Om man använder IKEA trådfri, Philips Hue, eller Plejds Downlight spot Tilt (DWN-01)
så kopplar man in en sådan lampa med fast fas = den bruna tråden. Och kan tänd/släcka/ dimma med fjärrkontroll eller app.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Fast dom vet att om man kopplar på brun så lyser lampan konstant och går inte att stänga av med strömbrytaren. :crysmile:
Jaha, och vilka slutsatser drar du av det? Brun kan vara fast fast, tändtråd, nolla, skyddsjord...

L Leif i Skåne skrev:
Om man använder IKEA trådfri, Philips Hue, eller Plejds Downlight spot Tilt (DWN-01)
så kopplar man in en sådan lampa med fast fas = den bruna tråden. Och kan tänd/släcka/ dimma med fjärrkontroll eller app.
Nej det gör man inte. Du drar du slutsatsen att brun är fast fas. Hur kom du fram till det? Det kan lika gärna vara en tändtråd eller nolla eller något helt annat, det vet du inte.

Från forumets synvinkel har vi ingen aning om TS anläggning. Det vore synd om du @Leif i Skåne skulle orsaka en olycka pga ett felaktigt råd.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du drar du slutsatsen att brun är fast fas. Hur kom du fram till det? Det kan lika gärna vara en tändtråd eller nolla eller något helt annat, det vet du inte.
Du har helt rätt Bo.Siltberg.
Men TS har redan ”provat” brun - Blå och då lyste lampan hela tiden och gick inte att släcka på brytaren.

Vid renoveringen eller nybyggen kan man ta en liten extrakostnad och då drar man överallt en grupp bestående av Brun, Blå, Gul/Grön, samt 1-2 tändtrådar Orange, Vit. (Här hos TS Svart)
Fördelen är att det blir billigare totalt då man slipper tänka och projektera i förväg och bara en sort fördragna rör att hanteras.
Först när man monterar uttag och brytare så bestämmer man vad som skall styras och med vad, oavsett med vanlig trådning eller med smart belysning styrd via Matter, Wiser, Zigbee eller PLEJD.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men TS har redan ”provat” brun - Blå och då lyste lampan hela tiden och gick inte att släcka på brytaren.
och det tolkar du som vadå? Det kan lika gärna vara blå som är fas i någon form här, eller tändtråd, eller något helt annat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
och det tolkar du som vadå? Det kan lika gärna vara blå som är fas i någon form här, eller tändtråd, eller något helt annat.
Ja, eller som det var här. Här var brun kopplad till en atombomb. Jag har förstått att det är ganska vanligt. Så det är viktigt att mäta ordentligt.
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaha, och vilka slutsatser drar du av det? Brun kan vara fast fast, tändtråd, nolla, skyddsjord...
Lugn och fin nu!

Det är TS som har konstaterat att med brun tråd lyser lampan, men går inte att släcka med strömbrytaren. Med svart tråd kan de tända och släcka lampan med strömbrytaren.

Jag dra inga slutsatser av det, mer än att TS verkar nöjd så.
 
  • Gilla
Natallia88
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, eller som det var här. Här var brun kopplad till en atombomb. Jag har förstått att det är ganska vanligt. Så det är viktigt att mäta ordentligt.
Det jag är ute efter är att man utifrån inte kan säga något om fyra lösa trådar i en helt okänd anläggning. Man kan endast gissa vad det borde vara. Endast TS man möjligen veta ifall det går att gissa eller om det kan finnas oegentligheter i anläggningen. Så rätt svar var inte att prova sig fram. Det är mycket sällan man kan ge ett sådant svar. Att brun kan vara ansluten till en atombomb är rätt inställning!

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Lugn och fin nu!

Det är TS som har konstaterat att med brun tråd lyser lampan, men går inte att släcka med strömbrytaren. Med svart tråd kan de tända och släcka lampan med strömbrytaren.

Jag dra inga slutsatser av det, mer än att TS verkar nöjd så.
Att lampan lyser betyder inte att det är rätt kopplat. Det är en farlig måttstock.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att lampan lyser betyder inte att det är rätt kopplat. Det är en farlig måttstock.
Ser inte att någon påstått det, i denna tråden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag är ute efter är att man utifrån inte kan säga något om fyra lösa trådar i en helt okänd anläggning. Man kan endast gissa vad det borde vara. Endast TS man möjligen veta ifall det går att gissa eller om det kan finnas oegentligheter i anläggningen. Så rätt svar var inte att prova sig fram. Det är mycket sällan man kan ge ett sådant svar. Att brun kan vara ansluten till en atombomb är rätt inställning!

Att lampan lyser betyder inte att det är rätt kopplat. Det är en farlig måttstock.
Fair point. Exakt vad anser du att TS borde ha gjort istället för att starta en tråd och be om hjälp?
 
