I
Hej,

Jag behövde såga upp par st ventiler i husväggen som är gjord av lättbetong och tegel. Köpte in en hålsåg för stenmaterial(diamant) på 112 mm och körde igång. Även om hålsågen angav minst 1000w så tänkte jag att min

MAKITA HR2631FTJ 800W säkert kunde fixa det utan slag. Maskinen har en del år på nacken och den har använts till en hel del grovjobb inkl hacka upp klinkers m,m. Jag har fått skruva isär den sen tidigare då vredet fastnat, då passade jag samtidigt på att pumpa in mer fett i den. Nu har den dock slutat fungera igen, denna gång väsnas den mest och vredet är åter fast i en position, möjligen att det är en mellan position.

Vill gärna inte investera i ett verktyg bara för att borra hålen i väggarna så en starkare borrhammare tänkte jag men ska man upp i 1000 watt med SDS så börjar de på 5000 kr?

Jag äger sen tidigare en BOSCH GSR 18V-55 men den känns inte lämpad för detta jobb, möjligen kan den såga de hål där det är träväggar.

Ett alternativ är såklart att köpa en likadan Makita som jag varit så nöjd med och sen hyra en maskin till väggarna? Troligen rör det sig om 2-3 hål till men sen är det inte troligt att jag behöver borra den typen av hål mer.

Förslag?
 
Kör du med hålsåg i borrhammare?
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
I
raveper raveper skrev:
Kör du med hålsåg i borrhammare?
Ja det kan låta märkligt men den har ett läge för att bara borra och den har visat sig fungera utmärkt till att bara köra i hammar läge så då tänkte jag att den säkert kunde göra ett bra jobb även i borrläget. MEN som sagt, detta är en maskin som säkert har 5 år på nacken nu och som använts en hel del och den har troligen varit på väg att lägga av ett tag.
 
Aja. Såklart.
Köpa en maskin bara för att köra hålsåg är ju inte försvarbart i ditt fall.
 
Ring Cramo eller Renta och hyr en riktig maskin över helgen.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Eller kolla på hygglo.,.
 
I
Jepp det får bli till att hyra en maskin och sen köpa mig en ny MAKITA HR2631FTJ 800W för de jobb som den är faktiskt fungerar till.
 
raveper raveper skrev:
Kör du med hålsåg i borrhammare?
Det är väl inget konstigt? kombimaskiner av typen som TS länkade till är ju utmärkta "stora borrmaskiner". Jag har en motsvarande Boschmaskin och använder alltid den till större hålsågar.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Nej det är ju inget konstigt såklart. Bara om man kör i hammarläget.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K
raveper raveper skrev:
Nej det är ju inget konstigt såklart. Bara om man kör i hammarläget.
Jag har tre olika lägen, borr, borrhammare och enbart hammare. Aldrig behövt bila något direkt men tänkte att det var ju bra med en maskin som kan flera saker
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Jag köpte en sån här på Jula för liknande uppgift:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/

Har en bra Bosch 18V borrhammare, men kändes inte riktigt som rätt maskin för uppgiften, och komplettera med en större Bosch (eller vilket märke man nu föredrar) kändes lite väl överkurs även för den inneboende verktygsnörden i mig. Tanken på att det ligger en Meec i garaget skaver lite, men den gjorde faktiskt sitt jobb. Tog en jäkla tid dock att gnaga sig igenom alla hålen, men glad att jag inte utsatte batterimaskinen för det. Fick dock åka och köpa en hålsåg till efter 3 hål (biltemas), den var inte helt slut men det var tveksamt om den hade tagit sig helt igenom sista hålet innan skären var slut. Jag ger den ändå godkänt, med tanke på pris och att den tuggade sig igenom 1,2m betong (HÅRD betong, med mkt armering) och ändå hade skär kvar (hålsågen alltså). Maskinen får också godkänt då den lever och verkar fungera som den ska trots den ganska påfrestande borrningen

Körde 4st 85mm hål genom 400mm betong med den utan problem.
 
Redigerat:
I
Hålsågen jag körde var denna från biltema i storlek 112 mm, det var den enda jag hittade för rimliga pengar och som hade diamantskär :

Ett blått verktyg och linjal ligger på grått golv, troligen mät- eller borrverktyg, paketerat borrbit syns.

Jag har köpt en och annan MEC pryl tidigare och de har alltid haft ganska undermålig kvalité, kanske inte till priset men ren generellt. Inte ens klistermärkena lyckas de få till så att de sitter där de ska. Men visst under vissa omständigheter kan det kanske vara värt det.

I detta fallet, om det inte fungerar med Makitan så tänker jag att det är bättre att hyra en maskin för par 100 lappar.

Kan tillägga att jag har inte borrat igenom några armeringsjärn utan de har jag taget med tigersåg innan jag fortsatt såga. Sågen ser praktiskt taget ny ut fortfarande förutom lite färgsläpp då. 111 mm hålsåg för trä har jag kört med skruvdragaren vilket fungerat utmärkt.
 
B
Jag köpte denna maskin på rea när jag skulle borra galet många hål i betong för att dra fram skorstensrör, diverse vattenrör, kulvert, ventilationsrör, hålsåga i leca för x antal eluttag/eldosor, samt dessutom borra en större mängd hål i sten för att spräcka bort med snigeldynamit. Den har verkligen fått slita hos mig.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011625/

Den höll måttet, håller fortfarande. inköpt på rea tror det var 899kr. Däremot var julas borrar relativt dåliga vill jag minnas.

Mec brukar vara rätt dåliga generellt är min uppfattning, men denna var faktiskt helt ok.
 
I
Båda de MEC maskinerna har bra mycket med slagkraft än Makitan, de s såfall antal slag i min de ligger lite efter på, iallafall den stora maskinen.

Så man hade kunnat köpa en sådan och behöver man sen så kan man köpa en Makita med. Fördelen är att man kan använda den billiga maskinen till de tuffa jobben som är billigare att ersätta. Köper man en finare Makita\Bosch så kostar de minst 5000 kr, inte så kul att köra slut på en sådan.. Men det tar ändå emot att köra MEC har haft väldigt dålig erfarenhet av dem. Köpte en stor kakelsåg med bord och grejer, den var skrattretande dålig jämfört me de riktiga prylarna. Sen köpte jag en elektrisk motorsåg på teleskoprör, visst gör den vad den ska men den känns väldigt omodern och billig, de e inget man skickar på reparation när den pajar. De där borrhammarna verkar dock hålla lite högre kvalité!
 
S
Falke borrhammare från JemFix har , stark o bra pris , min har fått jobbat hårt i vinter o funkat över förväntan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.