Hej

Jag är på jakt efter liggande utomhuspanel som finns i lite olika bredder (vill få väggen att se lite mer levande ut, tänker kanske 70 mm, 120 mm och 170 mm eller liknande). Och jag vill att det är så liten fasning mellan panelen som möjligt. Idealet är att väggen blir helt slät, men det kanske inte är att rekommendera ur fukt/avrinningssynpunkt? Någon som har några idéer?

Mvh Andreas
 
Vanlig Z-panel kan du nog få i tre olika bredder.
Kolla med din brädgård!
 
Fsp (z-panel) finns i 120, 145 och 163mm hos Derome iaf. Går ju garanterat att beställa från andra bygghandlar också även om de inte har de på lager.
 
Hej!
Tack för svar. Jo det finns ju enkelfaspanel också, men problemet är just fasningen. Jag är mer ute efter intrycket av liggande råspont. Men frågan om det funkar bra även utomhus eller om vatten samlas i springorna pga avsaknaden av fasning.

Bild+023.jpg
 
A andha219 skrev:
Men frågan om det funkar bra även utomhus eller om vatten samlas i springorna pga avsaknaden av fasning.
Jag skulle absolut undvika panel som inte har fasade kanter.
 
Redigerat av moderator:
Enkelfasspont ger en smal skarv, men med relativt stor skuggeffekt. En dubbelfasspont ger en bredare skarv med mindre skuggeffekt. Vore det mitt projekt skulle jag överväga att köra med dubbelfasspont och köra brädorna en vända genom planhyvel, och ta bort 1-1,5 mm, det ger en smalare och diskretare skarv. Notera att dubbelfasspont inte rekommenderas för liggande montering. Har du rimliga takutsprång är det inga problem i verkligheten.
 
  • Gilla
andha219
  • Laddar…
Så här ser det alltså ut i kvällssol hos mig (OBS stallet till höger har något mörkare färgton än boningshuset):
Två hus i kvällssol med liggande dubbelfasspont, det ena huset något mörkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att dubbelfasspont inte skulle vara bra monterat liggande förstår jag inte alls. Varför?
 
  • Gilla
andha219
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att dubbelfasspont inte skulle vara bra monterat liggande förstår jag inte alls. Varför?
Jag vet faktiskt inte. Jag har sett rekommendationen att dubbelfas är ägnad för stående montering. Jag tror möjligen att rekommendationen kom från någon branschorganisation.

Edit: https://www.traguiden.se/konstrukti...rpanelbrador/ytterpanelbrador/dubbelfasspont/

Jag bestämde mig själv för att strunta i detta när jag monterade liggande på hela mitt hus. Givetvis ska fjädern vara uppåt och sponten nedåt.

Vad som inte tycks vara självklart för alla är att luftspalten bakom panelen ska ha tillflöde och frånflöde. Inga täta fack i luftspalten, då fungerar inte konvektionen. Planera för spalt mellan panel och takfot.
 
Redigerat:
  • Gilla
andha219
  • Laddar…
Vi pratar nog om olika paneler.
Jag avsåg Z-panel, som jag skrev tidigare, inte spontad panel som jag skrev fel senast.
Z-panelen har ju ingen spont, som kan samla vatten:
Z-panel för byggprojekt, utan spont, visas i sned vinkel på vit bakgrund.
Däremot är den värdelös stående, då den aldrig blir riktigt tät för slagregn monterad vertikalt.
 
  • Gilla
andha219
  • Laddar…
Varmt tack för alla tips! Trevlig helg!
 
Får man stjäla en gammal tråd på liknande tema?
Skall i veckan beställa panel till sommarstugan och var helt inne på liggande enkelfas 145.
Men, nu ikväll körde jag förbi ett nybygge där de hade 170 bredd o något fick mig att blrja fundera vidare på den. Det blir inte lila "randigt".
Ni som varit i liknande tankar, hur resonerade ni? Ni som har tycke/smak.... vad är de stora karaktärs skillnaderna på 145 vs 170. Blir det mer "rustik" känsla? Det är ju en relativt liten sommar stuga, jag räknade 16 bräder till fullhöjd med 145. Kommer det se för grovt ut med färre rader. Usch, jag blev helt förvirrad så här i elfte timmen, och vill ju inte ångra mig de kommande 30 åren. Tacksam för breda tankar,
 
Jag hade tagit 170. Men alla har vi ju olika smak
 
W Willewonka skrev:
Jag hade tagit 170. Men alla har vi ju olika smak
Tack. Får man fråga varför?
 
N NiBaBaD skrev:
Tack. Får man fråga varför?
Smaksak, sen går de ju snabbare att sätta upp också.
 
Har du något bra förslag på luftspalt mellan Råspont och liggande panel på gavel?
Har aldrig tänkt på det


mattiasp mattiasp skrev:
Jag vet faktiskt inte. Jag har sett rekommendationen att dubbelfas är ägnad för stående montering. Jag tror möjligen att rekommendationen kom från någon branschorganisation.

Edit: [länk]

Jag bestämde mig själv för att strunta i detta när jag monterade liggande på hela mitt hus. Givetvis ska fjädern vara uppåt och sponten nedåt.

Vad som inte tycks vara självklart för alla är att luftspalten bakom panelen ska ha tillflöde och frånflöde. Inga täta fack i luftspalten, då fungerar inte konvektionen. Planera för spalt mellan panel och takfot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.