Tjena experter

Har en gammal damm som jag börjat fylla igen för att så gräsmatta .

Har fyllt igen hålet med stenar och fyllningsmassa . Har mellan 10-13 cm upp till befintlig gräsmatta nu. Har nu 2 frågor .

1. Hur nog är det att marken är plan där jag ska lägga sista lagret jord . Om det bör vara jämt hur gör man det på bästa sätt?

2. Vilken jord är bäst att använda? Matjord har jag förstått är ett bra alternativ ,men när jag söker får jag även upp dressjord . Men att fylla 10cm med dressjord hittar jag ingen information på. Köper helst säckar (om det är möjligt) då det är lättare att frakta hem .

Ytan som skall anläggas är ca 6x4meter

Helt novis när det gäller detta skall tilläggas
 
  • Trädgårdsarbete, skottkärra med jord, avgrävd yta, växter, stenar, träd, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Någorlunda jämnt bara.

2. Dressjord är till för att lägga ett tunt lager ovanpå gräsmattan när den varierar i höjd eller som jordförbättring men det är inte en lämplig jord för gräs att växa i. Det vanliga är nog att man hämtar eller beställer ett lastbilslass matjord eller gräsmattejord från företag som säljer jord på det sättet. Det är trots allt minst 2,5 kubikmeter du behöver.
 
  • Gilla
Hoff83
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Någorlunda jämnt bara.

2. Dressjord är till för att lägga ett tunt lager ovanpå gräsmattan när den varierar i höjd eller som jordförbättring men det är inte en lämplig jord för gräs att växa i. Det vanliga är nog att man hämtar eller beställer ett lastbilslass matjord eller gräsmattejord från företag som säljer jord på det sättet. Det är trots allt minst 2,5 kubikmeter du behöver.
Då var det som jag misstänkte. Jasså det blir så pass mycket , ja då får jag söka runt närområdet efter matjord .
Tack för svar
 
BirgitS
6 m x 4 m x 0,1 m = 2,4 m3
Sen var det mer än 10 cm (0,1 m) på sina håll.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Nu är det lite olika beroende på var man bor, men det är inte nödvändigtvis billigare att köpa jord på lastbil, så att säga. Ofta så förekommer det en rätt hög fast avgift för att lastbilen ens kör ut till dig, även om priset per kubik sedan är billigare. Själv så räknade jag ut att det för ett projekt skulle bli betydligt dyrare än att bara köpa jord på påse. (Dessutom är min tomt beskaffad sålunda att en lastbil inte kan tippa ett lass på ett bra ställe, så jag hade fått bära jorden till rätt plats ändå – går inte ens köra skottkärra på grund av branta backar på vägen.)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
BirgitS
halper halper skrev:
Nu är det lite olika beroende på var man bor, men det är inte nödvändigtvis billigare att köpa jord på lastbil, så att säga. Ofta så förekommer det en rätt hög fast avgift för att lastbilen ens kör ut till dig, även om priset per kubik sedan är billigare. Själv så räknade jag ut att det för ett projekt skulle bli betydligt dyrare än att bara köpa jord på påse. (Dessutom är min tomt beskaffad sålunda att en lastbil inte kan tippa ett lass på ett bra ställe, så jag hade fått bära jorden till rätt plats ändå – går inte ens köra skottkärra på grund av branta backar på vägen.)
Men vad för jord på påse ska man köpa som fungerar gräsmattejord?
Planteringsjord och liknande behöver ju blandas upp med befintlig jord (mineraljord) för att få en lämplig struktur.
 
