C
Har haft kontakt med en fastighetsansvarig på Sveaskog om att köpa 5 ha gammal jordbruksmark som ej använts på länge. Enda sättet att köpa loss en mark av den storleken (för stort for fritidshustomt och för litet för ny jordbrukfastighet) skulle vara en relativt ny fastighetstyp som är typ "bostadshus med möjlighet till viss djurhållning", typ hästgård. Det var jag intresserad av. Men beskedet från Sveaskogs bolagslantmätare var att efter corona och så, så beviljar lantmäteriet inte längre fastighetsbildningar där jordbruksmark omvandlas till något annat. Så Sveaskog går inte vidare. Lite tråkigt känner jag, marken var i närheten av där jag växte upp och jag hade gärna köpt den...
 
B
Ja det är lite tråkigt att lantmäteriet stoppar den typen av affärer. Känner själv lite samma önskan. Jag är uppväxt med småskaligt skogsbruk, och har flera släktingar med små skogsskiften, och mindre djurbesättningar.
 
C Calle666 skrev:
Har haft kontakt med en fastighetsansvarig på Sveaskog om att köpa 5 ha gammal jordbruksmark som ej använts på länge. Enda sättet att köpa loss en mark av den storleken (för stort for fritidshustomt och för litet för ny jordbrukfastighet) skulle vara en relativt ny fastighetstyp som är typ "bostadshus med möjlighet till viss djurhållning", typ hästgård. Det var jag intresserad av. Men beskedet från Sveaskogs bolagslantmätare var att efter corona och så, så beviljar lantmäteriet inte längre fastighetsbildningar där jordbruksmark omvandlas till något annat. Så Sveaskog går inte vidare. Lite tråkigt känner jag, marken var i närheten av där jag växte upp och jag hade gärna köpt den...
Har du pratat med LM själv? Varför har dom slutat bevilja dessa avstyckningar enbart efter corona ?
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du pratat med LM själv? Varför har dom slutat bevilja dessa avstyckningar enbart efter corona ?
Nej det har jag inte. De brukar kunna vara rättså kantiga, och säga att vi kan inte säga något förrän det finns en förrättningsansökan. Det här skulle landa på ett kommunal lantmäteri. Men jag tänkte att jag kanske slå en signal och kolla iallafall. Men sveaskog kändes rätt motvilliga efter bolagsjuristen sagt sist. Jag tror inte de vill gå in i en förrättningsprocess om de inte bedömer att det finns goda chanser att den går igenom. Men ja, jag ska kolla med det kommunala LM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.