Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte vad som är vettigt, men det verkar finnas ca 225 000 personbilar som bara har eldrift. Till det kommer runt 20 000 lätta lastbilar, så ca 245 000 fordon skall dela på 2 500 snabbladdare. Det låter lite tunt det med.
Fast då måste man också ta hänsyn till att väldigt många aldrig använder snabbladdare och om man gör det så är det väldigt sällan.
Är man hemma, eller på destinationen behövs ingen snabbladdare. Inte heller om man vet att man kommer stanna länge. Som exempel så finns det 12 stycken laddplatser vid Kolmårdens stora parkering och 6 vid vildmarkshotellet. Det hade säkert varit bra med ännu fler, men det är vad man har nu. Inte en enda är snabbladdare utan de ligger på 11-22 kW. Det räcker för att ladda bilen full under en normal dag, så varför skulle man ha snabbladdare där till exempel!?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snabbladdare passar bra där man inte kan göra något annat än ladda.
Och ställen där det man kan göra kommer ta max en halvtimme typ, t.ex. matställen.

Vid platser för evenemang, vid hotell osv, så blir det ju bra med AC-laddare mellan 3,7Kw och 22kW.
11kW kommer fungera utmärkt på många platser.
Vid sportarenor osv där man kanske tillbringar bara 1-2 timmar för att kolla en match eller en konsert så får man bara i för 5-14 mils körning med 11kW, så vissa kommer tycka det är lite för långsamt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har efter lång tid och följt tråden nu fattat beslutet att avvakta med byte tills kombimodell och funktioner jag behöver och värdesätter kommer ut på marknaden. Framför allt är det funktionerna som jag kommer fokusera på, el som drivmedel blir bara en bieffekt har jag kommit fram till:D
Blir intressant att se vad priset då blir.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte vad som är vettigt, men det verkar finnas ca 225 000 personbilar som bara har eldrift. Till det kommer runt 20 000 lätta lastbilar, så ca 245 000 fordon skall dela på 2 500 snabbladdare. Det låter lite tunt det med.

Källa:
[länk]
Du tror det är färdigt nu.. inga fler bilar kommer säljas och heller inga fler laddare kommer byggas, det är ju rent trolleri va?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, för att du har inte använt bilen på det sättet.
Men andra använder sin bil på andra sätt, både längre från risken att behöva ladda på annat ställe än hemma, men även de som kanske t.o.m laddar mest i publika laddare.

Det kan väl ändå inte vara speciellt svårt att förstå att man inte kan se någon fördel med att behöva stanna för att ladda, bäst hade ju varit om bilen aldrig behövdes tankas eller laddas, kanske att den hade en liten kärnreaktor laddad med körsträcka för hela bilens livslängd (Ja, hag har läst Asimovs stiftelsetrilogi. ;))

Sen använder en del bilen så de aldrig laddar annat än hemma eller på jobbet, så självklart blir det ett ickeproblem då. Men det är ju bara anekdotiskt.

Och man kanske också tycker att det är ett ganska litet problem att ibland behöva ladda mitt i sin färd, att andra fördelar uppväger denna nackdel, ungefär sån är jag.

Fast slapp jag ladda mitt på dagen så skulle jag gärna slippa, men jag kan inte motivera en några hundratusen kronor dyrare bil för att få lyxen med ett större batteri som gör att jag slipper de där 5-10ggr per år som jag måste glida in till snabbladdaren.

Jag har hela mitt liv levt med att göra en massa kompromisser - så jag klarar numera av det.
Jag har snabbladdat en gång, för att testa.. haha
 
Mikael_L
D djac skrev:
Jag har snabbladdat en gång, för att testa.. haha
Jag tyckte det var lite spännande då jag skulle snabbladda första gången.
Då behövde jag det inte, men visste att jag skulle behöva om 1-2 veckor, så jag ville ju kolla först att det fungerade, så jag inte skulle stå där med skägget i brevlådan.

