Hej! Vi står mellan två alternativ för uppvärmning i garaget men vet inte vilken som är bäst och skulle behöva lite inputs. Vi bygger en 1-plansvilla 160 m2 med bergvärme samt ett garage 65 m2 med en övervåning som i framtiden skall byggas till en egen lägenhet. Huset ligger norr om Stockholm.


Alternativ 1: Dra en kulvert (ca 8-9m) från huset till garaget och gjuta in golvvärme i garagets bottenplatta med bergvärmen. Sen komplettera med luftvärmepump till ovanvåningen.

Fördel = Billiga driftskostnader framåt med bergvärme?
Nackdel = Onödig kostnad med bergvärme i garaget om vi ändå måste komplettera med luftvärmepump? Har hört att golvvärme i garaget kan kännas fuktigt i luften?


Alternativ 2: Köra luftvärmepump i hela garaget båda våningarna.

Fördel = Vet ej? Enklare och billigare montage? Speciellt när vi inte vet exakt när garagestommen kan resas?
Nackdel = Dyra driftskostnader framåt?


Tanken är att ha en temperatur på ca 15 grader i garaget och 20 grader på ovanvåningen. Vi kommer gjuta bottenplatta garage i höst, förhoppningsvis resa garagestommen framåt nästa vår och övervåningen byggs om flera år.
 
L Lalving skrev:
Har hört att golvvärme i garaget kan kännas fuktigt i luften?
Svårt att se någon logik i det så länge det inte är en oisolerad platta eller att man tvättar bilen i graget.

Det krävs ju lite mer isolering om du har golvvärme också.
 
Jag tycker vatten och avlopp i garaget och kulvert med värme och vatten. Det är ju bara 8-9 m. Vattenburen golvvärme i garaget och vattenburna radiatorer i lägenheten på övervåningen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Excel
Hade nog kört alternativ 1 men skippat golvvärmen och använt fläktkonvektor i garaget och vattenburna radiatorer ovanpå.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rickard.
Min åsikt är att golvvärme är meningslöst i garage, särskilt om man inte tänker hålla det +20⁰ då golvet inte ens kommer kännas varmt. Radiatorer uppe och nere tycker jag är mest intressant om bergvärmepump räcker till det.

Luftvärmepumpar har sina fördelar och det är ganska enkelt att komplettera med något direktverkande om det bara behövs lite extra värme någonstans.
 
Redigerat:
Lägg golvvärme i garage, ångra man sig är det liite svårare vid senare tillfälle. Sen om det inte kopplas in så fine men det kan ju i framtiden vara så att man utav en eller annan anledning vill ha det.
 
Det kommer att kosta en hel del att dra kulvert till garaget om du inte ska tappa för mycket värme på vägen. Och vad är det för COP på en bergvärmepump idag ? 4 - 4,5 ?
Med en modern luft/luft får du över 5 och installationskostnaden är försumbar i jämförelse. Dvs luft/luft ger mer värme per krona. Och vill du höja värmen i garaget tillfälligt så höjer du och det är varmt på nån timme.
Så jag rekommenderar en luft/luft per våning. Satsa på bra kända grejer.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Jag har golvvärme i mitt garage dock så ligger det under huset så jag håller 20 grader där.
Skönt om man ska pyssla med något och gött med varm bil.
Litet tips om du ska köra med samma pump på båda ställen så gör som jag, sätt pumpen i garaget så blir du av med ljudet.
 
Ställer man vp i garage måste man tänka på det här med varmvatten in till huset
 
Kör golvvärme via kulvert och bergvärme sedan 13 år.
Ligger runt 13-14 grader på vintern.

Är du osäker är det väl inte fel att gjuta in golvvärme när plattan gjuts för att ha möjligheten.
 
Hej alla och tack för era svar!

Vi håller fortfarande på med schaktning av tomten så tillfälle finns att lägga i kulvert nu till en inte alltför stor peng, så vi kommer nog göra det och gjuta in golvvärmeslingor. Då har vi i alla fall möjligheten senare att nyttja detta, även om vi skulle köra luft/luft. Skall träffa byggaren på plats nästa vecka och diskutera vidare!
 
B
Tror kulvert plus golvvärmefördelare blir klart dyrare än en luft luft. Inte säkert att cop blir bättre med bergvärme, jag tror det blir sämre med tanke på kulvertförlust och pumparbete. En bra luft luft vp på underhållsvärme har riktigt bra cop.

Fördelen annars med luft luft är ju hög effekt. Ingen tröghet när man värmen direkt i luften. Vill man meka och vill ha upp tempen går det snabbt. Om man har bergvärme så får man en tröghet som gör att det tar lång tid att få upp värmen.
 
B BSOD skrev:
Tror kulvert plus golvvärmefördelare blir klart dyrare än en luft luft. Inte säkert att cop blir bättre med bergvärme, jag tror det blir sämre med tanke på kulvertförlust och pumparbete. En bra luft luft vp på underhållsvärme har riktigt bra cop.

Fördelen annars med luft luft är ju hög effekt. Ingen tröghet när man värmen direkt i luften. Vill man meka och vill ha upp tempen går det snabbt. Om man har bergvärme så får man en tröghet som gör att det tar lång tid att få upp värmen.
Från en dag till en annan är det inte problem att höja eller sänka temperaturen vågar jag påstå.
Kanske tom. så pass att du kan höja på morgonen och märka skillnad på eftermiddagen.
 
Jag stod inför samma beslut för ett år sedan när jag började bygga mitt garage med loft.

Jag valde kulvert och ingjuten golvvärme i garageplattan. Loftet blir ett senare projekt men det lutar åt golvvärme där med när det är dags för att kunna köra samma låga temp i kulverten.

Det förutsätter ju såklart att borrhål och pump är dimensionerade för det.

Den största fördelen med att skippa luftvärmepumpen tycker jag är att man då bara har en pump som ska köpas in, servas, repareras och till slut bytas ut för dyra pengar.

Sen finns det fler fördelar som att slippa en utedel som låter och isar igen m.m. De är inte speciellt vackra heller.

Den enda anledningen till att jag överväger en LLVP till loftet är att kunna köra kyla vid behov för det kommer nog bli varmt där.

Radiatorer i ett garage låter väldigt opraktiskt. Är det något ställe där man vill ha väggarna fria så är det i garaget!
 
Redigerat:
Tomture61
Har en LLVP i garaget , 35 kvm + 4m till taknocken (inomhus)
LLVP :en är expert på att sprida damm , i hela garaget .....
Har du råd så kör BVP .
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.