Jag bor i ett äldre hus med självdrag. Två paxfläktar suger i badrummen. Har ventiler i varje rum för tilluft. När jag startar köksfläkten blir det sug in från öppna spisen och det luktar aska fast spjället är stängt.. vi upptäckte det efter vi köpt huset när vi började använda köket.
 
Köksfläktar brukar ha ett kraftigt luftflöde och man behöver under tiden öppna ett fönster på springa för att få in ny luft i huset och ett bra luftflöde i fläkten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Köksfläktar brukar ha ett kraftigt luftflöde och man behöver under tiden öppna ett fönster på springa för att få in ny luft i huset och ett bra luftflöde i fläkten.
Har testat det. Kommer ändå in lukt från skorstenen. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra än att stoppa i en insats i kaminen som tätar bättre..
 
BirgitS
Går det att känna något drag i öppna spisen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att känna något drag i öppna spisen?
när köksfläkten är på så känner man hur det drar in ja
 
BirgitS
Och om du öppnar ändå mer fönster?
 
L Lannelanne skrev:
Jag bor i ett äldre hus med självdrag. Två paxfläktar suger i badrummen. Har ventiler i varje rum för tilluft. När jag startar köksfläkten blir det sug in från öppna spisen och det luktar aska fast spjället är stängt.. vi upptäckte det efter vi köpt huset när vi började använda köket.
Vad händer om du stänger pax-fläktarna och öppnar köksfönstret när du startat köksfläkten? Inte kan väl köksfläkten hämta luft från skorstenen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.