Tja på min arbetsplats har vi denna tvättmaskinen i klippet nedan. Klippet är inte nytt men det gör inget

https://www.youtube.com/watch?v=D9yPNFucpuo

I klippet ovan fungerar maskinen som den skall men för några dagar sedan har den börjat bråka med oss. Själva tvätten går fint även om den tar längre tid än den gjort innan. Kanske runt 30 minuter längre eller nåt sånt.

Problemet kommer när den skall centrifugera. Den gör själva balanseringen men när den startar (Ca 02.03 in i videon) så hörs ett högt metalliskt skrän och trumman stannar. Den står en stund stilla men snurrar igen efter en stund. Precis samma sak händer vid försök två och sedan ger den upp (vid sköljningen)

Maskinen fullföljer inte programmet på sista centrifugen utan står och och försöker tills vi stänger av den. Har provat enbart separat centrifug men det fungerar inte heller. Trumman verkar inte lös och inget lagerljud.

Med tanke på att vi bara tvättar handdukar och fotbollskläder i den verkar det inte vettigt att något skulle hamna mellan trumman och behållaren heller.

Så frågan är vad det är som är fel. Kan det vara så att motorn får fel impuls på nåt sätt och panikbromsar?
Kan det vara trumspindeln som börjar lossna?

För tre veckor sedan var det översvämning i tvättstugan och en massa vatten rann ut under maskinen (På grund av ett trasigt avlopp). Funderar om det kan ha påverkat men är säker att vattnet var kallt så borde väl inte bli kondens.

Passade på att Kolla om den centrifugera utan plagg och det gjorde den inte. Det går att snurra på trumman för hand utan något problem. Vi kör bara syntet 40 och snabb 60 kulör i maskinen och har aldrig kört i genom tomt 90 graders program (Mest yngre folk som jobbar med oss. Jag är äldst med nästan 50 år). Vi använder enbart flytande tvättmedel (Ariel Ultra)

Osäker på hur gammal maskinen är och styrelsen vill nog inte betala för något dyr lagning heller.
 

Bästa svaret

A
Motorstyrningskortet
 
Hmm. Motorstyrningskort låter som något dyrt. Frågan är om det är någon ide att fixa eller bara kasta maskinen på tippen. Undrar också om det här med att det var översvämning och vatten som rann under maskinen kan ha påverkat på något sätt.

Vi har en nyare maskin på andra sidan rummet som vi använder just nu i alla fall.
 
A
T Tvattman skrev:
Hmm. Motorstyrningskort låter som något dyrt. Frågan är om det är någon ide att fixa eller bara kasta maskinen på tippen. Undrar också om det här med att det var översvämning och vatten som rann under maskinen kan ha påverkat på något sätt.

Vi har en nyare maskin på andra sidan rummet som vi använder just nu i alla fall.
Motorstyrningskortet sitter i botten på maskin och är inte kompatibelt med vatten...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Har pratat med de andra på jobbet och det verkar som om maskinen inköptes 2012 eller 2013. De har kollat på ny maskin som kommer installeras under veckan.
 
A
T Tvattman skrev:
uppdatering: Maskinen är numera slängd på tippen och den nya har blivit installerad och allt. Den nya blev en sådan här.

[länk]

Den nya fungerar fint. Vi har ställt den på en upphöjnad så att vatten inte ska kunna komma in i maskinen om avloppet skulle krångla igen.
Det är ju inget dåligt val för ett företag som ändå inte får någon garanti, då skall man absolut köpa billiga indesit-maskiner som man bara kan slänga efterhand. (indesit rimmar på bara skit)
 
Om jag ensam hade fått bestämma hade det nog blivit en mer "Fin" maskin men vad jag har hört är att till och med Miele har blivit sämre genom åren och är inte längre "Toppklass".

Man får förresten 2 års garanti från elgiganten och maskinen kostade runt 5000 och rymmer 8 kg så det var nog därför just den valdes.

Hemma i min lägenhet har jag förresten en miele Novotronic845 som (Peppar Peppar) fungerar alldeles utmärkt för min tvätt. Jag köpte maskinen begagnad för 500 kronor och har inte behövt laga någon gång.
 
A
T Tvattman skrev:
Om jag ensam hade fått bestämma hade det nog blivit en mer "Fin" maskin men vad jag har hört är att till och med Miele har blivit sämre genom åren och är inte längre "Toppklass".

Man får förresten 2 års garanti från elgiganten och maskinen kostade runt 5000 och rymmer 8 kg så det var nog därför just den valdes.

Hemma i min lägenhet har jag förresten en miele Novotronic845 som (Peppar Peppar) fungerar alldeles utmärkt för min tvätt. Jag köpte maskinen begagnad för 500 kronor och har inte behövt laga någon gång.
Jag är helt övertygad om att felgigantens garanti endast gäller för privat bruk. Whirlpoolteknikern är skyldig att ta bild på kvitto och maskinnummer samt installation varje garanti ärende. Är det något som tyder på att det inte är för enskilt bruk gäller inte nämnda garanti.
 
Precis som ovan sa, två års garanti gäller inte företag
 
A
D Dilato skrev:
Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Elgiganten lämnar 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt till företagskunder.

[länk]
1 års sk. garanti är ju deras avtal med kund och det är ju otroligt mycket bättre än ingenting.
Skall bli kul och höra om någon har någonsin har lyckats med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.