Våra vatten-och avloppsrör behöver bytas ut. För 30 år sedan gjordes en relining och nu är det dags för något mer ordentligt. Vatten-och avloppsrören är från slutet av 1940-talet, dvs närmare 70 år gamla.

Vårt problem är att våra vatten-och avloppsledningar hamnade på grannens tomt i samband med en tomtstyckning. Grannarna var inte alls glada när vattenledningen gick sönder för 30 år sedan och det blev en vattenpöl på deras tomt och en grävskopa kom och skulle gräva där..

Vi funderar vi på om det går att dra om ledningarna så att de går under vår tomt istället. Men det vi inte vet är om vatten- och avloppsledningar får svänga, dvs vara krokiga? Ledningarna skulle behöva flyttas/luta ca tre meter för att komma in rätt på vår tomt. Sedan måste de kanske också luta tillbaka lite igen för att komma in på rät bana igen, vi har nämligen bara fyra meter bred utfart ut till vägen och kommunala rören.

Så den stora frågan vi har - är det tillåtet att ha vatten- och avloppsrör som svänger? Eller måste de gå helt rakt ut från huset? Vi vet inte så mycket om det här men antar att man skulle kunna dra rören i helt ny rak linje ända från pannrummet i huset. Problemet med det är att huset delvis står på klippa. Det är bergigt på tre av husets sidor, vatten- och avloppsrören går ut på den enda sida av huset som är plan (och där det inte finns klippa).

Vi får nog ringa till kommunen och fråga men tänkte höra vad det finns för erfarenheter här? Kommunen sa i samband med tomtdelningen för 50 år sedan att vi kunde dra vattenledningen till ett ställe vid en annan grannfastighets gräns. (90 grader åt annat håll). Men då blir det att ändå till att behöva dra krokigt eller spränga bort klippa som finns precis under jordytan om man måste dra rakt... Känns inte som om det skulle vara ett roligt projekt i så fall.

Har kollat lite på nätet och det enda jag hittade var att rören "helst" bör vara raka.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
B
Ja det går att vinkla rören. Med fördel så kan man lägga 3 st 30 graders vinklar istället för en 90 böj, för att minska motstånd och risken för stopp i avloppet.

Men det måste ju vara fall hela vägen. Du kan inte få lokala "uppförsbackar" på avlopp.

För vattenledningar spelar fallet på ledningen ingen roll, det är ju flera bars tryck i dem.

Vi hade också våra avloppsledningar på grannens tomt helt utan pappersarbete. Jag passade på att dra om sträckningen på rören när jag skulle byta från betongrör till plaströr.

Berg är verkligen inte kul att dra avloppsrör över. Jag tog bort en liten bergsknalle som var ivägen. Det är tungt och blir riktigt dyrt att leja bort. Det kanske är bättre att betala en slant till grannen och få servitut för nuvarande sträckning på rören?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack, bra att veta att det går att vinkla vatten-och avloppsrör!

Men om rören inte får luta uppåt då faller alternativet med dragning 90 grader till annan granntomt. Den fastigheten ligger nämligen något högre upp. Kanske därför kommunen bara pratade om att det går att dra vattenledningar dit. Avlopp sa de inget om...

Återstår att dra om till under vår nuvarande infart, ca tre meter från där rören ligger på grannens tomt. Där skulle det krävas bara mindre vinklingar på rören. Jag bara undrar varför kommunen inte föreslog detta? Får ringa och prata som sagt.

Vi vill gärna slippa servitut på grannens tomt. Historien med läckande vattenrör på grannens tomt var inte rolig, även om det gick fort att gräva samt återställa deras gräsmatta. Nu har nuvarande ägaren den fastigheten ute till försäljning och jag såg i annonsen att mäklaren försöker sälja in möjligheten att bygga attefallshus på en rymligare del av deras tomt. Just där som våra vatten- och avloppsrör går......

Nu måste vi göra nåt känns det som...
 
Om det finns servitut för rören så hade jag nog informerat mäklaren om att rören går där för att slippa eventuellt tjafs om det skiter sig med nya dragningen.

Går ju att gräva ner en pumpstation då kan du köra uppför hur mycket du vill men det är ju dyrt och onödigt speciellt om det finns servitut där vanliga rör funkar..
 
Servitut finns inte. Känns lite svårt att klampa in i pågående försäljning och be om servitut... Huset är fortfarande osålt efter ett halvår ute, de blir inte glada om det här läggs till ovanpå allt..
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.