Men som sagt, med min crappiga räckvidd på ca 10 mil, så måste jag köra lite snabbladdning ibland för att få vissa dagar/resor att gå ihop.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Fast då måste man också ta hänsyn till att väldigt många aldrig använder snabbladdare och om man gör det så är det väldigt sällan.
Är man hemma, eller på destinationen behövs ingen snabbladdare. Inte heller om man vet att man kommer stanna länge. Som exempel så finns det 12 stycken laddplatser vid Kolmårdens stora parkering och 6 vid vildmarkshotellet. Det hade säkert varit bra med ännu fler, men det är vad man har nu. Inte en enda är snabbladdare utan de ligger på 11-22 kW. Det räcker för att ladda bilen full under en normal dag, så varför skulle man ha snabbladdare där till exempel!?
Man kan ju vinkla det hur man vill. Sverige är ju lite större än Kolmården och Vildmarkshotellet. Ta sportloven när ”alla” skall till fjällen, jul & Nyår när ”alla” skall resa runt till släkten, eller på sommaren när det är dags för roadtrip genom Sverige, eller kanske ut i Europa. Då gäller det att ha gott om snabbladdare utmed vägarna. Den infrastrukturen finns inte nu…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Du ser fortfarande ingen skillnad i att elbilar 90% av gångerna laddas hemma?
Det hjälper väl knappast när det är sportlov/Jul/semestertider. Det är ju då det är kritiskt.

Att när man står utan laddmöjligheter på sportlovet och försöker trösta sig med att man har en laddare hemma hjälper knappast.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Du tror det är färdigt nu.. inga fler bilar kommer säljas och heller inga fler laddare kommer byggas, det är ju rent trolleri va?
Enligt de dom vet byggs tydligen laddststioner i för långsam takt. Men du kanske vet bättre?

Vem tror att något är färdigt?? De siffrorna jag länkade till visar hur det är just nu. Hur det är sedan är väl en annan fråga.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju vinkla det hur man vill. Sverige är ju lite större än Kolmården och Vildmarkshotellet. Ta sportloven när ”alla” skall till fjällen, jul & Nyår när ”alla” skall resa runt till släkten, eller på sommaren när det är dags för roadtrip genom Sverige, eller kanske ut i Europa. Då gäller det att ha gott om snabbladdare utmed vägarna. Den infrastrukturen finns inte nu…
Det som gör att det funkar finfint är nog att alla inte har elbil, det finns nog fog att vänta sig fler laddställen i takt med att det blir fler elbilar på vägarna, vi kan somna om på denna, idag finns det överkapacitet så det är lugnt. Däremot ökar försäljningen av bilar som drivs med subventionerat fossilt bränsle så det kanske blir ännu glesare på snabbladdarna framöver.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Enligt de dom vet byggs tydligen laddststioner i för långsam takt. Men du kanske vet bättre? Trolleri???
Nej, du har nog snappat up propaganda, alternativt lyssnat på någon som vill ha bidrag för att bygga, du kan lugnt köra runt i din elbil och snabbladda.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att när man står utan laddmöjligheter på sportlovet och försöker trösta sig med att man har en laddare hemma hjälper knappast.
Fast samtidigt kanske inte valet av bil ska avgöras av att man eventuellt kanske får stå i kö en gång om året? Det har hänt att jag har fått vänta för att få tanka diesel också, men ändå har jag inte sålt bilen och köpt en cykel.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Fast samtidigt kanske inte valet av bil ska avgöras av att man eventuellt kanske får stå i kö en gång om året? Det har hänt att jag har fått vänta för att få tanka diesel också, men ändå har jag inte sålt bilen och köpt en cykel.
För mig avgjorde den dåligt utbyggda infrastrukturen i allafall. Flera kollegor tog samma beslut. Ingen vill riskera att bli stående någonstans utan kräm i bilen. Varken en eller flera ggr per år. Hade jag haft två bilar så hade ev andrabilen kunnat vara en ren elbil. :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Nej, du har nog snappat up propaganda, alternativt lyssnat på någon som vill ha bidrag för att bygga, du kan lugnt köra runt i din elbil och snabbladda.
Eller inte. Du kan ju ta fram objektiv info som säger något annat… jag hittar den inte. Hela Europa verkar ha samma problem.
 
Eller så får folk planera lite. Men ja, det är ju folk vi pratar om. Men jag har själv varit på vägarna just kring tiderna på loven. Inte än upplevt problem att kunna snabbladda.

Enda negativa laddupplevelsen var resan till Lalandia i Rödby. 4st destinationsladdare fanns på parkeringen vid entrén. Dessa var konstant upptagna. En kan ha stannat upp och svurit åt att hela infrastrukturen är åt helvete. Eller så öppnade man appen och kollade. Närmst lediga laddstation var 150m ifrån entrén och låg på baksidan av Lalandia. Nästa lediga låg ca 500m bort.

Skönt att inte ha upplevt denna dåliga infrastruktur som det skrivs om.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.