Jag bor i en stuga på ca 80 kvm på en liten Ö i Stockholm. Nu tänker jag köpa en friggebod på 10 kvm som ska isoleras, inredas och matas med riktig el/elcentral.

Undrar nu hur mycket helheten kan öka på fastigheten genom en sån friggebod om jag vill sälja huset i framtiden. Finns något "fixtal" för hur mycket värdet på fastighet ökar när man ökar volymen, antingen i befinlig byggnad eller externt?
 
Om du bor på en ö i Stockholms skärgård så är det läget som avgör värdet på din fastighet. Den där friggan kommer bara att påverka värdet marginellt.
 
Håller med andersmc.
Men annars så torde ju värdet öka med friggebodens inköpskostnad + en "besvärskostnad" ungefär :)

Sen beror det ju på hur förutsättningarna i övrigt är. Hade du tex haft en liten stuga (20-30 kvm) så kanske friggeboden ger ett extra sovrum och därmed gör att fastighetens värde går upp...

Annars skulle jag kunna tippa på runt 20 - 30 000 kr max, och som sagt i sammanhanget kan jag inte tro att det är ngn stor skillnad. Om du vill få upp värdet så kan jag tänka mig att bygga till uppåt 90-100 kvm (blir ju mer permananetboendestor yta då) ut är mer "lönande". Dock kommer det troligen att kosta mer, och kräver också bygglov etc, samt en anpassning av nuvarande planlösning osv

/K
 
Det går inte att utästa några värdestegringar alls. Det beror helt och hållet på vad köparen vill ha. Det kan tom vara så att friggeboden sänker priset. Köparen kanske absolut vill ha en badstuga med bastu i en friggebod. Eftersom du redan byggt en bod så får han inte bygga en till. Då måste han först riva din friggebod för att kunna bygga sin egen. Som ett hypotetiskt exemepel...
 
andersmc skrev:
Det går inte att utästa några värdestegringar alls. Det beror helt och hållet på vad köparen vill ha. Det kan tom vara så att friggeboden sänker priset. Köparen kanske absolut vill ha en badstuga med bastu i en friggebod. Eftersom du redan byggt en bod så får han inte bygga en till. Då måste han först riva din friggebod för att kunna bygga sin egen. Som ett hypotetiskt exemepel...
Jo det är sant.
Värdet beror ju helt på vad spekulanterna kan tänkas vilja ha när det gäller det mesta :)

Tom. läget kan ju vara bra eller dåligt beroende på spekulanterna, även om en skärgårdsö troligen är ganska attraktiv åtminstonde tills havsnivån stigit såpass att den hotar att gå under :)

/K
 
När det gäller värdering så avgörs detta helt av vad andra är villiga att betala. Kom ihåg att "Andra" inte heller är vänner och släkt utan måste helt enklet vara andra personer. (Jfmr. varför du inte frågade mamma om du såg rätt ut när du skulle ut på date som tonnåring).

Om du bygger din friggebod så kan med andra ord priset både gå upp och ned. Om detta är en viktig fråga så sätt dig då in i vad personer som köper hus i detta område vill ha. Prata med mäklare och personer som nyligen köpt hus i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.