Var kommer flugorna ifrån?

  • Grannens och vår egen hönsgödsel

    0 Röster 0,0%
  • Dräneringen från stuprännor

    0 Röster 0,0%
  • Annat (kommentera vad)

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Ja, jag har en annan tråd men känner att det blev lite fel i den. Förstår att holkar och fågelbad bidrar till att hålla flugor borta under normala omständigheter. Men, jag tror tyvärr inte att detta är lösningen på vårt problem då vårt problem är omfattande.

Jag uppskattar att vi har ca 15-20 flugor per kubikmeter runt om vårt hus, ibland mer. Det är inte "vanliga" stora flugor och heller inte bananflugor (se bild).

Vi har några huvudmisstänkta källor men ingen går riktigt att bekräfta.

1) Vi är granne till ekologisk åkermark som gödslar med Biofer (hönsgödsel i pellets). Vi har även sått vår egen gräsmatta med detta. Enligt grannen och tillverkaren är det inte en plats för ägg då det rör pellets. Googlar man så framgår dock att flugor gillar att lägga ägg i fuktig hönsgödsel. Min teori är då att gödslet vi lagt på gräsmattan och fuktat har varit en plats för omfattande äggläggning.

2) Vårt reningsverk har en del rör som är fyllda med skit och som är åtkomliga. Flugor gillar skit. Så teorin är att de lägger äggen där och flyger sedan iväg. Vad som talar emot är att de inte syns till väl på eller i reningsverket.

3) Något är fel med dräneringen, vilket skapar en fuktig miljö perfekt för att lägga ägg. Har inte kunnat bekräfta detta. Men det som talar emot är att huset är nytt.

Hjälp oss.

Flugor sitter på en träplanka utomhus, omgiven av grön vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 och 2 och från himlen :=) Välkommen till huslivet och alla mysiga och mindre mysig överraskningar naturen kan ställa till med.
 
BirgitS
Flugorna kan starta avelsfarm precis varsomhelst. Ett år hittade vi en sådan mellan en fönsterbåge och dess karm. Så det är bara att försöka leta där de verkar förekomma mest.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Flugorna kan starta avelsfarm precis varsomhelst. Ett år hittade vi en sådan mellan en fönsterbåge och dess karm. Så det är bara att försöka leta där de verkar förekomma mest.
Nja, larverna måste ju ha något att äta för att kunna omvandlas till färdiga flugor.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Flugorna kan starta avelsfarm precis varsomhelst. Ett år hittade vi en sådan mellan en fönsterbåge och dess karm. Så det är bara att försöka leta där de verkar förekomma mest.
Hur ser avelsfarmarna ut? Dessa verkar röra sig längst med solen, verkar gilla att flyga omkring mellan skugga och sol.
 
Lite dålig bild men det liknar lite flugor som brukar finnas i ko/gris stallar. De flyger "snabbare" än vanliga husflugor. Om jag måste gissa så har detta något med gödslet att göra.

Om det är rör som sticker upp ur avloppsanläggningen så kan du väl för att utesluta dessa stoppa myggnät i dem.
 
harry73
Vad är det för flugor? Bits de? När man dödar dom borde man då (ibland) se en blodfläck.
 
I InsidersUnited skrev:
Lite dålig bild men det liknar lite flugor som brukar finnas i ko/gris stallar. De flyger "snabbare" än vanliga husflugor. Om jag måste gissa så har detta något med gödslet att göra.

Om det är rör som sticker upp ur avloppsanläggningen så kan du väl för att utesluta dessa stoppa myggnät i dem.
Ja dessa är ganska snabba och gillar att flyga runt i cirklar. Kan det vara gräsgödsel eller annat gödsel som kommer från vanliga trädgårdsbutiker? Har sått nytt gräs med toppdress och planteringsjord samt gödslat emellanåt. Frågar då bonden som är granne hävdar att den gödsel han använder inte kan ha något med detta att göra då det är pellets. Samma sak säger återförsäljaren till bondens gödsel.
 
Ta lite pellets och gör en liten hög och blöt ner. Är det fluglarver i den efter någon vecka så vet du.
 
BirgitS
Även hönsgödsel bör man ju vattna ordentligt (om det inte regnar) så att det blöts upp och börjar förmultna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även hönsgödsel bör man ju vattna ordentligt (om det inte regnar) så att det blöts upp och börjar förmultna.
Är det ett argument för eller emot att det är gödslet?
 
Såhär mysig blev en flugfälla efter ca 30-60min :)

Ett ljusfälla papper täckt med fastnade flugor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
CM1234
  • Laddar…
BirgitS
T Tändvätska skrev:
Är det ett argument för eller emot att det är gödslet?
Ingen aning om just den sortens fluglarver som är hos dig kan äta hönsgödsel men om man vattnar det ordentligt så är det ju ingen risk i alla fall. Jag hade aldrig några problem med flugor trots hönsgödselbaserat gräsmattegödsel i många år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning om just den sortens fluglarver som är hos dig kan äta hönsgödsel men om man vattnar det ordentligt så är det ju ingen risk i alla fall. Jag hade aldrig några problem med flugor trots hönsgödselbaserat gräsmattegödsel i många år.
Ok bara så jag förstår dig rätt. Det är om man inte vattnar ordentligt som de kan lägga ägg i gödslet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.