Gardena Silenio Life har en kartfunktion som man kan använda sig av med hjälp av Gardenas app.

Efter att jag installerat min Gardena Sileno Life 700 försökte jag få den att skapa en karta över tomten. Den jobbade på flera dagar utan att ge någon information om återstående tid och senaste uppdatering. Det stod bara NA.
Efter kontakt med Gardena Support och på deras inrådan kopplade jag bort roboten från appen och gjorde en reset på min GARDENA smart Gateway.
Efter omstart och återanslutit roboten till appen så började den ge info om återstående tid och uppdatering.
Efter två dagars klippning hade den skapa en karta över vår gräsmatta.

Nu har jag på nytt ett problem.( eller samma problem)
Vi har utökat gräsmattan med ca 15 m2 och ville göra en ny karta.

#1
Startade om kartläggningen och hamnade på 22 tim i 3 dagar.
Gjorde ny reset och uppåkoppling.

#2
En gång till på 22 tim
Ny reset osv.

#3
Start den 12 juli visar den återstående tid 11 tim. 14juli visar den 21 tim för att sen sjunka nedåt till 17 tim . Sen går den upp igen till över 20 tim för att sen sjunka till 16 tim den 19 juli.
Där står den och stampar sedan fyra dagar

Det konstiga är att den vid ett tillfälle fixade kartan på 2 dagar
Men nu verkar den vara helt jävla hjärna död.

Hur ser era erfarenheter ut?
 
Jag får väl svara själv.

Man får ha tålamod. Det tog 15 dagar den här gången. Den stod och "trampade" på 16 timmar flera dagar.
Den uppskattar hur stor gräsmattan är och hur lång tid det tar att göra en hel klippning.
Nu har jag en karta där jag kan göra en del begränsningar där jag sått i lite nytt gräs.

Väntar nu på en uppdatering för att kunna bestämma ett givet område där den ska hålla sig (Stay-in).
(Vet inte om jag har någon nytta av det men......)

Karta över gräsmatta med zoner för robotgräsklippare, inklusive begränsningar och klippområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump som visar statistik över robotgräsklippning med gräsmattans storlek på 462 m², tidsåtgång på 30 timmar och 6 minuter och slutfört den 26 juli 2022 kl. 15:30.
 
  • Gilla
Ducceman och 1 till
  • Laddar…
Vet du hur det är tänkt fungera, är det inom stayinområdet den klipper.
Dvs inte bara där den börjar och sen slumpar klippning över hela gräsmattan?

Min sileno 1000 Lona har just nu drifttid på 21h och 15h kvar till karta
 
J JanneSjo skrev:
Vet du hur det är tänkt fungera, är det inom stayinområdet den klipper.
Dvs inte bara där den börjar och sen slumpar klippning över hela gräsmattan?

Min sileno 1000 Lona har just nu drifttid på 21h och 15h kvar till karta
Ha tålamod. Min stod stilla på 16 tim flera dagar.

Ang zoner:

Som jag förstår är det två sorter zoner som man kommer att kunna märka ut.

Area Protect = här får du inte klippa!

Stay in = du ska bara klippa här!

Stay in behöver visst en uppdatering för att fungera.
 
  • Gilla
  • Haha
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Har ändrat min guidekabel, grävt om den och kortat den ca 10meter, kommer den uppdatera detta på kartan själv? Eller behöver jag göra en ny karta?
Den funkar och följer den nya kabeln men den har ej ändrat kabelpositionen på kartan ännu ca 2h efter den är omgjord
 
  • Gilla
Spink
  • Laddar…
Min klippare har stått stilla på 30min kvar på kartan i 5 dagar nu, vad tycker ni ska jag avvakta och se vad som händer?
 
C costia skrev:
Min klippare har stått stilla på 30min kvar på kartan i 5 dagar nu, vad tycker ni ska jag avvakta och se vad som händer?
Ge den ett par dagar till.
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
Jag har en fråga på denna gamla tråden. Jag fick en sileno 700 idag. På reklamen så ritar den ju upp kartan live när den kör men på min karta syns det ingenting. Kommer kartan att visas först när den är klar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.