BirgitS BirgitS skrev:
6 m x 4 m x 0,1 m = 2,4 m3
Sen var det mer än 10 cm (0,1 m) på sina håll.
Ja det verkar stämma är inte helt klar men gissar att det blir runt 10 cm . Alltså ca 29 ton jord . Jag har levt i en annan värld ku de aldrig tro det skulle bli så mycket hehe
 
halper halper skrev:
Nu är det lite olika beroende på var man bor, men det är inte nödvändigtvis billigare att köpa jord på lastbil, så att säga. Ofta så förekommer det en rätt hög fast avgift för att lastbilen ens kör ut till dig, även om priset per kubik sedan är billigare. Själv så räknade jag ut att det för ett projekt skulle bli betydligt dyrare än att bara köpa jord på påse. (Dessutom är min tomt beskaffad sålunda att en lastbil inte kan tippa ett lass på ett bra ställe, så jag hade fått bära jorden till rätt plats ändå – går inte ens köra skottkärra på grund av branta backar på vägen.)
Skulle ju behöva 1500 40L påsar om det skulle finnas på säckar . Kändes rimligt när jag tänkte jag kanske behövde 50 st . Som sagt hade inte räknat på hur mycket jord jag behövde
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
6 m x 4 m x 0,1 m = 2,4 m3
Sen var det mer än 10 cm (0,1 m) på sina håll.
Följdfråga. Är 10cm ett bra djup eller skulle det räcka med 5 -7 cm?
 
H Hoff83 skrev:
Skulle ju behöva 1500 40L påsar om det skulle finnas på säckar . Kändes rimligt när jag tänkte jag kanske behövde 50 st . Som sagt hade inte räknat på hur mycket jord jag behövde
2400 liter / 40 liter per påse = 60 påsar?

BirgitS BirgitS skrev:
Men vad för jord på påse ska man köpa som fungerar gräsmattejord?
Planteringsjord och liknande behöver ju blandas upp med befintlig jord (mineraljord) för att få en lämplig struktur.
Inte en susning! Jag har blandat påsjord (dvs främst torv) med min befintliga jord, som är sandig/lerig/grusig/stenig morän. Jag har bara mixat ihop det lite på känn: tänker mig att man vill ha lite organiskt material och lite sandigt material. Mer dött material längre ner och lite mer organiskt på toppen, har jag kört. Verkar fungera bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag vet ju inte vad det är för sorts fyllnadsmassor men 10 cm jord är snarare i minsta laget. Gräsmattan tål torka bättre om det är ett djupare lager.

Det ser rätt jordigt ut på bilden och om det stämmer kanske det kan fungera att köpa planteringsjord för 10 cm djup som blandas med 10 cm fyllnadsmassa för att bli 20 cm jord.
 
halper halper skrev:
2400 liter / 40 liter per påse = 60 påsar?

Jag gick på vikten. 50påsar a 40L väger 1 ton 2,4kubik jord väger 28.8 ton? Eller har jag räknat helt fel haha
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ju inte vad det är för sorts fyllnadsmassor men 10 cm jord är snarare i minsta laget. Gräsmattan tål torka bättre om det är ett djupare lager.

Det ser rätt jordigt ut på bilden och om det stämmer kanske det kan fungera att köpa planteringsjord för 10 cm djup som blandas med 10 cm fyllnadsmassa för att bli 20 cm jord.
Längst under är det stenar sen fyllningsmassa information av småsten/rötter/jord/lera osv
 
BirgitS
Nu vet jag inte vad jord väger men om det vore vatten så väger 2,4 kubikmeter 2,4 ton så det borde vara mindre för jord som innehåller en del luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vad jord väger men om det vore vatten så väger 2,4 kubikmeter 2,4 ton så det borde vara mindre för jord som innehåller en del luft.
Såklart jag har blandad ihop siffror jag räknade på m2 inte m3 . 1 m3 jord väger 1.2 ton hade råkat räkna på m2 . Tyckte det lät orimligt mycket med nästan 30 ton
halper halper skrev:
2400 liter / 40 liter per påse = 60 påsar?



Inte en susning! Jag har blandat påsjord (dvs främst torv) med min befintliga jord, som är sandig/lerig/grusig/stenig morän. Jag har bara mixat ihop det lite på känn: tänker mig att man vill ha lite organiskt material och lite sandigt material. Mer dött material längre ner och lite mer organiskt på toppen, har jag kört. Verkar fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.