Hej, står inför ett dilemma med platonmatta som har varit över mark.
Denna har kanske skadats av ljus, har gått sönder i spikningen och glidit ner.
Sprucken husgrund, dräneringsrör, stenplattor, växter, träbit, utomhus nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förmodligen som en följd är det sprickor i putsen i nederkant
Väggyta med avskalad puts, synlig betong, dräneringsrör, jord, bladväxter, nedbrytning, underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har den urspungliga mattan varit infäst ungefär i överkant av sprickan. Infästningen har inte heller varit bra gjord utan skenan har suttit löst så det har inte varit problem för vatten att rinna innanför.

Plaonmattans kant borde ha varit under mark förstår jag. Men dilemmat med att flytta ner skenan till den nuvarande kanten är att det inte finns något substantiellt att spika i. Den sitter nämligen precis i skarven mellan grundens isolering, frigolit som är innanför.

Mina frågor som jag hoppas nån kan svara på är
1. Hur ska jag fixa till platonmattans tätning mot väggen? Jag tänker mig två alternativ,
1a) Gräva upp några dm och sätta en skarvbit av platonmatta från den ursprungliga infästningen av skenan, kanske 3 dm som överlappar den existerande. Sätta en ny, bättre skena, lägga lite fog bakom så den tätar. Lägga på grovt grus så solen inte lyser på mattan.
1b) Sätta skenan på nuvarande mattans nivå på något sätt kanske med spik in i frigoliten. Lägga på fog, grus.

2. Hur lagar jag och får till den här strukturen som väggen har, innanför ytan är det ganska grått så kanske det är cementbruk? Ytan är något jag inte vet vad det är? Vad borde jag gissa på för bruk att laga med?
 
  • Ytterskiktet på en vägg flagnar, exponerar underliggande material, bredvid jord och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrör av stupränna leder vatten till uppsamlingsanordning vid husvägg med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grovt strukturerad vit vägg ovanför trottoarkant med stenplattor och spridda löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten yttervägg med flagnande maling, exponerat tegel, dämpmatta nertill och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går cellplasten upp precis där platonmattan slutar? Är det mineralull i väggen ovanför mark?
Vore nog bra om du gjorde en ritning hur väggen ser ut, vilka material som finns.
 
Ja, väggen verkar vara uppbyggd med minerallull och puts med nät direkt på.
Grunden har frigolit utanför mur och platonmatta utanpå.
Huset är tillbyggt 2000 och detta gjordes då. Vi har nyligen flyttat in så jag har begränsad kunskap om konstruktionen men förstår från vad jag läst på mig att det här kunde gjorts lite annorlunda...

Nu när platonmattan gått av verkar den ha hamnat precis i skarven. Ursprungligen har skenan och mattan suttit en dm högre upp. Från vad jag ser verkar man ha spikat mattan i översta raden, det bidrar nog till sämre hållfasthet. Kanske har marken sjunkit lite och dragit mattan. Skenan har dragits med och satt löst och glappade innan jag tog bort för att laga puts och skarva i ny matta.

Det verkar ju inte bli ett bra ställe att ha skenan på där skarven är mellan vägg och grund. Det får väl bli att skarva i en bit platonmatta med ordentligt överlapp så man kan spika tillbaka skenan på den nivå den satt. Sen putsa på över skarven så det inte kommer in nån skit innanför. Sen får man väl täcka upp med grus så inte solen kommer åt kanske.
Det var min plan iaf.
 
Illustration av byggnadsisolering med mineralull och cellplast mot en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle du kunna få in en plåtvinkel mellan cellplast och mineralull?
 
Ja, det skulle gå, menar du som nån sorts vinkelprofil som man har till väggar tex?
 
O oddjobb skrev:
Skulle du kunna få in en plåtvinkel mellan cellplast och mineralull?
K kristian_lindqvist skrev:
Ja, det skulle gå, menar du som nån sorts vinkelprofil som man har till väggar tex?
Du måste kontakta en plåtfirma. Dom klipper och bockar precis efter dina önskemål. Den bör väl vara ca 50-100mm(in) x 100-200 mm(ner). Plåten behöver komma ner en bit i marken så den ligger stabilt. Hur långt in i väggen den skall beror på hur hur du löser lagningen av väggen. Regnvatten får inte rinna in efter plåten.
Hur många meter handlar det om?
 
På den här sidan är det tre meter. Runt hörnet har det sjunkit ihop lite mindre men det kan nog vara en bit där det är liknande. Så inga stora sträckor. Nu när jag tittar på trappan (som lutar inåt längst ner) så är jag överygad att det hela beror på att jorden har packats ihop längs huset. Det bästa blir nog att återställa nivån så man får platonmatta högre upp över skarven (mur/vägg) och täcka den med grus närmast huset och också lägga på för att skapa fall från huset, nu är det mot huset.
Sen borde man väl putsa över skenan så den inte kan släppa från huset eller det kan komma vatten/skräp innanför.
 
  • Gilla
oddjobb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.