S Sallader skrev:
Återvinningscentral. Dom har lådor man lägger sånt i..
Eller bara lägga det i en hög under någon buske där det inte syns, förmultnar på någon månad och gödslar.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Köp vanlig ättika i butik, spä ut till 12% (står på baksidan hur mycket vatten du behöver), spraya på fanskapet ordentligt i omgångar typ 2 ggr i veckan tills det inte kommer mera gröna skott.
12% Ättika = ogräsättika, tar död på det mesta.
På jobbet spär vi 60% ättiksyra men tror inte du behöver 110L ogräsättika :rofl:
 
  • Gilla
Apelsinbanan och 2 till
  • Laddar…
Hur effektivt det är vet jag inte, men ättikssprit är just 12%, så det är väl enklast att köpa det.
 
Hej!
Jag har grävt bort större bestånd med kirskål och blivit av med den. Som med de flesta växter som skall grävas upp med rötterna skall man använda grep och inte spade som hugger av rotbitar. Börja utanför de yttersta bladen i beståndet. Tryck ner grepen och bräck/lyft inåt kirskålen. Lyft upp rötterna och fortsätt inåt beståndet. Kirskål har ytliga kraftiga ljusa rötter som är lätta att upptäcka. Som rekommenderats av andra följer man rötterna i jorden och kan på detta sätt gräva upp stora nät av rötter. Så länge de inte är inväxta i buskar eller bergsskrevor går det jättebra att gräva bort dem och det finns absolut ingen anledning att använda växtdödande preparat. Var noggrann och kratta igenom jorden efteråt. Om man missat någon rot tar man den året efter.
Lycka till!
 
  • Gilla
AiliB och 8 till
  • Laddar…
Eller bara låt dem vara som marktäckare. Som sagt så sprider de sig inte i gräsmattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
24% Ättika kostar 14kr hos Ica och ger 6dl 12%, medans 12% Ättika kostar 19kr för 5dl.
Är smålänning ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Aah... 1l 12% på biltema 19kr
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Kirskål har kommit upp i rabatten och jag tänkte försöka mig på att tömma rabatten på jord och lägga markduk och fylla på med ny jord och täckbark. Men frågan är vart i hela friden man lägger kirskålen man rensat upp? Ingen vill ju ta i skiten med tång? Kan man dumpa den i naturen? Det lär man ju inte få? Då tar ju skiten över?
Pensla bladen med Roundup funkade kanonbra, men det finns inte att få tag på längre
 
Kan man sätta en rabattkant som går ned så djupt att rötterna inte tar sig förbi? Kanske betongplatta 40x40 cm på högkant som sticker upp 10 cm och ned 30 cm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Växer den trots täckbark och markduk?

Jag har läst att rötterna följer med enkelt eftersom de går av längst ner
ja den växer i barken, ovanpå duken. Rötterna går inte alls av lätt, inte när man följer dem med händerna i jorden. Kanske om man skulle dra i en hel tuva rätt upp att de skulle gå av. Jag har ett bestånd i en del av trädgården där det varit gräsmatta, där är de svårare att få upp för jorden är kompakt. Men i rabatten är det inga problem. (Har kaniner som gärna äter kirskål, så länge man inte låter den gå i blom och fröa av sig så hålls spridningsrisken på ett minimum).

Man ser tydligt om rötterna har gått av eller inte, de är inte särskilt långt ner i marken. Tycker du ska gå ut och testa att undersöka ett exemplar, så ser du vad du har att göra med. Har själv gått från att avsky kirskål till att tycka att det är lite roligt att spåra rötterna ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Instämmer. Har befriat två rabatter från kirskål (kanske totalt 7-10m2). Den hade förvisso inte tagit över totalt, men var helt klart en av de dominanta inslagen. Enkelt att följa rötterna, bara att dra upp och följa till nästa. Jag var inte orolig för att röra runt i jorden, utan körde med maskrosjärn för att luckra upp jorden. Blev av med kanske 90% av beståndet. Sedan väntade jag en månad och tog det som fanns kvar. På ett fåtal ställen fanns där djupare rötter, och där var det bara att trötta ut den (kolla till lite då och då, och ta det som sticker upp).

Så på listan över ogräs i trädgården så skulle jag vilja säga att kirskål är en bra bit ner. Slås med råge av åkervinda som vi har på ett par ställen. Förvisso enkla rötter att följa, men de går mycket djupare och går lättare av. Växer dessutom bra i gräsmattan och slår ut gräset, vilket kirskål inte gör, kommer det ut i gräsmattan tar gräsklipparen dess bladpar.

Apropå markduk, om du frågar mig är det djävulens påfund! Tidigare ägare fick den briljanta iden att ha det i princip överallt. Säker skitbra de första åren, men såhär 10-15 år senare, när det har bildats ett fint jordlager ovanpå (av all täckbark och döda växter), så går ogräsets rötter rakt igenom utan problem. Detta resulterar i ogräs som sitter fast i duken och är ännu svårare att få bort. Som grädde på moset så har duken börjat lösas upp och sprider strimlor av plast över allt. (duken som tidigare ägare valde är av vävd typ, d.v.s. 3-4mm breda strimlor av plast som blivit vävda till den duk).
Hehe, samma här vad gäller markduk. Hönsen grävde nyligen fram ännu ett område där det är duk, börjar undra om det var rea på markduk eller nåt. Tack för infon om strimlorna, min är av samma typ, får ta bort den innan den löses upp. Riktigt värdelös på att släppa igenom vatten är den också, blir som sumpmark där den ligger.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T
M Förstagångsköparen skrev:
Kirskål har kommit upp i rabatten och jag tänkte försöka mig på att tömma rabatten på jord och lägga markduk och fylla på med ny jord och täckbark. Men frågan är vart i hela friden man lägger kirskålen man rensat upp? Ingen vill ju ta i skiten med tång? Kan man dumpa den i naturen? Det lär man ju inte få? Då tar ju skiten över?
M Förstagångsköparen skrev:
Fy fan jag vill inte ha trädgård längre
Bästa är att trötta ut dom genom att bara klippa av stammen o sen som sagts ha ordentligt med perenna som konkurrerar. Jag köpte en sån bosch elsax på tradera o klippte ner med. Så länge dom inte har blommat kan stam och bladmassa användas i komposten eller som täck på gröda tillsammans med gräs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Hur länge hade du det så?
Jag har fortfarande flisen kvar men ingen kirskål
Det går säkert att hälla jord över och plantera men denna rabatt används inte.

Har gjort likadant i en annan rabatt där jag hällt jord ovanpå flisen och planterat lökar och jordgubbar. Ingen kirs har hittills hittat upp där heller. Kirsen trivs däremot utanför min behandlade yta, på grannens område...
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Glyfosfat är effektivt mot Kirskål :cool:
Det är dock förbjudet att använda för privatpersoner sen ett år tillbaka men inte att köpa.
Om man sprutar på arbetstid då?
 
Det är förbjudet i trädgårdar och parker.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.