TS gjorde helt rätt i att starta denna tråd och be om hjälp! Det är svaren jag har invänt emot.

En enkel kontrollfråga hade varit ifall det helt nyligen har suttit en lampa där, som fungerat med berörd strömbrytare.

Om så, då är det antagligen TS som har kopplat bort den förra lampan och därmed kanske kommer ihåg hur den var inkopplad. Lite fler kontrollfrågor behövs för att reda ut varför det synbarligen finns både fas och tändtråd i dosan. Det är inte normalt, så en god förklaring behövs. Därefter kanske man kan tillåta sig att prova sig fram.

Om det inte suttit någon lampan där sedan TS flyttade in så är det en helt annan historia. Här är alla helt rökta. Det är ungefär denna sits vi sitter i på forumet, vi har ingen aning. Återigen kanske TS har lite kännedom om anläggningen och kan förklara. Men annars får gå den långa vägen och titta i angränsande dosor för att reda ut vad dessa fyra ledare är för något, och varför det är fyra st. Det nämns ingenting om vidarekoppling, så det är som sagt någonting onormalt här.

Visst, det är låg sannolikhet att det är nåt fuffens här. Men finns det verkligen någon anledning att chansa? En yrkesperson kanske nyttjar sin erfarenhet och drar slutsatser, men en innehavare har ingen anledning till att gena. Det gick bra denna gång (ännu så länge), men förr eller senare dyker det upp ett "solklart och enkelt" fall där det går riktigt illa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS gjorde helt rätt i att starta denna tråd och be om hjälp! Det är svaren jag har invänt emot.

En enkel kontrollfråga hade varit ifall det helt nyligen har suttit en lampa där, som fungerat med berörd strömbrytare.

Om så, då är det antagligen TS som har kopplat bort den förra lampan och därmed kanske kommer ihåg hur den var inkopplad. Lite fler kontrollfrågor behövs för att reda ut varför det synbarligen finns både fas och tändtråd i dosan. Det är inte normalt, så en god förklaring behövs. Därefter kanske man kan tillåta sig att prova sig fram.

Om det inte suttit någon lampan där sedan TS flyttade in så är det en helt annan historia. Här är alla helt rökta. Det är ungefär denna sits vi sitter i på forumet, vi har ingen aning. Återigen kanske TS har lite kännedom om anläggningen och kan förklara. Men annars får gå den långa vägen och titta i angränsande dosor för att reda ut vad dessa fyra ledare är för något, och varför det är fyra st. Det nämns ingenting om vidarekoppling, så det är som sagt någonting onormalt här.

Visst, det är låg sannolikhet att det är nåt fuffens här. Men finns det verkligen någon anledning att chansa? En yrkesperson kanske nyttjar sin erfarenhet och drar slutsatser, men en innehavare har ingen anledning till att gena. Det gick bra denna gång (ännu så länge), men förr eller senare dyker det upp ett "solklart och enkelt" fall där det går riktigt illa.
Som oerfaren och novis ska man ha mycket stor respekt för el. Ju mer man lär sig, förstår man var och hur farorna finns. Man förstår vad som kan hända i värsta fall.
Du har alltid tidigare påvisat god kunskap och erfarenhet i ämnet. Men nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Med den information vi fått av TS kan vi utesluta en hel del senarion. Vi kan förstå vissa andra saker. Några saker är inte ännu 100% säkert avgjort ännu. Men dock kan vi förstå vilka alternativ som återstår bland det osäkra faktorerna. Vi andra tycks vara överens om att inga farliga alternativ återstår.
Eller förklara för oss vad vi missar. Vad kan vara vad, bland dessa fyra trådar, som kan utgöra en risk för lampans koppling?
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Det enda du och andra som läser tråden vet är att det kommer ut fyra trådar från taket. Ni drar slutsatser utifrån vad det skulle kunna vara för trådar endast utifrån färg och vad som brukar finnas i en takdosa, och att TS lyckats få lampan att lysa med en kombination. Det funkar i åtminstone 99% av fallen. Det jag undrar är varför ni vill att TS ska ta den 1-procentiga risken att det är något fuffens när det är så enkelt att få ned risken med en faktor på 100.

Vad som kan gå fel med att chans-koppla fyra okända trådar klarar varken du eller jag att reda ut, men yttersta konsekvensen kan bli elchock eller brand. Men för all del, förena era krafter och försök att via oss att inga farliga alternativ återstår.

Det stora fel som begåtts här är att lämna de fyra trådarna i taket när förra lampan demonterades, eller vad som nu satt där. Det är dumt och oansvarigt. Eftersom TS frågar är det troligen förra ägaren som lämnade detta efter sig. Det är sådana tokigheter som förhindrar att man släpper lite mer på behörighetskraven.
 
