller annan kontrollfråga för att vara nöjaktigt säker på att TS hus är som alla andra hus. Jag förstår inte er envishet att chansa.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
det kostar bara en eller annan kontrollfråga för att vara nöjaktigt säker på att TS hus är som alla andra hus.
Varför ställer då inte du den/de frågorna isåfall?
Jag begriper mig inte på dig "för fem öre". Det finns tydligen inget sätt man kan vara hyfsat säker på en elkoppling enligt dig. Men däremot kan man med hjälp av en, eller ett par kontrollfrågor, vara tämligen säker.
Jag hoppas du förstår hur larvigt det låter.
 
A AG A skrev:
Det finns tydligen inget sätt man kan vara hyfsat säker på en elkoppling
Jo hyfsat säker kan man ganska lätt bli. Men det räcker inte att vara "hyfsat säker" om man håller på med el.
 
H hempularen skrev:
Jo hyfsat säker kan man ganska lätt bli. Men det räcker inte att vara "hyfsat säker" om man håller på med el.
Hur är det med "nöjaktigt säker" då?
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför ställer då inte du den/de frågorna isåfall?
Jag ställde frågan vad @Natallia88 lärt sig i #12 med en förklaring till vad han/hon borde ha gjort. Jag är fortfarande intresserad av svaret.
A AG A skrev:
Jag begriper mig inte på dig "för fem öre". Det finns tydligen inget sätt man kan vara hyfsat säker på en elkoppling enligt dig.
Jodå, det finns sätt. Genom att kontrollera elkopplingen i nödvändig omfattning. När man känner i ryggraden att man är säker på förutsättningarna, då är man redo att koppla. Elsäkerhetsverket kallar detta att skaffa sig anläggningskännedom. Det är något som ESV kräver i sina förskrifter - att elfirman ska beskriva sina rutiner för att skaffa sig anläggningskännedom innan ett arbete påbörjas. Se ELSÄK-FS 2017:3 och deras handbok.

Skulle det ske en olycka och du får frågan "vad kontrollerade du". Då kan man ange vad man konkret kontrollerade. Men man landar alltid i en bedömning av hur "långt bak i ledet" man behöver kontrollera. Svaret på det får man i domstol från fall till fall. Men svarar du, "jag kontrollerade ingenting, jag förutsatte att ingenting farligt kunde hända", då åker du dit. Däremot om man byter en armatur, dvs kopplar loss den gamla och ansluter den nya på samma sätt, då tror jag man alltid går fri om det mot förmodan skulle hända något.
A AG A skrev:
Men däremot kan man med hjälp av en, eller ett par kontrollfrågor, vara tämligen säker.
Som sagt, från vår synvinkel vet vi absolut ingenting om de fyra trådarna hos TS. Att då ge svaret "prova blå o svart" tycker jag är direkt fel. Men genom några enkla frågor så kan man vara "nöjaktigt" säker på att TS hus är som alla andra hus, eller kanske inte om TS svarar typ "nä, det har aldrig suttit en lampa där...".

De må vara onödigt att misstänka fel i varje hus, men grejen är återigen att det dels är direkt fel att koppla helt blint, och dels att det knappt kostar något att ta reda på väldigt mycket mer.
A AG A skrev:
Jag hoppas du förstår hur larvigt det låter.
Nej, faktiskt inte. Men vi får kanske enas om att vi är oeniga.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
#Bo siltberg.
Som sagt, vet vi verkligen ingenting om de fyra trådarna? Isåfall ifågasätter jag verkligen din kompetens.
Vidare har jag ställt frågan flera gånger utan svar. Med de alternativ av trådarnas funtion, undrar jag vad som kan hända i nuläget. Vad/hur kan vara farligt?
 
Det är ingen som ställt frågan till TS, hur gammal är lägenheten/huset?
När bör elinstallation vara gjorda ?
Är det ny, typ < 6-7 år så är det normalt med dessa 4 ledare till en garderob.
Hel grupp = Brun/Blå/Gul/Grön till en PIR sensorlampa. Den tänder när någon kommer in i garderoben och släcker 30 sek efter någon gått ut!
Vill man inte vara så modern så använder man Svart tändtråd och brytare på väggen, men då får man själv komma ihåg att släcka!


Philips 62233/31/P0 - LED Sensor belysning MYLIVING MAUVE PIR LED/6W/230V
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det är lite långsökt att man förberett installationen för antingen en PIR-lampa eller en som styrs via strömbrytare, men det är en möjlig förklaring. En enkel fråga kring ålder hade alldeles riktigt kunnat klargöra ganska mycket.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A AG A skrev:
Som sagt, vet vi verkligen ingenting om de fyra trådarna?
Utifrån TS beskrivning, nej. Vi kan bara göra antaganden.
A AG A skrev:
Isåfall ifågasätter jag verkligen din kompetens.
Det är noterat. Är det så, då förstår jag ju naturligtvis inte hur du kan veta saker om TS installation ;)
A AG A skrev:
Vidare har jag ställt frågan flera gånger utan svar. Med de alternativ av trådarnas funtion, undrar jag vad som kan hända i nuläget. Vad/hur kan vara farligt?
Och du får inget svar annat än det jag redan gett - att det kan leda elchock eller brand. Det är ointressant att reda ut om en felkoppling kan orsaka skada eftersom det kostar mindre att göra rätt. Några osannolika scenarios har jag redan beskrivit. Du kan aldrig rättfärdiga en blind chansning med att det inte "kunde" hända något dåligt så vi får sluta där med att vi är oeniga.
 
  • Wow
AG A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är lite långsökt att man förberett installationen för antingen en PIR-lampa eller en som styrs via strömbrytare, men det är en möjlig förklaring. En enkel fråga kring ålder hade alldeles riktigt kunnat klargöra ganska mycket.
Jag gör så själv efterhand som man renoverar.
Övervåning som har samma gruppmatning har eluttag vid fönster med separat brunn.
Den övre är helt vanliga jordad eluttag, medan det nedre är styrd via PLEJD kronrelä och styrs med astrour , här ansluts miljöbelysning.
Det är olämpligt att använda en dimmer, då det inte är fast installation ( någon kan sätta i hårtork eller dammsugare i det nedre uttaget och det tål inte en dimmer på 200W)
Däremot fast installation av fönster- och takspottar kan drivas via en dimmer.
 
Jag har också obruten fas i alla mina lampdosor och nolla vid alla strömbrytare. Verkar vara standard nu för tiden...
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.