Har kämpat med ogräs i två säsonger nu, men får inte bukt med maskrosor och klöver. Vissa fläckar består mer av klöver än vanligt gräs. Sen jag skaffade robotgräsklippare tror jag t.o.m. att klövern brett ut sig ännu mer.

Nu i våras har jag elkrattat, toppdressat, gödslat och stödsått, men ogräset har inte minskat ändå.

Misstänker att jorden har lite för högt PH och att gräset inte omhändertar all näring jag tillfört. Det inte jag inte egentligen provat ännu är att lufta gräsmattan. Kanske vore på sin plats att göra små hål i mattan så att förhoppningsvis näringen kommer ner till gräsrötterna.

Visst skulle jag kunna vertikalskära men det blir så himla ”förstört” av den metoden.

Tänker jag rätt?
 
Släpp upp gräset högre så skuggar det klövern. När du sedan klipper gräset så kommer du får mer gräsklipp som täcker eventuell bar jord och maskrosfröna får färre ställen att gro. På köpet får gräset djupare rötter och tål torka bättre.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Släpp upp gräset högre så skuggar det klövern. När du sedan klipper gräset så kommer du får mer gräsklipp som täcker eventuell bar jord och maskrosfröna får färre ställen att gro. På köpet får gräset djupare rötter och tål torka bättre.
Du menar att jag ska pausa gräsklippningen? Har inte roboten inställd speciellt lågt, så egentligen kan jag inte klippa så mycket högre.
 
Vad har du gödslar med ? Att klövern konkurrerar med med gräset kan bero på brist av kväve i jorden , klövern tar sitt kväve från luften, ladda på ordentligt med N27 eller liknande så blir det nog fart på gräset.
 
K Klargplutte skrev:
Vad har du gödslar med ? Att klövern konkurrerar med med gräset kan bero på brist av kväve i jorden , klövern tar sitt kväve från luften, ladda på ordentligt med N27 eller liknande så blir det nog fart på gräset.
Har gödslat två säsonger med detta https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/gras-och-godsel/grasgodsel-5-kg-2000050924

Min uppfattning är att gräset blivit grönare och lite ”fylligare” med detta gödsel. Sen om det finns bättre har jag ingen aning om.

Jag är ju lite osäker på om gräset ens kan ta upp näring etc, det är därför jag är lite inne på att lufta mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.