Hej!

Har slilpat upp våra garderobsdörrar med maskinslip och ska nu måla dem. Jag tänkte använda oljefärg. Vad ska jag måla med för att få det så bra som möjligt? Slät roller?, Pensel?

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Rolla på, och eftersläta med pensel är ju en variant.
 
Tack för svaret!

Kanske även ska passa på att fråga vad ni anser att man bör ha för färgkod och glans på garderobsdörrar om vi har bestämt oss för att ha vita dörrar. De övriga väggarna är 0502-Y.
 
brevik skrev:
Hej!

Har slilpat upp våra garderobsdörrar med maskinslip och ska nu måla dem. Jag tänkte använda oljefärg. Vad ska jag måla med för att få det så bra som möjligt? Slät roller?, Pensel?

Tacksam för svar.
Jag har själv använt en liten slät roller, typ skumgummi, med bra resultat. Helslätt med andra ord. Det är dock ganska stor skillnad på att måla med alkyd- eller vattenbaserad oljefärg, så välj efter förmåga ;)
 
Tjena! Testa Jotun´s vattenburna lackf'ärg Lady Panel/Dörr/List 40V. Väldigt bra utflytningsförmåga för att vara en vattenburen färg. Rolla med en skumroller och efterstryck med en bred moddlare direkt efter. Måla raskt och utan kaffepauser.
 
Det finns ju även Anzas blå planstrykare. Dynor med väldigt korta hår på. Dyra iofs. 50-lapp för en dyna + hållaren tror jag.
Eller köp en High Velocity Low Pressure fätrgspruta (HVLP) för en 1000-lapp och sprutmåla.

Jag testade idag på en slipad dörrkarm med en glans 40 alkydfärg med mohair -roller, pensel, och Anza planstrykare.

Rollern blev inte riktigt bra, men det kan iofs bero på att den ställer högre krav på riktigt finslipat underlag.

Blev mer rinningar med pensel än med planstrykaren. Planstrykaren är bra på att stryka ut färgen så att den inte rinner.

testade även med en Becker vatten-akrylat lack med glanstal 70 vilket blev bäst tror jag. Har ej målat med vatten-akrylat-lack innan så blev förvånad äver resultatet.

Tycker du skall testa med en bra roller för lackfärg samt en bra pensel och en planstrykare. Välj sen.

Själv fundrar jag över om jag skall måla med vatten-akrylat färg eller en alkyd-färg.
Alkyden gulnar ju med åren medan ev akrylaten är svårslipad (kleggar ihop på slippapperet tror jag) när det väl är dags att måla igen och gamla befintliga färgen skall mattslipas. Akrylat-lack sägs även vara svårare att måla med men jag måste säga att den lilla test jag gjorde visade att det blev bra resultat med pensel och vattenakrylat-lack (Beckers).

Men helst slätt blir det inte - vissa penselspår blir det för mig iallafall.
 
Är själv på G att måla om ett par gerderobsdörrar so mtidigare varit tapetserade.
Tapeterna är borta och slipning påbörjad, så nu börjar jag fundera på hur jag bästa ska måla.
Ovan finns ju en del tips, men jag undrar om det inte går att spraya själv, alltså med vanlig sprayburk. Finns lämplig färg för ändamålet, och blir det bra? Eller är det bättre med något av ovanstående ändå?

/C
 
Målade för ett tag sedan bl a ett par garderobsdörrar med skumgummiroller. Tyckte den var väldigt trevlig och lätthanterlig att ha att göra med och resultatet blev också bra.
Testade häromdagen en sprayfärg från Biltema på ett par badrumsluckor. Det ställde verkligen krav på ett perfekt underarbete men visst det är otroligt smidigt när man (som jag) har luckor med en ofantlig massa "vingar" som är svåra att komma åt.
Ska nu snart sätta tänderna i en dörr och det blir nog skumgummiroller till grundfärgen och sprayburk till slutfinishen.
Lycka till.
 
Såg en kompis garderobsdörrar som han hade lämnat in för sprutlackering eller vad man ska säga. Blev ruskigt bra. Eftersom vi har 9st garderobsdörrar så tror jag att vi lämnar in dom. 9 * 300 = 2700kr känns ganska billigt.

Det var ganska lätt att slipa upp dom med excenterslipen innan man lämnar iväg dom.
 
brevik skrev:
Såg en kompis garderobsdörrar som han hade lämnat in för sprutlackering eller vad man ska säga. Blev ruskigt bra. Eftersom vi har 9st garderobsdörrar så tror jag att vi lämnar in dom. 9 * 300 = 2700kr känns ganska billigt.

Det var ganska lätt att slipa upp dom med excenterslipen innan man lämnar iväg dom.
Här (Ljungby) slipar de dörrarna åt en, har för mig att priset var ca 300:- ändå
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.