I sak håller jag med om att man ska veta, inte gissa. Men jag skulle också vilja veta vad som skulle kunna gå fel om man kopplar in en dubbelisolerad lampa på två av trådarna och den lyser som den ska, går att tända och släcka med strömbrytaren och man lämnar de andra trådarna isolerade?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det enda du och andra som läser tråden vet är att det kommer ut fyra trådar från taket. Ni drar slutsatser utifrån vad det skulle kunna vara för trådar endast utifrån färg och vad som brukar finnas i en takdosa, och att TS lyckats få lampan att lysa med en kombination. Det funkar i åtminstone 99% av fallen. Det jag undrar är varför ni vill att TS ska ta den 1-procentiga risken att det är något fuffens när det är så enkelt att få ned risken med en faktor på 100.

Vad som kan gå fel med att chans-koppla fyra okända trådar klarar varken du eller jag att reda ut, men yttersta konsekvensen kan bli elchock eller brand. Men för all del, förena era krafter och försök att via oss att inga farliga alternativ återstår.

Det stora fel som begåtts här är att lämna de fyra trådarna i taket när förra lampan demonterades, eller vad som nu satt där. Det är dumt och oansvarigt. Eftersom TS frågar är det troligen förra ägaren som lämnade detta efter sig. Det är sådana tokigheter som förhindrar att man släpper lite mer på behörighetskraven.
Är det verkligen det enda vi vet?
Vi vet ju vad som hände när lampan först kopplades in, samt vilka kablar som användes då. Då de använt blå och brun kabel lyste lampan konstant. Vi kan då konstatera att en fas och en nolla varit inkopplade. Vilken förg som var vad kan vi bara gissa.
Därefter kopplas svart och blå sladd in. Lampan går då att tända och släcka. Eftersom den bruna inte används längre måste blå vara nolla. Utan nolla kan ju inte en lampa lysa. Eftersom lampan tänds och släcks med strömbrytaren, så är ju svart uteslutningsvis tändtråd.
Brun kan då enbart vara en fas. Möjligtvis en annan tändtråd från okänd strömbrytare. Med en toppklämma är den "ute ur leken", och jag förstår inte vart faran skulle finnas.
Gulgrön skulle sedan teoretiskt sett kunna var fas, nolla, eller jord. Att den skulle vara något annat än jord är nästan lika osannolikt som att "den var kopplad till en atombomb". Men absolut värsta senario som jag kan se är att den skulle vara ytterligare en fas. Vad är den stora risken med att sätta en toppklämma och läta den vara?
Om du nu är elektriker så borde du veta och förstå detta betydligt bättre än mig och de flesta andra.
 
  • Gilla
Schäfer och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är det verkligen det enda vi vet?
Såvida du inte har haft personlig kontakt med TS och kanske sett deras anläggning, så ja.
A AG A skrev:
Då de använt blå och brun kabel lyste lampan konstant. Vi kan då konstatera att en fas och en nolla varit inkopplade.
Nej, det vet du inte. Det två ledarna kan förutom fas och nolla vara tändtråd av något slag, skyddsledare av något slag, nattsänkningstråd till elradiator, trådar som tillhör ett helt annat system som t.ex DALI eller något helt annat som man inte inser.

En möjlig kombination som fick lampan att lysa kan t.ex vara tändtråd från en annan strömbrytare som TS inte känner till och tändtråd till en annan lampa som det sitter ett glödljus i.

A AG A skrev:
Eftersom den bruna inte används längre måste blå vara nolla.
100% säkert är det inte, det kan finnas flera trådar som har nollpotential i dosan. Blå kan vara en skyddsledare.
A AG A skrev:
Vad är den stora risken med att sätta en toppklämma och läta den vara?
Risken ligger i vilka ledare som lampan är inkopplad mot.
Det finns också en viss risk i att andra ledare kanske ska vara ihopkopplade för att ge rätt funktion eller säkerhet.

---

Du har gjort en bra analys som säger att det med 99% sannolikhet är rätt kopplat. Du kan få några tiondelar till om du vill. Jag säger ingenting om det. Men du kan (ingen kan) genom mätning (med lampan) säkert säga vad dessa trådar har för funktion. Det krävs lite anläggningskännedom för att dra dessa slutsatser.

Så jag tycker ändå att man skulle ha ställt lite kontrollfrågor först, och inte börjat med "prova svart o blå". Från vår synvinkel vet vi ingenting om denna anläggning, ålder, skick, eller när det senast satt en fungerande lampa där i taket. Att lampan lyser är inget kvitto på att det är rätt kopplat.

Och, VARFÖR skulle man bry sin hjärna med att fundera på risken med att koppla på chans här??

Eftersom TS inte vet vilka trådar som ska användas så är det dessutom ett behörighetskrävande arbete att koppla in denna lampa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.