K kniv skrev:
Tiden för att köra från garaget till lastplatsen på morgonen samt från dig/lastplatsen till garaget har du inte tagit med i beräkningen? Den lär du ju få betala för också.
Visst. Precist som min arbetsgivare betalar min tid för att ta mig till jobbet, och när jag ska tanka på vägen.
Lägg av! Det är ju helt ruttet!
 
  • Haha
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Precist som min arbetsgivare betalar min tid för att ta mig till jobbet, och när jag ska tanka på vägen.
Lägg av! Det är ju helt ruttet!
Tror du måste inse skillnaderna mellan branscher och äpplen och päron. Att chauffören tar sig till garaget för att hämta lastbilen är ju inget som debiteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Precist som min arbetsgivare betalar min tid för att ta mig till jobbet, och när jag ska tanka på vägen.
Lägg av! Det är ju helt ruttet!
Du betalar inte tiden det tar för dem att åka hemifrån till platsen där lastbilen står uppställd; däremot betalar du för tiden det tar att göra klart lastbilen, tanka den och köra den dit den ska användas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt otroligt hur man kan bli missförstått.
Dem debiterar lastbilstimmar OCH kostnad för själva materialet. Vilket är helt OK för mig. Och dom kör inga hela dagar 7-16.
En dag kan dom debitera för 5 körda lass (vilket stämmer) och 7 timmar vilket inte stämmer eftersom varje lass tar bara en timme att köra.
Det är som att köpa kabel per meterpris, du får 5 m men ska betala för 6 m.
Jag förstår fortfarande inte ditt sätt att mäta tid. Du kan ju omöjligen veta vad klockan var när de kom fram till lastplatsen och började lasta, du kan inte veta hur lång tid det tog att köra från firmans parkering till lastplatsen, du kan inte veta hur lång tid det tog att köra hem efter dagens arbete. Jag tolkar att bilen har dykt upp hos dig med första laset ex. kl 08, och kört ifrån dig efter att ha tippat sista lasset kl 13. Och det är den tiden du har mätt?

Detta att du inte skulle behöva betala för att bilen kör från firman till arbetsplatsen (lastplatsen), är ju helt orimligt. Antag att firman kör 5 småjobb på en dag, kanske 20 - 30 minuter faktisk transport per ställe, men totalt 6h körtid mellan kunderna. Skulle de då totalt bara debitera 2,5h den dagen?

Och om du hade arbetat med att ex. serva kaffemaskiner på olika kontor. På något sätt måste givetvis körtiden mellan dina 12 olika arbetsplatser under dagen debiteras, för du skulle nog bli ledsen om du inte får ngn lön mer än för 5 minuter x 12 den dagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skrev ju i ett av de första inläggen att om "det verkligen blivit överdebiterad"....Det rådet skall du nog bortse ifrån. Det låter som du får en helt korrekt debitering.
 
H hempularen skrev:
Jag skrev ju i ett av de första inläggen att om "det verkligen blivit överdebiterad"....Det rådet skall du nog bortse ifrån. Det låter som du får en helt korrekt debitering.
En viktig sak var väl frågan,, Vem lastar ??
Går de andra 25min till dumper/grävmaskinens-föraren ?
 
När man hämtar material i en täkt ingår lastningen i priset man betalar för materialet. Lastningen sker i nästan alla fall av en maskinist som jobbar i täkten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Mja, Nu betalar man inte för 1 timme och 5 minuter, Normalt betalar man för varje påbörjad timme när det gäller Lastbilstransporter. Här verkar man ta betalt för 30 minutare dessutom.
Den debiteringen är inte felaktig. Betala fakturan och var glad.
Du betalar inget för ställtiderna som uppstår i detta fall så betala fakturan och var glad.
Du blir inte blåst
Men om de kör flera transporter i rad så är det ju möjligen den totala tiden som är rimlig att runda av uppåt till halvtimme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker vi släpper det här nu.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker vi släpper det här nu.
Nej, så fungerar det inte i internetforum. Här tjafsar man, kommer in på sidospår och blir osams, tills det slutar med att en moderator stänger tråden. Först då släpper man det.
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så kommer jag att göra.
De kör fyllnadsmassor hit och jag klockar 1 time och 5 minuter mellan varje ankomst. Dom debiterar 1.5 timme biltid för varje lass. De försökte bevisa med google att det tar så långt tid som 1.5 timmar medan det tar 1 timme på min klocka.
Kanske jag bör kolla igen med relativitetsteorin hur det var med klockor som går fortare än andra.
Du kan ju inte ens Din egen klocka!
Varför påstår Du att det tar en timme på din klocka när Du samtidigt skriver att det tar över en timme och då har de inte ens tömt av fyllnadsmassorna.
Eller menar Du något annat än vad Du skriver med ankomst?
Du gnäller över en debitering men kan inte själv ge enkla fakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.