S
Jag tänkte svetsa lite cortenplåt för att göra en cirkulär "kant" till ett underlag för en markpool.

Jag har både en mig-svets och en pinnsvets, men är osäker på om pinnsvetsen funkar som den ska.

Min fundering är i alla fall vilken tråd till mig-svetsen som är lämplig för att ge lika rosttröga svetsfogar som cortenplåten, och så då motsvarande fråga för pinnsvetsen.
 
F
S Snickerick skrev:
Jag tänkte svetsa lite cortenplåt för att göra en cirkulär "kant" till ett underlag för en markpool.

Jag har både en mig-svets och en pinnsvets, men är osäker på om pinnsvetsen funkar som den ska.

Min fundering är i alla fall vilken tråd till mig-svetsen som är lämplig för att ge lika rosttröga svetsfogar som cortenplåten, och så då motsvarande fråga för pinnsvetsen.
OK 73.08 är väl den pinne som används för rosttrög plåt tror jag. Och OK 13.26 borde vara en rimlig tråd för MAG.
 
  • Gilla
Roffe K
  • Laddar…
Jag har svetsat kanter i trädgården av corten med det som nämns ovan 73.08
 
F
R Rickard_C skrev:
Jag har svetsat kanter i trädgården av corten med det som nämns ovan 73.08
VAr det en svårsvetsad och tjurig pinne?
 
F fsn skrev:
VAr det en svårsvetsad och tjurig pinne?
Jag vet inte, har inte så mycket erfarenhet av pinne. Är en hobbysvetsare som nästan bara svetsar TIG normalt. Jag fick ligga lite under den rekommenderade strömmen då jag svetsade 4 mm cortenkanter som var på plats i marken (tex mellan gräs och grus) och att jag fick svetsa vertikalt men lite åt fel håll/riktning. Skulle binda ihop kanterna och även svetsa fast lite olika spjut för att förankra dem i marken. Ibland lite svårstartad/fastnar men det är nog pga av den lägre strömmen, samt att vissa plåtar var väldigt rostiga. Men när den väl var igång så gick det fint. Det blev också mycket bättre efter en halv dags svetsande. Så givet förutsättningar och mina kunskaper så är den nog ganska lättsvetsat.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.