Hej alla experter. :)

Vi har är ett hus där vi renoverat en hel del samt satt nytt gips på väggar mm.
Villan är på ca 140 m2
Vi har en frånluftsvärmepump (IVT490)

Jag tycker att det är dålig cirkulation på luften på övervåningen. Det suger på bra i frånluftdon som är placerade i en klädkammaren, i vänstra kattvinden samt i klädkammaren på övervåningen (märkt med rött). Tycker dock att det strömmar in halvdåligt med luft genom dom nyinstallerade freshventilerna (Märkt med blått)
min fråga då.. :)
På kattvinden till vänster finns ett frånluftdon samt att det mellan kattvinden och klädkammaren (där frånluftdonet är placerat) sitter en skiva med massa små hål i in till kattvinden (gulmålat)
Innan renoveringen hade jag frånluftdon i dom två mindre sovrummen ut i kattvinden samt ett i hallen (märkt med grönt). Fick höra från en ventilationsteknikern att jag skulle ta bort dessa, vilket gjordes vid renoveringen. Det jag fundera på är om detta kan påverka omsättningen på luft och om jag i så fall skall montera frånluftdon ut i kattvinden igen.
Tacksam för tankar och idéer :)
 
  • Planritning av hus med markerade föremål och text "Kattvind" utefter kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vet du vilket flöde som frånluftsfläktarna är inställda på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vilket flöde som frånluftsfläktarna är inställda på?
Antar att det är 135v?
 
  • Inre av elektronisk utrustning med transformator, kablage, CE-märkning och kretskort. Industriell eller teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Luftflöde mäter man i l/s (liter per sekund) eller m3/h (kubikmeter per timme).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Luftflöde mäter man i l/s (liter per sekund) eller m3/h (kubikmeter per timme).
Yes, det är jag med på. Såhär ser diagrammet ut vid olika tryck. Och olika spänningar till ventilationsfläkten
 
  • Instruktion för justering av ventilation, elektriska kablar; diagram över tryck och luftflöde på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att dörrarna tillåter överluft när de är stängda. Annars blir det dålig ventilation. Nu är ju uteluften varm så då går ventilationen automatiskt trögare och luften känns mindre i friskluftsventilerna.
 
Hur högt sitter friskluftsventilerna? Vi har spaltventiler över fönstren på övervåningen där det knappt flödar någonting. Fick sätta en freshventil i höjd med fönsterbrädan för att få bra flöde, välkänt problem med frånluftsventilation och övervåning
 
J Jeppan skrev:
Hur högt sitter friskluftsventilerna? Vi har spaltventiler över fönstren på övervåningen där det knappt flödar någonting. Fick sätta en freshventil i höjd med fönsterbrädan för att få bra flöde, välkänt problem med frånluftsventilation och övervåning
Ok, intressant! Dom sitter ca 2 m upp på väggen..
 
Är det en vanlig lösning att lägga undertryck i kattvinden och sedan dra luft genom väggarna ut från rummen?
 
P Per Bane skrev:
Ok, intressant! Dom sitter ca 2 m upp på väggen..
Då har du nog svaret där. Luften vill ta den enklaste vägen in och det blir via ventilerna på nedervåning. Man kan prova att öka fläkten på frånluften, strypa ventilerna på nedervåning, eller flytta donen längre ner på väggen som jag gjorde, det är mig veterligen de alternativen som finns
 
J Jeppan skrev:
Då har du nog svaret där. Luften vill ta den enklaste vägen in och det blir via ventilerna på nedervåning. Man kan prova att öka fläkten på frånluften, strypa ventilerna på nedervåning, eller flytta donen längre ner på väggen som jag gjorde, det är mig veterligen de alternativen som finns
jättetack för svaret! Skall testa din teori.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
BirgitS
P Per Bane skrev:
Yes, det är jag med på. Såhär ser diagrammet ut vid olika tryck. Och olika spänningar till ventilationsfläkten
Det kan ju vara bra att mäta upp vad det blir för flöde så att summan minst motsvarar 0,35 l/s och kvm golvyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.