Hej. Har en Asko diskmaskin som är ca 7 år. Har det senaste året inte diskat rent ibland. Nu har den slutat att fungera.
När den fyllt vatten startar inte rundspolningen/ diskningen, man hör bara ett litet surrande som slutar där den tidigare har börjat diska.
När detta hände första två gångerna kunde jag öppna luckan och stänga så gick diskningen igång. Men det går inte längre.
(Tömmning av maskinen fungerar fint)
Någon som har erfarenhet?
 
A
A Astolpower skrev:
Hej. Har en Asko diskmaskin som är ca 7 år. Har det senaste året inte diskat rent ibland. Nu har den slutat att fungera.
När den fyllt vatten startar inte rundspolningen/ diskningen, man hör bara ett litet surrande som slutar där den tidigare har börjat diska.
När detta hände första två gångerna kunde jag öppna luckan och stänga så gick diskningen igång. Men det går inte längre.
(Tömmning av maskinen fungerar fint)
Någon som har erfarenhet?
Om det är vatten i den så är det fel på den kinesiska diskmotorn
 
Ok. Får ta en titt på den motorn. Eller köpa en ny maskin. Asko känns inte som något premiummärke...
 
A
A Astolpower skrev:
Ok. Får ta en titt på den motorn. Eller köpa en ny maskin. Asko känns inte som något premiummärke...
Premium och premium
De övriga är till stor del sämre, sällan att en diskmaskin håller garantitiden ut och 7år är ju mycket i dagens mått mätt, förr när asko gjordes i sverige så höll de minst 15.20 år, men gorenje som köpte asko och upo har fuskat till det rätt rejält.

om du öppnar plåten på baksidan så ser du motorn direkt innanför
ofta är det ett skruvmejseluttag på motoraxlen som du kan känna om den sitter fast eller trögar.
uppe på motorn sitter en kondensator som ofta går sönder mät eller byt denna brukar vara på 5uF.
hjälper inget av detta så kör maskinen och mät spänningen fram till motorn 230Vac.
vilken modell på maskin är det?
 
Har inte modell nr. Jobbar nu. Kan kolla när jag kommer hem. Det är med rund display på framsidan.
 
Modell D5434A. Type DW90.1
 
A
A Astolpower skrev:
Modell D5434A. Type DW90.1
okay då har du den gamla motorn och jag vidstår min preliminära felsökning på distans.
kolla kondensatorn. och snurra på axlen.

de nya kinesiska motorerna är sämre och slängs direkt
 
Motorn snurrat fint om man vrider på axeln. Finns spänning fram till motorn. Tog loss kondingen. Inga bulor. Men misstänker att den är kass ändå. Håller inte kvar spänningen om man laddar den. Får testa att byta denna. Motorn startar inbland. Har hjälpt den igång några ggr med att vrida skruvmejseln på axeln.
 
A
A Astolpower skrev:
Motorn snurrat fint om man vrider på axeln. Finns spänning fram till motorn. Tog loss kondingen. Inga bulor. Men misstänker att den är kass ändå. Håller inte kvar spänningen om man laddar den. Får testa att byta denna. Motorn startar inbland. Har hjälpt den igång några ggr med att vrida skruvmejseln på axeln.
då är det med största sannolikhet kondensatorn
 
Asko/ Cylinda var på den tiden de tillverkades i Sverige det absoluta kvalitetsmärket, de var nog (?) de enda med rostfria spolarmar, helsvetsat innerskal ( inte silikonlimmat som i ...) osv.
 
Nu går den igen. Körde förbi tippen och slängde en spis. Hittade en likadan diskmaskin, något älder. Som någon hade slängt. Tog kondensatorn från den maskinen. Har gått halva programmet nu, hoppas det kommer funka nu.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.