Hej,

Jag ska flytta och för många år sedan byggde jag in en motordriven projektorduk i en nisch mellan vägg och tak. Duken används som rullgardin för ett fönster. Från nischen sticker duken ner 1 cm.

styrningen skedde tidigare med en z-wave puck.

Styrningen har varit trasig länge, flera år. Så den är upprullad och används inte.

Är jag skyldig att fixa styrningen innan jag avflyttar?

Den fungerade inte på visningen och den finns inte beskriven i något prospekt.
 
Om den inte fungerade och du inte på något vis sagt eller gett sken av att den fungerar är du inte skyldig att se till att den fungerar. Men det är ju snyggt att informera om sådant.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Jo jag gjorde ett tappert försök vid kontraktsskrivningen men jag framstod nog bara som lite eljest.

Prata hemautomation, 12v, rullgardinstyrning, kontrollenhet osv vid kontraktsskrivningen va ingen hit, köparna och min fru såg ut som fågelholkar.
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
Om vi för skojs skull säger att det är ett fel och det varit dolt (båda sakerna högst tveksamma påståenden) så är rimligen värdet så litet att det ändå inte anses ha påverkat överlåtelsesumman och då har inte köparen något stt komma med ändå.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Det gäller alltså en lägenhet inte jordabalken.
 
Ok, helt annan lagstiftning, så annan grund (för samma svar).

Nej, du har inga sådana skyldigheter. En lägenhet säljs i befintligt skick. Kontrollerar man som köpare inte funktionen på ett tekniskt tillbehör har man sig själv att skylla.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
D
Allmän anständighet påbjuder att köparen informeras om av säljaren känt fel innan kontrakt undertecknas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingår ens rullgardiner i lägenhetsköp? Persienner ingår ju helt klart men rullgardiner?
 
  • Gilla
  • Ledsen
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Om den är inbyggd och inte kan tas bort på enkelt sätt är det väl sjysst att berätta att den är trasig.

Jag som köpare hade iaf uppskattat det.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Det står ju att den är inbyggd. Och verkar vara motordriven. Det är nog en rimlig förväntan att den ingår i köpet.

Edit: Tvåa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså jag vill att den ska ingå och det är också rimligt.
 
  • Gilla
e@emeliejohansson.com och 1 till
  • Laddar…
Men rent juridisk om diskmaskinen varit trasig i flera år behöver man inte laga den då?

utritad på planritningen
 
  • Gilla
thehz
  • Laddar…
Nej, men man bör ju informera om det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Du verkar ju ha försökt informera om att den är trasig, mer än så kan du knappast göra. Om köparna inte klarar av att ta till sig den informationen är det inte ditt problem.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
"Rullgardinen har trasig motor och fjärrkontroll".

Snubbla inte in i detaljer som ingen förstår.
 
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.