Jag har en Klippo Pro 21 S där motorn sitter löst och jag funderar på hur den ska sitta fast egentligen... På ena sidan (den med växellådan till drivningen) sitter det två skruvar, så det är inga konstigheter. Men på andra sidan ser jag inga... I framkant har kåpan har en klack med ett hål i, men där finns inget motsvarande hål i motorn. I bakkant finns en liknande klack precis bakom oljefiltret och eventuellt finns det ett gängat hål i motorblocket där så man kan sätta en skruv underifrån?
Är det dessa tre skruvar i så fall som håller fast motorn i kåpan?

Jag har kopplat på sprängskisser, men inte hittat någon som visar hur motorn fästs...


Närbild på verktygsmaskin fot, smutsig med spån och damm, monterad på röd arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på smutsig maskindel, troligen trädgårdsutrustning, med synlig slang och gult element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag hade samma problem men min klippo. Jag är inte säker på min modell om den är identisk med din, jag har i alla fall varianten med Honda motor, tror den var 52 eller 55cm klippbredd på min

Där var det några skruvar som satt underifrån och höll fast motorn. Dessa hade skakat bort. Jag kan försöka kolla ikväll om det hjälper, men risken är väl att min motor sitter i färre skruvar än original.
 
Ok. Ja, jag lär väl ändå behöva lossa kniven så jag kan ta bort plastskyddet som sitter mellan kåpan och kniven. Med lite tur ligger det kanske några skruvar där...

Tyckte mest att det verkade lite konstigt att motorn dels ska sitta stumt mot kåpan och dels med så få skruvar.
 
Nu sitter den fast igen. Den tredje skruven skulle vara extra lång och förmodligen ska den sättas i uppifrån innan man skruvar fast tanken och motorkåpan, men nu hamnade den åt andra hållet istället för att det skulle vara praktiskt möjligt att få dit den.
 
Då var en klippare fixad. Då återstår bara att klura ut varför oljan hamnar framför motorn på nästa...


Gräsklipparens motor och klippdel, smutsiga, använda, med gräsrester, på gräsmatta i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.