F
M mrPersson67 skrev:
Jo det var lite både som ett skämt och allvar (y). Införskaffande av solpaneler för min del grundade sig på detta: Hade 200 K på ett konto där jag i stort ej fick ngn ränta och inflationen sakta tuggade i sig värdet. Funderade på att sätta dem i fonder/aktier, men jag hade redan ung detta belopp investerat i just fond/aktier och värdet på detta sjönk sakteligen. Har inga lån att betala så vad göra - köpa en tesla eller ngt annat roligt? Köpte som sagt solpaneler och har fått lägre elkostnader plus lite inkomster för försäljning av el och ett litet bättre miljösamvete :D Och en del av de 200 k får jag säkert tillbaka vid framtida husförsäljning.
Jag väntar på bättre priser på batterier men vet också att det vintertid (brist på sol) blir svårt att ladda dem med solel. Men man kanske kan lyckas ladda dem lite med solel och lite med billig inköpt timprisel :geek:

Synd att du inte googlade lite och köpte indexfonder eller Lysa, tar inte många minuter. Väldigt liten arbetsinsats för 7% om året i snitt.(y)
 
Bitcoin mining.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Synd att du inte googlade lite och köpte indexfonder eller Lysa, tar inte många minuter. Väldigt liten arbetsinsats för 7% om året i snitt.(y)
Riskspridning?
Jag kör med Lysa samt fonder och aktier hos Nordnet.
April-februari hade jag strax över 10% avkastning på solcellerna efter avskrivning. Nordnet gick sämre (även om jag haft över 30% per år flera år i rad så var 2022 inget jättebra år).
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
F
D duell skrev:
Riskspridning?
Jag kör med Lysa samt fonder och aktier hos Nordnet.
April-februari hade jag strax över 10% avkastning på solcellerna efter avskrivning. Nordnet gick sämre (även om jag haft över 30% per år flera år i rad så var 2022 inget jättebra år).
Absolut. Men snubben jag citerade körde ju bara sparkont.. förlåt, inlåningskonto åt banken.
 
J JAJansson skrev:
Du får betalt för nätnytta och om du förbrukar minst lika mycket som du säljer så får du 60 öre i skatterabatt.

Jag laddar elbilen när strömmen är billig :)
Jag säljer betydligt mer än jag förbrukar och jag får 11 öre/KWh för den el som jag säljer. Sålde april 3693 Kwh och köpte 1076 Kwh fick 3693 X 0,11 = 406,23 kr. för nätnyttan eller förlustminskning eller vad man vill kalla det för.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bengan03 Bengan03 skrev:
Bitcoin mining.
Bitcoin funderade jag på så jag läste på tyvärr går inte så bra längre då det krävs stora investeringar i datorer och kylanläggningar, så det fönstret var stängt för mig men det finns andra krypto valutor som inte kräver samma investering som man kan bryta. Skall bara ta reda på mer om det innan jag börjar för jag har mycket ström nu som säljs vidare runt 4000 - 5000 Kwh/månad, så kunde man använda 1000 eller 2000 av dessa för att få mer betalt så varför inte.
 
Redigerat:
Som tidigare nämnts, elbilsladdning och styrning av värmningen av vatten. Unnar mig AC när det behövs, men än så länge är jag inte där.

"Tyvärr" så verkar jag denna månaden slå rekord i låg elförbrukning. Trenden pekar mot lika låg elförbrukning som när vi inte varit hemma, utan varit utomlands på semester under tre veckor. Optimeringarna jag gjort har gett resultat! Men då blir elen billig....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har man källare går det väl bra att ha en avfuktare där som drar lite el...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Har man källare går det väl bra att ha en avfuktare där som drar lite el...
Bra tips!
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
M mrPersson67 skrev:
Ser fram emot en framtid med lägre priser på batterier så att man kan buffra lite el och använda den på natten. Fast den buffringen kan med dessa låga elpriser göra utan solceller på taket. Kanske skulle köpt batterier istället för solpaneler ;)
Med lämpliga batterier så minskar behovet av solceller, man laddar batterierna när det är billigt och tömmer batterierna när det är som dyrast. I januari spelar solcellerna minimal roll oavsett och det finns stunder med lögre pris även då.
 
Redigerat:
J JAJansson skrev:
Du får betalt för nätnytta och om du förbrukar minst lika mycket som du säljer så får du 60 öre i skatterabatt.
Detta är det rätta svaret. 60 öre extra per kWh är ingen dålig bonus. Använd den medan den fortfarande är kvar.
Sen kan det vara värt att hålla ett öga på gränsen som går vid lika många kWh hushållet köper per år. Om man börjar närma sig den så kan man köpa lite extra kWh på natten genom något av tipsen här i tråden :D
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
Köp en hembränningsapparat och låt överskottselen göra lite nytta.
Annars så kan du starta odling av cannabis, men de kräver ljus hela tiden även när elen är dyr så sprit är bättre :)
 
  • Gilla
  • Haha
Snickarlarsson och 5 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Absolut. Men snubben jag citerade körde ju bara sparkont.. förlåt, inlåningskonto åt banken.

Nej snubben (jag) har även 200 K i fonder och aktier, men värdeökningen där senaste året har inte varit till belåtenhet! Riskspridning är bra :)
 
D
B Bragul skrev:
Detta är det rätta svaret. 60 öre extra per kWh är ingen dålig bonus. Använd den medan den fortfarande är kvar.
Sen kan det vara värt att hålla ett öga på gränsen som går vid lika många kWh hushållet köper per år. Om man börjar närma sig den så kan man köpa lite extra kWh på natten genom något av tipsen här i tråden :D
Man får väl 60 öre upp till sin förbrukning och sen ingenting för resten, det är väl inte så att alla 60-öringar försvinner om man skulle hamna över i produktion?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Jag säljer betydligt mer än jag förbrukar och jag får 11 öre/KWh för den el som jag säljer. Sålde april 3693 Kwh och köpte 1076 Kwh fick 3693 X 0,11 = 406,23 kr. för nätnyttan eller förlustminskning eller vad man vill kalla det för.
Fast 60-öringen är beräknad på årsbasis, så du får räkna på vad du köper/säljer på hela året för att se hur mycket du faktiskt får.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.